Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem UE
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
Przewoźnicy zapłacą odszkodowania także w przypadku problemów technicznych
Nawet w przypadku odwołania lotu z powodu nieprzewidzianych problemów technicznych przewoźnik lotniczy także jest zobowiązany do wypłaty pasażerom odszkodowania - tak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 września 2015 r.
Sprawa dotyczyła pasażerki linii KLM, która leciała z Quito do Amsterdamu. Na skutek problemów technicznych samolot wylądował w Amsterdamie z 29-godzinnym opóźnieniem.
Powódka żądała odszkodowania w wysokości 600 euro, tytułem opóźnienia. KLM powoływał się na wyjątek przewidziany w art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004 w przypadku zaistnienia "nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków". Sąd rejonowy w Amsterdamie, przed którym toczy się postępowanie, zapytał sędziów ETS o wykładnię unijnych przepisów z zakresu "nadzwyczajnych okoliczności", zwalniających przewoźnika ze spoczywającego na nim obowiązku odszkodowania.
ETS uznał jednak, że w ramach działalności przewoźnika lotniczego niespodziewane awarie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego, jako że przewoźnik ten jest stale narażony na tego typu niespodziewane problemy techniczne. "Artykuł 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 należy interpretować w ten sposób, że problem techniczny taki jak ten w postępowaniu głównym, który wystąpił niespodziewanie i nie jest następstwem nieprawidłowej obsługi technicznej, ani nie został wykryty podczas wykonywania regularnej kontroli, nie mieści się w pojęciu "nadzwyczajnych okoliczności" w rozumieniu tego przepisu" - orzekli sędziowie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Z pełną treścią orzeczenia w sprawie Corina van der Lans przeciwko KLM można zapoznać się pod adresem curia.europa.eu
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Usterka to nie nadzwyczajna okoliczność
[2015-09-18 10:12 77.252.178.*]
Ostatnio bardzo częstym wykrętem jest "do silnika wpadł ptak"... odpowiedz »
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Bliżej zniesienia wiz dla Ukraińców
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka traci kolejnego przewoźnika
Enter Air planuje rozbudowę floty
Spotkanie na temat komunikacji w turystyce
PZOT podsumowuje 24 tydzień roku
Warszawa rozbuduje infrastrukturę targowo-konferencyjną
W centrum Gdańska powstanie nowy hotel
Best Western Plus Q Hotel otwarty w Krakowie
Dolny Śląsk bardziej popularny wśród turystów
Polacy coraz częściej wybierają aktywny wypoczynek