TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Komisja Europejska chce wesprzeć winiarzy

2025-03-29

Komisja Europejska zaproponowała środki mające na celu zapewnienie, aby europejski sektor wina pozostał konkurencyjny, odporny i stanowił istotną siłę gospodarczą w nadchodzących dziesięcioleciach.

r e k l a m a


Sektor ten stoi przed szeregiem wyzwań, takich jak zmieniające się trendy konsumenckie, zmiana klimatu i niepewność rynku. Wniosek Komisji wprowadza ukierunkowane środki mające pomóc sektorowi w zarządzaniu potencjałem produkcyjnym, dostosowaniu się do zmieniających się preferencji konsumentów i uwolnieniu nowych możliwości rynkowych. Środki te przyczynią się również do utrzymania żywotności wielu obszarów wiejskich zależnych od miejsc pracy w przemyśle winiarskim oraz do zachowania znaczenia społecznego unijnego sektora wina.

Kluczowe zmiany w ramach polityki dotyczącej wina

  • Zapobieganie nadwyżkom: Państwa członkowskie będą uprawnione do podejmowania działań, takich jak karczowanie (usuwanie niechcianych lub nadmiernych ilości winorośli) i zielone zbiory (usuwanie niedojrzałych winogron przed zbiorami), aby zapobiec nadwyżce produkcji, pomóc ustabilizować rynek i chronić producentów przed obciążeniem finansowym.
  • Elastyczność sadzenia: Producenci uzyskają dodatkową elastyczność w zakresie systemu zezwoleń na ponowne nasadzenia. Pomoże im to w podjęciu decyzji inwestycyjnej w zmieniającym się kontekście. Państwa członkowskie będą również mogły lepiej dostosować zezwolenia na nasadzenia do swoich potrzeb krajowych i regionalnych.
  • Wsparcie na rzecz klimatu: Sektor ten otrzyma większe wsparcie, aby stać się bardziej odpornym na zmianę klimatu. Państwa członkowskie mogą zwiększyć maksymalną unijną pomoc finansową do 80 % kwalifikowalnych kosztów inwestycji w inwestycje mające na celu łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej.
  • Jasne zasady wprowadzania do obrotu: Wprowadzanie do obrotu innowacyjnych produktów będzie łatwiejsze dzięki jaśniejszym zasadom i wspólnym nazwom produktów w przypadku produktów winiarskich o niższej zawartości alkoholu na całym jednolitym rynku.
  • Zharmonizowane etykietowanie: Podmioty gospodarcze odniosą korzyści z bardziej zharmonizowanego podejścia do etykietowania wina, co zmniejszy koszty i uprości handel transgraniczny w UE, a jednocześnie zapewni konsumentom łatwy dostęp do informacji.
  • Zwiększona turystyka winiarska: Grupy producentów zarządzające winem chronionym oznaczeniami geograficznymi otrzymają pomoc na rozwój turystyki związanej z winem, co przyczyni się do pobudzenia rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
  • Przedłużona promocja: Czas trwania finansowanych przez UE kampanii promocyjnych na rzecz konsolidacji rynku w państwach trzecich zostanie wydłużony z 3 do 5 lat, aby zapewnić lepszą promocję win europejskich.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wino turystyka komisja europejska




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję