TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






W Polsce wzrasta poziom sprzedaży autobusów turystycznych

Od początku stycznia 2016 roku, wzrasta dynamika sprzedaży autobusów turystycznych na polskim rynku - wynika z analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.


O ile autobusy miejskie i MINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samego początku zaskoczył swoją dynamiką. W styczniu zarejestrowano w Polsce 32 fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym - 26 (+17 szt. / +189%), a w marcu aż 109 szt. (+54 szt. /+ 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarów zaczęła ewidentnie słabnąć - w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przed rokiem - 52 szt., a w maju - 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) Razem daje to skumulowany wynik na poziomie 254 szt. (+86 szt. / +51,2%). Porównując majowe i kwietniowe dane z marcem widać wyraźnie, że "turystyczne" przyspieszanie wytraciło swój początkowy impet, ale cały czas łączny rezultat jest na bardzo wysokim poziomie. To najlepszy wynik w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i nie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu.

Dla porównania - w całym 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 249 fabrycznie nowych autobusów turystycznych, a dodatkowo 48 autokarów (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34
autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które zaklasyfikowano jako "inne". Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, co ukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych. W tym roku mamy już poziom 254 szt., co oznacza, że szykuje nam się kolejny "turystyczny" rekord.





W okresie styczeń-maj br. prymat w tej kategorii zdecydowane należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu pięciu miesięcy zarejestrowała aż 116 autokarów w wersji Tourismo z udziałem w rynku na poziomie 46,5%. Za nim znalazła się Scania (42), która aktywnie rozpoczęła rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz Setra (32) - druga obok Mercedes-Benz marka koncernu Daimler Buses, która tym samym przymierza się do pobicia swojego rekordu z 2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56 pojazdów z logo Setra - zakupionych głównie do obsługi EURO 2012.

Rynek autobusów używanych

Według analizy PZPM i JMK w okresie od stycznia do maja bieżącego roku sprowadzono i zarejestrowano 1476 używanych autobusów czyli o 50 szt. mniej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym (-3,3%).

Mimo ujemnego bilansu, rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały wykazuje potencjał - z roku na roku przewoźnicy sprowadzają coraz więcej takich pojazdów. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku odnotowano rekordowy poziom. Wówczas zarejestrowano aż 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 138 szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy zaimportowano 3686 egzemplarzy.

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczba zarejestrowano autobusów używanych jest blisko dwa razy większa niż pojazdów fabrycznie nowych (1476 szt. do 784 szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.







Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
autokary turystyczne polski związek przemysłu motoryzacyjnego statystyki mercedes benz setra solaris




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję