Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Jacy pracownicy są poszukiwani w turystyce?
Jacy pracownicy byl poszukiwani w przedsiębiorstwach turystycznych, hotelarskich czy gastronomicznych w 2016 roku? Odpowiedź na to pytanie stara się znaleźć raport pt. Preferencje pracodawców branży hotelarskiej, gastronomicznej i turystycznej w zakresie sylwetki absolwenta szkolnictwa zawodowego przygotowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Na podstawie danych zaprezentowanych autorzy raportu stwierdzili, że wśród badanych pracodawców najwięcej miejsc pracy tworzy branża usług hotelarskich. W tej branży prawie co drugi zatrudniony legitymuje się wykształceniem kierunkowym. Znaczna część badanych pracodawców (23%)
zadeklarowała prowadzenie działalności zarówno w hotelarstwie, jak i gastronomii. Kolejnym sektorem pod względem liczebności zatrudnienia jest branża usług turystycznych, w którym ponad 27% zatrudnionych stanowią profesjonaliści. Natomiast w przypadku gastronomii działającej samodzielnie, poza sektorem usług noclegowych,zatrudnienie profesjonalnych kadr jest właściwie marginalne, wynosi tylko 5,2%.
Blisko 68% badanych pracodawców wskazało, że zatrudniało absolwentów szkolnictwa zawodowego bezpośrednio po ukończeniu szkoły w okresie dwóch lat przed badaniem. Najbardziej otwarci na zatrudnianie absolwentów są przedsiębiorcy z branży hotelarskiej. Kolejną branżą jest gastronomia. Najmniej turystyka, gdzie udział zatrudniających absolwentów stanowi blisko 46%.
Ankietowani wskazali potrzebę zatrudnienia 199 pracowników. Stanowi to wzrost o 146% w stosunku do poprzedniej edycji badania. Po raz pierwszy odnotowano potrzeby pracodawców z sektora usług turystycznych dotyczące zatrudnienia na takich stanowiskach jak masażysta, czy kosmetyczka. Zdaniem MSiT świadczy to o dostosowywaniu oferty turystycznej do nowych potrzeb klientów.
Zdecydowanie najwięcej ofert pracy - aż 59 - skierowanych było do kelnerów. Następnie badani przedsiębiorcy zadeklarowali potrzebę zatrudnienia: 33 recepcjonistów, 28 kucharzy, 17 pomocy kuchennych i 14 pokojowych.
Najczęstsze powody zatrudnienia nowych pracowników wskazane przez badanych pracodawców to: uzupełnienie braków kadrowych, wzrost zapotrzebowania na usługi, rozwój firmy, sezonowe/czasowe zwiększenie zatrudnienia, czy reorganizacja firmy.
W odniesieniu do poprzedniej edycji badania z 2013 roku, odnotowano spadek preferencji pracodawców w zakresie wykształcenia wyższego (z 27% do 19%) na korzyść średniego ogólnokształcącego (z 5% w 2013 r. do 14% w 2016 r.).
Najistotniejszym powodem, przemawiającym za zatrudnianiem absolwentów szkolnictwa zawodowego, według ponad 41% respondentów, jest wiedza i umiejętności praktyczne nabyte podczas nauki. Następnym motywem wskazanym przez 36% badanych były zaangażowanie oraz brak nawyków wyniesionych z poprzedniego miejsca pracy (ok. 19%). Kolejne argumenty, pod względem liczby wskazań, to: młody wiek kandydatów do pracy, wskazany przez 13% badanych oraz mniejsze oczekiwania absolwentów odnośnie wysokości wynagrodzenia zaznaczony przez 6% respondentów.
Jakie wymagania mają pracodawcy wobec potencjalnych pracowników? Przede wszystkim jest to posługiwania się językiem obcym w mowie. Jest to wymóg podstawowy w odniesieniu do profesjonalnych kadr zatrudnianych w gospodarce turystycznej, a zwłaszcza w bezpośredniej obsłudze klienta.
Kolejne kompetencje, wskazane przez znaczną grupę respondentów, tj. odpowiedzialność - 47%, zaangażowanie - 46% , uczciwość - 45%, wysoka kultura osobista oraz dyspozycyjność - 44%, komunikatywność -40% i umiejętność pracy w zespole - 38%.
MSiT zauważa, że turystyka jako sektor usług jest szczególnie wrażliwa na kompetencje pracowników, zwłaszcza pracowników mających bezpośredni kontakt z klientem. Dlatego też dziś wykształcenie i doświadczenie już nie wystarczą, należy uzupełniać je kompetencjami miękkimi, których znaczenie rośnie wraz z postępem globalizacyjnych procesów.
Warto zauważyć, że badania prowadzone przez MSiT nie zostały oparte na specjalnie reprezentatywnej grupie. Pomimo zastosowania formy on-line i wielu informacji o ankiecie wystąpiły problemy z pozyskaniem wypełnionych ankiet od pracodawców. Przeprowadzenie badania bezpośrednio przez ankieterów i możliwość dopytania pracodawców byłoby metodą właściwszą, niż zastosowana metoda badania on-line. Ostatecznie uzyskano 284 ankiety, z tego 199 poddano analizie. Niestety pozostałe 85 ankiet zawierało niewystarczające informacje, aby dołączyć je do analizowanego materiału. Próba badawcza pracodawców rozłożyła się następująco: hotelarstwo - 39%, turystyka - 37%, zaś gastronomia - 24% - można przeczytać w opisie metodologii badania.
Z pełnymi wnioskami z ankiet przeprowadzonych przez MSiT można zapoznać się poniżej.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20170110_preferencje_branzy_hogatur_raport_2016_msit.pdf
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Jacy pracownicy potrzebni w turystyce?
[2017-01-11 11:34 80.52.226.*]
ALLELLUJAH!!!! teraz wiem, na co idą moje podatki!!!!!
fajnie,że coś zrobiono w ogóle - ale czy nie za pózno- szybciej buduje się hotele, itp niż praktyczne trwa zawodowe wykształcenie pracownika. Tu nic nie zmieniło się od średniowiecza - 5lat i basta! odpowiedz »Jacy pracownicy potrzebni w turystyce?
[2017-01-11 12:20 91.195.57.*]
Urzędnicy MSiT wykazali się ciężka pracą analizując niespełna 200 odpowiedzi od pracodawców metodą on-line. Ciekaw jestem ile czasu im to zajęło i ile osób nad tym pracowało. Gdyby mnie zapytali za kilka godzin dostaliby odpowiedź niemalże identyczną. Wystarczy trochę orientacji w terenie na bieżąco aby poznać aktualne preferencje branży turystycznej w Polsce. Teraz już wiem czym się zajmuje armia urzędników w administracji państwowej, ponoć najlepsi fachowcy tam pracują za niezłe pieniądze. MarianO z Kielc odpowiedz »
Dział gastronomia:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
TU Europa rozszerza swoją ofertę
Znamy laureatów konkursu eTravel i MerlinX
Długi weekend nie sprzyjał sprzedaży w biurach
Konkurs Jakości Usług Polish Prestige Hotels & Resorts rozstrzygnięty
Exim ma nową gwarancję ubezpieczeniową
EasyJet podaje półroczne wyniki
Przy lotnisku w Pyrzowicach powstanie nowy hotel
Obchodzimy Międzynarodowy Dzień Przewodników Turystycznych
DZT prowadzi kampanię reklamową we Wrocławiu
Komisja ds. wolności obywatelskich poparła zniesienie wiz dla Ukraińców
Znamy laureatów III edycji polskiej edycji Business Travellera 2015 r.
Ryanair złożył skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Bez większych wahań w cenach imprez turystycznych
Tunezyjskie władze chcą zwiększyć bezpieczeństwo
W Siedlcach otwarto nowy hotel
Wzrastają ceny wyjazdów do Grecji i Bułgarii
Branża gastronomiczna optymistycznie patrzy w przyszłość