Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds. turystyki
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
Co warto wiedzieć o hotelowych gwiazdkach?
Przyjęty przez hotele system kategoryzacji nie zawsze pokrywa się z oferowanym standardem. Co innego oznaczają 3 gwiazdki w Egipcie, a co innego w krajach europejskich. Kiedy możemy zaufać gwiazdkom i jak ich ilość wpływa na klasę turystycznych ośrodków?
Przyznawane ośrodkom wypoczynkowym i kurortom gwiazdki mają za zadanie informować turystów o standardzie hoteli. Choć dziś większość z nich odznaczonych jest daną ilością gwiazdek, to skala ta nie została wymyślona na potrzebę branży turystycznej - jako pierwsze gwiazdkami odznaczano butelki brandy. Podejmując decyzję o wyborze wakacyjnego miejsca, nie warto jednak kierować się wyłącznie ilością gwiazdek. Kategoryzacja ta nie jest bowiem jednolita we wszystkich krajach, a ilość przyznawanych gwiazdek zależy od wielu czynników, takich jak lokalizacja hotelu, wielkość i standard pokoi, kompetencje obsługi czy jakość wyposażenia, a także otoczenie, w którym dany obiekt się znajduje.
Aby dany ośrodek mógł nazywać się hotelem, musi spełniać określone warunki, czyli świadczyć usługi noclegowe i turystyczne oraz posiadać co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Oprócz tego branża turystyczna korzysta z systemu ,,gwiazdek" oraz "kluczy" w przypadku obiektów apartamentowych. Dzięki tym symbolom hotele podzielić można na turystyczne, apartamentowce wczasowe, hotele średniej klasy oraz luksusowe. Klasyfikacja ta ma pomóc turystom i gościom w wyborze spełniającego ich oczekiwania miejsca. Choć w 2009 roku większość państw europejskich dołączyło do inicjatywy o nazwie Hotelstars Union, której celem było stworzenie jednolitej klasyfikacji, to wciąż istnieje grupa krajów, w których pod gwiazdkami nie kryją się jednakowe standardy.
"W państwach takich jak Polska, Węgry czy Holandia ocena hoteli jest obowiązkowa oraz bardzo restrykcyjna - nawet wykładzina podłogowa musi spełniać określone standardy. Z kolei na przykład w Niemczech, Austrii, Francji czy Wielkiej Brytanii jest kwestią indywidualną" - mówi Damian Ozga, prezes sieci biur podróży MyTravel.pl.
W większości państw stosuje się 5 stopniową skalę, jednak są też takie, w których hotelom przyznaje się od 2 do 5 gwiazdek (m.in. Malta). W wyjątkowych przypadkach hotel może otrzymać nawet 7 gwiazdek, jak na przykład luksusowy Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi. Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji stosują z pewnością duże sieci hotelowe - bez względu na położenie, ilość gwiazdek oznacza konkretny standard. Choć system gwiazdkowy ma ułatwiać rozpoznanie poziomu oferowanych usług, to w praktyce nie zawsze 3 gwiazdki gwarantują wygodne i komfortowe warunki.
"W niektórych kurortach, trzygwiazdkowe hotele często odbiegają poziomem od tych położonych w Europie. W przypadku państw takich jak Egipt czy Turcja, a czasem także krajów basenu Morza Śródziemnego, od podanej w ofercie ilości gwiazdek warto odjąć jedną lub dwie, biorąc pod uwagę fakt, że w różnych miejscach wysoki standard postrzegany jest inaczej" - radzi Damian Ozga. "Nie bez znaczenia ma też rok budowy hotelu i czas funkcjonowania destynacji. - 3 gwiazdki na Cyprze w hotelu z 2012 roku będą zdecydowanie inaczej wyglądać niż 3 gwiazdki na Costa del Sol w hotelu z 1979 roku. Należy pamiętać, że w krajach Europy Zachodniej, w najstarszych kurortach takich jak Costa Brava w Hiszpanii, Rimini we Włoszech czy choćby El Arenal na hiszpańskiej Majorce, wiele obiektów hotelowych jest zbudowanych w starym stylu i mocno zużytych, mimo licznych renowacji i drobnych remontów" - dodaje Ozga.
Niektórzy z touroperatorów stosują nawet inne odznaczenia, na przykład wielbłądy czy słonie. Warto pamiętać jednak, że symbole te są zazwyczaj wymyślane przez samych organizatorów i nie zawsze odzwierciedlają międzynarodowe normy. W Grecji z kolei do oznaczania hoteli częściej wykorzystuje się litery. Touroperatorzy przekładają zatem oznaczenie literowe na dobrze nam znane gwiazdki lub stosują własne symbole, w zależności od tego, czy chcą zasugerować niższy czy wyższy niż oryginalny standard. Skąd takie różnice w kategoryzacji? W zależności od kraju, o przyznaniu gwiazdek decydują różne organy, np. państwowe lub branżowe. Są również miejsca, w których system taki w ogóle nie obowiązuje, jak na przykład Finlandia czy Norwegia.
W większości miejsc na świecie przyznaje się od 1 do 5 gwiazdek. ,,Jedynkę" otrzymują hotele spełniające podstawowe wymagania - pokoje posiadają łóżko, szafę czy umywalkę, a także łazienkę, która może jednak znajdować się poza pokojem. Hotele dwugwiazdkowe z kolei są nieco lepiej wyposażone - każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której goście znajdą podstawowe akcesoria, takie jak mydelniczka, szafka, lustro czy mydło. Do dyspozycji gości powinien być także telefon, telewizor czy restauracja. Na 3 gwiazdki zasługują natomiast ośrodki, które zapewniają komfortowe warunki. W łazienkach znajdują się ręczniki, pokoje są zadbane i udekorowane, a hotel dysponuje restauracją, kawiarnią, salą spotkań i sprawnie działającym room servicem. Hotele z 4 gwiazdkami wyróżniają się wysokim standardem - wykwalifikowana obsługa mówiąca w obcych językach, sale konferencyjne, restauracje, kluby, często także ośrodki spa, basen czy siłownia. Pokoje w takich ośrodkach powinny być doskonale wyposażone, wyciszone i z dostępem do internetu. 5 gwiazdek przyznaje się natomiast tylko najlepszym hotelom. Goście mają tam do dyspozycji miejsca parkingowe, wysoko wykwalifikowany personel czy profesjonalne centrum biznesowe. Zdarzają się także hotele luksusowe, które mają więcej niż 5 gwiazdek.
Warto pamiętać, że standard hoteli może się różnić w zależności od kraju, który odwiedzamy. Zazwyczaj 3 gwiazdki gwarantują dogodne warunki, jednak aby nie rozczarować się miejscem po przyjeździe na wakacyjny urlop, warto korzystać ze sprawdzonych ofert i rekomendowanych przez ekspertów czy przyjaciół ośrodków.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Kategoryzacja hoteli - co warto o niej wiedzieć?
[2015-08-04 11:39 77.252.178.*]
W uzupełnieniu informacji o HotelStars - dotyczy hoteli zrzeszonych w krajowych lub lokalnych izbach, stowarzyszeniach itp (co w niektórych krajach jest obligatoryjne). Założyciele (2009): Austria, Czechy, Niemcy, Węgry, Holandia, Szwecja, Szwajcaria; Estonia (2011), Łotwa (2011), Litwa (2011), Luksemburg (2011), Malta (2012), Belgia (2013), Dania (2013) , Grecja (2013). System jest wspierany przez HOTREC do którego należy też Polska (konkretnie IGHP).
Więcej informacji hotelstars.pl odpowiedz »Kategoryzacja hoteli - co warto o niej wiedzieć?
[2022-01-28 23:01 46.134.83.*]
Jeśli ktoś poszukuje wiecej informacji na temat kategoryzacji obiektów hotelarskich to zapraszam tutaj. Bardzo rzeczowo, krótko i na temat https://centrumturystyczne. com. pl/kategoryzacja-obiektow-hotelarskich/ odpowiedz »
Dział dla turystów:
PHH ma nowego dyrektora
Nowe połączenia z Kraków
Starsze aktualności:
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Nad Bałtykiem gotowi na ferie
Miasta apelują o uregulowanie najmu
Dokąd na ferie z biurem
Air Baltic wycofuje się z lotów do Radomia
Polska Rada Winiarstwa podsumowuje 2016 rok
Hotel Skal dołączył do grona hoteli PPH&R
Styczniowe wyniki linii Ryanair i easyJet
Luka w zabezpieczeniu lotnisk - od lat
Systematycznie wzrasta sprzedaż win w Polsce
Znamy region partnerski Tour Salonu
Czym Cypr chce przyciągać turystów?
Które regiony Chorwacji odwiedziło najwięcej turystów?
Kto zrefinansuje B&B Wrocław Centrum
Awans w Grupie Hotelowej Orbis
PKP Intercity udostępni filmy na żądanie
Ecco Travel rozpoczyna sprzedaż oferty 2016/2017
Kolejny przewoźnik rozpoczyna współpracę z PolskiBus.com
Zmiana prezesa na lotnisku w Rzeszowie
Krajowy rynek zamówień gotowych posiłków przez internet dynamicznie wzrasta
Czego klient hotelu może się domagać w ramach reklamacji?
Kolejny zamach terrorystyczny we Francji
SUNKISS TRAVEL-europejskie parki rozrywki-proszę pilnie o opinie