Dlaczego hotele wymagają wypełnienia karty meldunkowej?
Rząd pracuje nad zmianą ustawy o obowiązku meldunkowym - wg najnowszych doniesień ma zostać zniesiony 1 stycznia 2018 roku. W kontekście tych zmian powrócił wzbudzający wiele emocji temat wypełniania karty meldunkowej podczas rejestracji w hotelach.
Dlaczego właściciele obiektów wymagają wypełnienia tego dokumentu i czemu on służy? To zagadnienie tłumaczy Małgorzata Kot, zastępca dyrektora Z-Hotel Business & Spa.
Obowiązek meldunku tymczasowego w hotelu został zniesiony już 1 stycznia 2013 roku. Wtedy to zmieniono ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 10 kwietnia 1974 roku, która nakazywała zameldowanie się na pobyt czasowy lub stały w ciągu 24 godzin od chwili przybycia do obiektu. Obecnie hotelarze działają na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. Po co hotelarzom potrzebne są dane gościa, który zatrzymuje się u nich w obiekcie?
Przede wszystkim takie dane są niezbędne do zawarcia umowy cywilno-prawnej, która zostaje nawiązana w momencie wynajęcia pokoju hotelowego przez gościa. Gość w tym przypadku jest jedną ze stron tej umowy. Należy przy tym pamiętać, że hotel może wymagać tylko niezbędnych danych osobowych, które potwierdzają tożsamość danej osoby, np. imię i nazwisko, data urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu tożsamości. Recepcjonista ma prawo zażądać okazania dowodu osobistego lub paszportu w celu sprawdzenia zgodności danych, nie może go natomiast zatrzymać, skserować czy powielić w żaden inny sposób.
Meldowanie się w hotelu jest standardowym działaniem zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych - nawet tam, gdzie obowiązku meldunkowego nie ma. Jest to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa gości, obiektu, jego personelu i właściciela.
W normalnych okolicznościach dane spisane z dowodów tożsamości są nieprzydatne. Niezbędne stają się natomiast w sytuacjach kryzysowych, na które hotel musi być przygotowany.
Za przykład może posłużyć np. pożar w hotelu. Lista zameldowanych gości zostaje przekazana dowódcy jednostki straży pożarnej, który sprawdzając liczbę ewakuowanych osób, porównuje ją z przedstawioną listą meldunkową. Właśnie na taki wypadek jak pożar w hotelu recepcjonista oznacza ilość osób w pokoju, ilość dzieci i ich wiek, oznacza gości, którzy w razie potrzeby będą wymagali szczególnej opieki (niepełnosprawność, ciąża, złamana kończyna etc.). Jest to podyktowane tym, że w przypadku pożaru to właśnie te osoby ewakuowane są jako pierwsze i z dodatkowym wsparciem.
Szczególnym przypadkiem jest śmierć gościa w obiekcie. W przypadku braku zameldowania i braku dokumentów tożsamości w pokoju, procedura ustalenia danych osobowych zmarłego, a także poinformowania jego najbliższych o zdarzeniu jest wyjątkowo trudna.
Dane, które gość podaje przy zameldowaniu są ściśle chronione i muszą być przechowywane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 2002r., Nr 101, poz. 926 j.t. z późn. zm.). Udostępnione mogą zostać tylko wskazanym w ustawie podmiotom, np. organom administracji publicznej, organom kontroli skarbowej czy policji. Hotelarz ma obowiązek zabezpieczenia danych osobowych poprzez zastosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych. Nie trzeba się zatem obawiać, że dane, które podajemy przy rejestracji w hotelu zostaną udostępnione niepowołanym do tego osobom.
Komentarze
Tagi:
Dział hotele, pensjonaty:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Zmiana czasu wpłynie na rozkład pociągów
Piwo i napoje gazowane z 8% VAT? Prawie możliwe
Ryanair poleci z Krakowa do Girony
Port Lotniczy Lublin otrzymał europejski certyfikat jakości
Air Canada poleci z Lotniska Chopina
Lekcja obciachu, czyli turysta przy szwedzkim stole
HomeToGo wkracza na rynek amerykański
Grupa AccorHotels kupiła trzy marki hotelowe
Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów
Ukraine International Airlines wprowadzają płatny wybór miejsc w samolotach
Jakie dodatkowe działania prowadzi DZT na polskim rynku?
Ryanair ogłasza nowe połączenie z Gdańska do Sztokholmu
Sejm poparł powstanie Funduszu Gwarancyjnego
Sąd oddala powództwo turystki przeciw Itace
Znamy zarządcę hotelu Warsaw Moxy Praga
Strajk na lotniskach w Berlinie
Jakich zmian potrzebuje turystyka?
Kurs na ANIMATORA CZASU WOLNEGO