Czego potrzeba do rozwoju turystyki wiejskiej?
25 proc. Europejczyków odpoczywa na wsi. Według CBOS, takiego wyboru dokonuje także 30 proc. Polaków. Turystyka wiejska ma potencjał do rozwoju.
Według Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce jest 7 726 gospodarstw agroturystycznych wpisanych do rejestrów gminnych, które dysponują prawie 79 tysiącami miejsc noclegowych. Jak przekonywała Bożena Srebro z Sądeckiej Organizacji Turystycznej, w praktyce jest ich o wiele więcej.
Turystyka wiejska była tematem jednego z seminariów, które odbyły się w trakcie targów TT Warsaw. Jak przekonywał w jego trakcie prezes zarządu Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej, Wiesław Czerniec, w najbliższym dziesięcioleciu powinna stać się elementem przyczyniającym się do zachowania dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego obszarów wiejskich, oraz ochrony ich różnorodności przyrodniczej. Zdaniem prezesa PFTW, na rozwój turystyki na obszarach wiejskich będą miały wpływ takie czynniki jak starzenie się społeczeństwa, moda na zdrowy tryb życia i aktywność fizyczną, coraz lepsza sytuacja materialna turystów, wzrost długości życia. Coraz większą rolę mają odgrywać potrzeby indywidualne, a ośrodki, które oferują jedynie nocleg mogą mieć problemy, ponieważ turyści będą wymagać także organizacji czasu wolnego i udostępnienia oferty kulturalnej. Dzisiaj nocleg to za mało, dzisiaj wyjeżdżamy, żeby uczestniczyć w różnego rodzaju działaniach. Ważne jest, aby te imprezy były oparte na lokalnej kulturze - przekonywał Wiesław Czerniec.
Dzisiaj nie wystarczy świeże powietrze i dobre jedzenie, co jeszcze, niestety oferuje prawie 60 proc. gospodarstw. Dziś jest zupełnie inny model klienta, który potrzebuje ofertę szytą na swoją miarę. My postanowiliśmy wybrać kilkanaście gospodarstw o podobnym profilu działania, ale każde ma inną ofertę. I to był nasz pierwszy produkt - Małopolska Wieś Pachnąca Ziołami, który okazał się być strzałem w dziesiątkę. Postanowiliśmy robić kolejne specjalizacje - opowiadała Bożena Srebro. Samo tworzenie specjalistycznego produktu inie jest łatwe ani szybkie. Zdaniem przedstawicielki Sądeckiej Organizacji Turystycznej, kluczem do sukcesu jest analiza trendów i badania rynku docelowego. Potem należy określić kryteria dla gospodarstw, wybrać konkretne gospodarstwa i zadbać o poszerzenie wiedzy ich właścicieli, Istotna jest także znajomość atrakcji okolicy, jak i samych gospodarstw, wówczas można przygotowywać oferty, i promujące je wydawnictwa, i wprowadzać je na rynek. Nie można zapominać o stałym monitorowaniu jakości świadczonych usług. Jak informowała Bożena Srebro, przygotowanie takiego specjalistycznego produktu może trwać nawet półtora roku.
Zdaniem Wiesława Czerńca, w turystyce wiejskiej uwidoczni się trend samodzielnej organizacji oferty wyjazdowej, skróci się także czas planowania urlopów. Technologia, która jest dzisiaj dostępna, powoduje, że coraz więcej ludzi jest w stanie samodzielnie przygotować sobie ofertę skrojoną na własne potrzeby. Rolą organizacji pozarządowych jest przygotowanie materiałów, na podstawie których turysta sobie zorganizuje wyjazd - mówił prezes PFTW. Turyści coraz częściej mają poszukiwać ofert związanych z turystyką przyrodniczą i ekologiczną. Na znaczeniu będzie zyskiwał marketing miejsca, gdyż to regiony oferujące kompleksowy, zróżnicowany i zrównoważony produkt będą najczęściej wybierane przez turystów, a kreacja marek turystycznych będzie wymagała realizacji wspólnych projektów multisektorowych.
Chcący zaistnieć w turystyce wiejskiej nie powinni zapominać o tym co jest jej istotą. Ważne jest, aby rolnictwo stało się istotnym elementem turystyki wiejskiej. Często zapominamy o tym, po co ludzie do nas przyjeżdżają i przygotowujemy rzeczy, które mogą dostać również w miejscu swojego zamieszkania. Rolnictwo, wieś jest esencją naszej oferty i to powinno być głównym atutem funkcjonowania turystyki wiejskiej - komentował Wiesław Czerniec.
Prezes Czerniec podkreślał, że turystyka wiejska może stać się ważnym czynnikiem rozwoju wsi, i być postrzegana podobnie jak inne rodzaje turystyki w kontekście wpływu na PKB oraz tworzenie miejsc pracy. Aby tak się stało niezbędne jest stworzenie atrakcyjnego produktu turystycznego, prowadzenie skutecznych działań marketingowych, utrzymywanie wysokiej jakości produktów i usług, wprowadzenie przyjaznych i sensownych regulacji prawnych, czy wprowadzenie systemu wsparcia na poziomie instytucjonalnym.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Same noclegi nie wystarczą do rozwoju turystyki wiejskiej
[2016-11-29 12:19 178.36.57.*]
Turystyka wiejska napewno kojarzy się z wsią ale nie koniecznie musi być prowadzona przez rolników o czym władze różnych szczebli nie pamiętają lub nie chcą tego dostrzegać. Szczególnie ma to znaczenie przy wszelkiego rodzaju dofinansowaniach, gdzie nieodłącznym elementem i warunkiem uzyskania dotacji jest m.in opłacanie KRUS-u. Jak wiadomo nie wszyscy mieszkańcy wsi to rolnicy a warunki do prowadzenia działalności turystycznej posiadają. Myślę, że sprawa ta powinna być bardziej doceniana i doinwestowana jak to ma miejsce w innych dziedzinach. odpowiedz »
Same noclegi nie wystarczą do rozwoju turystyki wiejskiej
[2016-11-29 12:57 94.246.180.*]
Troszkę ślizgamy się między pojęciami 'agroturystyka' i 'turystyka wiejska'. To co nazywamy agroturystyką określa nam (choć nieprecyzyjnie) ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego, natomiast turystyka wiejska jest bardzo szerokim pojęciem, którego obecne założenia wymienione min. w powyższym artykule często eliminują możliwość ich realizacji przez gospodarstwa agroturystyczne.
Na pewno dużym krokiem na przód byłaby nowelizacja oraz zdefiniowanie pojęcia agroturystyki w przepisach oraz jednoznaczne określenie które podmioty mogą ją prowadzić i jakie usługi oferować.
W europie mamy wiele krajów posiadających bardzo ciekawe uregulowania takiej działalności, z których doświadczenia można czerpać pełnymi garściami (np. Włochy)
Pozdrawiam,
Paweł odpowiedz »
Dział hotele, pensjonaty:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Jakie wyniki osiągnął Orbis w pierwszym półroczu?
Ryanair ogłasza nowe połączenia na lato 2016
Ingresso Entertainment Tickets - nowa aplikacja dla biur podróży
Zapowiedziany strajk dojdzie do skutku
Ecco Travel rozpoczyna sprzedaż nowej oferty egzotycznej
Agenci: najwięksi touroperatorzy chcą wszystkiego
Jaka przyszłość czeka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo?
Merigo z odznaczeniem za zasługi dla turystyki
Gry planszowe w pociągu? Ciekawy pomysł PKP Intercity
Rozpoczęły się targi TT Warsaw
Turyści obawiają się wyjazdów do Francji
Jak reklamuje się branża turystyczna?
Google dobiera się do hotelarzy
W Grecji trwa strajk generalny
Zbliża się II edycja konkursu Hotel & Tourism Trends 2015
Ile będzie wart rynek internetowej sprzedaży usług turystycznych?
Z jakim wyprzedzeniem muszą być publikowane rozkłady jazdy pociągów?
Co czeka linie lotnicze w 2017 roku?
Tripsta.pl o lotach Polaków w klasie biznes