Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Zobacz także
Sąd UE rozpatrywał skargę Wizz Air
KE wszczęła śledztwo w sprawie restrukturyzacji Condora
KE publikuje nowe wytyczne dot. praw pasażerów
KE wszczyna dochodzenie w sprawie pomocy dla Lufthansy
Lufthansa przejmie udziały w ITA Airways?
Komisja Europejska zatwierdziła pomoc dla przewoźnika lotniczego
KE zmienia praktyki firm wypożyczających samochody
Pięć największych wypożyczalni samochodów zgodziło się na zmianę praktyk dotyczących obsługi klientów. Konsumenci otrzymają czytelniejsze warunki umów, zasad tankowania, bardziej sprawiedliwe procedury w przypadku uszkodzeń samochodu oraz jaśniejsze cenniki.
Impulsem do podjęcia działań Komisji Europejskiej był znaczący wzrost ilości skarg odnotowanych przez Europejskie Centra Konsumenckie (ECC-Net) w ciągu ostatnich dwóch lat.
Wypożyczalnie zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnego prawodawstwa dotyczącego praw konsumenta i nieuczciwych praktyk rynkowych.
Niektóre z wprowadzanych zmian:
- większa przejrzystość podczas dokonywania rezerwacji online:
- informacja o wszystkich obowiązkowych opłatach i kosztach dodatków;
- informacja o kluczowych zasadach i warunkach wypożyczania, łącznie z zaliczką pobieraną z karty kredytowej konsumenta;
- informacja o wszystkich obowiązkowych opłatach i kosztach dodatków;
- lepsza informacja o zakresie ubezpieczenia (np. obowiązujące wyłączenia)
- bardziej przejrzysta polityka paliwowa
- bardziej sprawiedliwe procedury przeglądu samochodów
- zmienione praktyki dotyczące pobierania dodatkowych opłat, np. konsumenci otrzymają możliwość zakwestionowania uszkodzeń przed zapłatą.
Przykładowa sprawa ECK Polska: Brytyjski konsument wynajął samochód na lotnisku w Warszawie. Używał go do podróżowania po Polsce i zwrócił do wypożyczalni po siedmiu dniach. Po powrocie do Leeds, sprawdził wyciąg z karty kredytowej i zauważył, że usługodawca pobrał kwotę w wysokości 275 euro bez porozumienia z nim. Konsument złożył reklamacje. W odpowiedzi usłyszał, że jest to koszt odholowania samochodu z parkingu nienależącego do wypożyczalni. Konsument zgłosił się do sieci ECC-Net. Okazało się, że konsument faktycznie zaparkował na niewłaściwym miejscu, ale usługodawca do kary bezpodstawnie doliczył także szereg innych opłat. Dzięki pomocy ECK Polska, konsument odzyskał 110 euro.
Zobowiązania są stopniowo implementowane przez największe działające w UE firmy wynajmujące samochody. Znaczna część zmian powinna zostać wypełniona do końca 2015 roku. Zagadnienia pozostające nadal nieuregulowane to:
- odpowiedzialności konsumentów za uszkodzenia samochodu spowodowane przez osoby trzecie
- praktyki pośredników i agentów
- język, w jakim umowy powinny być formułowane w wypożyczalniach w innych krajach członkowskich
Decyzja o działaniu została podjęta po stopniowym wzroście skarg konsumentów, jakie napływały do Europejskich Centrów Konsumenckich, na wypożyczalnie samochodów - z około 1050 spraw w 2012 do ponad 1750 w roku 2014. Podjęto dialog pomiędzy krajowymi organami ochrony konsumentów w państwach członkowskich, a pięcioma największymi wypożyczalniami samochodów z Unii Europejskiej: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz oraz Sixt. Europejska organizacja branżowa Leaseurope, która pomogła nawiązać współpracę z przedsiębiorcami, również zgodziła się stworzyć zestaw dobrych praktyk dla całego sektora.
Wzmocnienie zaufania konsumentów podczas wypożyczania samochodów powinno wpłynąć na wzrost (ok.3-4%) w sektorze turystycznym w ciągu następnych dwóch lat w Europie (zobacz badanie). W 2013 roku zawarto ponad 21 milionów umów wynajmu samochodów w samej Unii Europejskiej. Według danych Leaseurope pięć przedsiębiorstw uczestniczących w rozmowach reprezentuje aż 65% rynku.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Sardynia chce walczyć ze zwyczajami turystów
Turyści czują się bezpieczniejsi?
Dobry początek roku na polskich lotniskach
TPN o warunkach do uprawiania turystyki w Tatrach
MSZ apeluje o opuszczenie afrykańskiego kraju
Vienna International zmienia wizerunek
Polskie browary wśród najlepszych na świecie
Władze lotniska chcą kar dla sprawców fałszywych alarmów
TigerExpress otworzył nowe połączenia pomiędzy Polską a Słowacją
Niewielka poprawa sytuacji w biurach podróży
NIK wskazuje nieprawidłowości przy budowie lotniska w Modlinie
Polityczne zamieszanie wpłynie na sprzedaż w biurach podróży?
Organizator turystyki odpowiada za rzeczy zgubione w trakcie imprezy
Polski oddział Travelport podpisuje umowę z firmą First Class
Problemy linii lotniczych komentowane w mediach społecznościowych
Jakie trendy wyjazdowe przyniesie lato 2017 roku?
Lotnisko Ciampino zostanie tymczasowo zamknięte
Turyści w Rzymie płacą za kawę znacznie więcej niż Włosi
Greccy kontrolerzy lotów zapowiadają strajk