Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Wyrok Sądu Najwyższego ułatwi życie klientom upadłych biur?
Pod koniec maja Sąd Najwyższy orzekł, że klienci niewypłacalnych biur podróży mogą samodzielnie dochodzić zwrotów poniesionych kosztów z zabezpieczenia finansowego touroperatora. Ta decyzja jest pewnym zaskoczeniem, toteż zapytaliśmy o zdanie podmioty najbardziej zainteresowane sprawą, czyli urzędy marszałkowskie i firmy ubezpieczeniowe.
O uchwale podjętej przez Sąd Najwyższy pisaliśmy w artykule SN: Klient może samodzielnie dochodzić odszkodowania z gwarancji
Powstaje pytanie, czy ewentualne próby samodzielnego uzyskania zwrotu nie wprowadzą jeszcze większego zamieszania? Jakich konsekwencji można się spodziewać? Wyrok SN odnosi się do sytuacji, gdy klient pozostaje w sporze z ubezpieczycielem, czyli sytuacji gdy ubezpieczyciel odmówi klientowi wypłaty odszkodowania pomimo złożenia przez klienta roszczeń w procedurze przewidzianej w przypadku niewypłacalności organizatora/pośrednika turystycznego. Wyrok niejako wypełnia lukę jak funkcjonowała dotychczas w orzecznictwie sądów powszechnych, gdyż niektóre sprawy kończyły się niekorzystnie dla klientów - sądy odmawiały im legitymacji do wniesienia powództwa przeciwko ubezpieczycielowi w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania. Wyrok, choć nie wiąże sądów bezpośrednio, to jednak wzmacnia ochronę klientów w postępowaniach sądowych w szczególnych przypadkach jakimi jest odmowa wypłaty odszkodowania. Uważam, że takie orzeczenie SN nie wprowadzi chaosu przy wypłacie odszkodowań ani nie wydłuży procedury wypłat odszkodowań pozostałym klientom - tłumaczy Wojciech Biliński, Zastępca Dyrektora Wydziału Sportu, Rekreacji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
Zdaniem przedstawicieli Towarzystwa Ubezpieczeniowego Signal Iduna, ubezpieczyciele będą musieli się liczyć z dodatkowymi kosztami, lecz zmiana może pozwolić klientom na szybsze uzyskanie zwrotów poniesionych kosztów. Do tej pory Marszałek Województwa po ogłoszeniu niewypłacalności przez biuro podróży zbierał zgłoszenia od klientów. Towarzystwo Ubezpieczeniowe po zakończeniu tego procesu, wypłacało roszczenia zasadne. Kwota była wypłacana proporcjonalnie każdemu składającemu roszczenie. Suma wypłat była nie większa niż wartość sumy gwarancyjnej. Teraz zgłoszenie będzie można zgłosić bezpośrednio do towarzystwa ubezpieczeniowego a klient otrzyma pełną wartość roszczenia, która będzie wypłacana z gwarancji ubezpieczeniowej turystycznej, oraz z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Dodatkowo klienci otrzymają środki znacznie szybciej niż dotychczas. - tłumaczy rzecznik prasowy Signal Iduna, Patrycja Wojdyga.
Ubezpieczyciel zwraca uwagę także na to, że sytuację klientów upadłych biur powinny poprawić procedowane zmiany w prawie, w tym stworzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, a nie tylko wyroki sądu. Polskie prawo nie opiera się na precedensach. Z punktu widzenia branży ubezpieczeniowej istotne są zmiany prawne regulujące obszar roszczeń mające zastosowanie do całego rynku. Przykładem jest projekt zmiany ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zgłoszony przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Przepisy, które wkrótce wejdą w życie wprowadzają nowe podejście do kwestii zabezpieczeń roszczeń klientów. Ta zmiana wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów po stronie towarzystw ubezpieczeniowych. Oprócz dostosowania procedur wewnętrznych, konieczne jest zapewnienie zwiększonych możliwości obsługi klientów w przypadku niewypłacalności dużego biura podróży, które obsługuje znacząca liczbę klientów. Ponieważ mamy do czynienia z projektem i nie znamy jego wersji końcowej trudno przesądzać czy nowe rozwiązanie stanie się remedium w przypadku niewypłacalności. Na tą chwilę można powiedzieć, że projektowane zmiany lepiej zabezpieczają interes klienta niż dotychczasowe rozwiązania - tłumaczy Patrycja Wojdyga.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Spadły średnie ceny pokojonocy w polskich hotelach
Ceny w biurach nieznacznie w górę
Decyzja konserwatora zabytków w sprawie poszukiwań Bursztynowej Komnaty
Wydziału Turystyki i Rekreacji AWF w Poznaniu zorganizuje konferencję
Czym Warszawa chce przyciągnąć turystów na święta?
Burger King planuje rozwój sieci w Polsce
W Brukseli wręczono nagrody dla Najlepszych Europejskich Destynacji - EDEN 2015
Znamy najlepsze linie lotnicze świata
Jakie świąteczne przysmaki jadają Chorwaci?
Nowa osoba w składzie zarządu Orbis SA
Wrocławskie lotnisko przygotowuje się do lata
Czy wzrosła dynamika sprzedaży w biurach?
Ośrodki turystyczne na celowniku resortu finansów Grecji
Jak wyglądają ceny imprez turystycznych ferii zimowych 2017 roku?
Najwyższe przychody w historii PKP Intercity
Serwis Booking.com ma problemy na Ukrainie