Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
PIT o niewypłacalności biura podróży Intertour
W związku z bankructwem biura podróży Intertour z Krakowa, PIT przypomina, że klientom poszkodowanym w wyniku tego zdarzenia należy się pełen zwrot wpłaconych środków.
Z przykrością przyjmujemy informację o ogłoszeniu niewypłacalności przez Intertour, przypominając jednocześnie, że biuro to nie było zrzeszone w Polskiej Izbie Turystyki. Mamy nadzieję, że ten jednostkowy przypadek bankructwa niewielkiej i bardzo młodej na polskim rynku firmy nie wpłynie negatywnie na wizerunek polskich organizatorów turystyki.
W 2014 roku polskie sądy ogłosiły upadłość 823 podmiotów, wśród których najwięcej, bo 168, to firmy działające w branży budowlanej. Na tym tle upadki biur podróży stanowią nieznaczny margines. Przypomnijmy, że Intertour jest pierwszym polskim organizatorem turystyki, który ogłosił niewypłacalność od ponad dwóch lat. Na tle innych dziedzin handlu i usług, jest to wyjątkowo dobry wynik świadczący pozytywnie o kondycji polskiej branży turystycznej.
Polska Izba Turystyki przypomina, że klienci korzystający z usług profesjonalnych touroperatorów działających na terenie Unii Europejskiej, są zabezpieczeni finansowo. Dyrektywa UE w sprawie podróży zorganizowanych nakłada na Państwo Polskie obowiązek zapewnienia klientom biur podróży zwrotu całości wpłaconej kwoty, w przypadku ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora turystyki.
Gwarantem realizacji tego zapisu jest Skarb Państwa, a polskie orzecznictwo rozpatruje pozytywnie pozwy klientów biur podróży, którzy zostali w poprzednich latach poszkodowani w wyniku ogłaszanych przez touroperatorów upadłości. Nie ma więc możliwości, aby zaistniała sytuacja, w której klient polskiego touroperatora stracił swoje pieniądze na skutek bankructwa któregokolwiek z nich.
Jest to zasadnicza różnica pomiędzy korzystaniem z usług profesjonalnych organizatorów turystyki a wyjazdami za pośrednictwem podmiotów działających w tzw. szarej strefie. W przypadku jakichkolwiek problemów z wypłacalnością podmiotu, który organizuje imprezy turystyczne bez wpisu do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, a co za tym idzie, bez gwarancji ubezpieczeniowej, klienci nie mogą liczyć na zwrot świadczeń i bywa, że są pozostawieni sami sobie za granicą.
W odróżnieniu od ostatniej sytuacji, z którą mieli do czynienia turyści przebywający w Chorwacji, klienci Intertour mieli zapewniony pobyt i powrót do Polski oraz pomoc ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Zdecydowana większość z nich nie przerwała odbywającego się wypoczynku i nie musiała wracać do Polski wcześniej niż zaplanowano. Wszyscy klienci, którzy wpłacili pieniądze na wyjazdy z Intertour powinni otrzymać zwrot pełnej kwoty z gwarancji ubezpieczeniowej. W razie gdyby środki te okazały się niewystarczające, mogą domagać się zwrotu pieniędzy od Skarbu Państwa.
Tym niemniej, przy tej okazji warto podkreślić konieczność kompleksowej nowelizacji systemu prawnego, który ma zapewniać realizację przez Państwo Polskie zapisów dyrektywy w sprawie podróży zorganizowanych. Obowiązkiem ustawodawcy jest stworzenie systemu zapewniającego klientom automatyczny i szybki zwrot kwoty wpłaconej na konto touroperatora, który ogłosił niewypłacalność.
Polska Izba Turystyki już od 2009 roku proponowała wprowadzenie rozwiązań mających na celu usprawnienie funkcjonowania systemu zabezpieczeń finansowych dla klientów biur podróży. Niestety, rozwiązania te nie zostały uwzględnione przez ustawodawcę.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
PIT o bankructwie biura Intertour
[2015-08-05 10:38 83.18.27.*]
To, że nie było zrzeszone w PIT o niczym nie świadczy. Upadały biura, który były zrzeszone i co? Wiele biur nie jest zrzeszonych i działają uczciwie. Mnie na przykład wcale nie brakuje PIT a działam już ponad 10 lat. odpowiedz »
PIT o bankructwie biura Intertour
[2015-08-05 11:00 80.52.137.*]
Nie bardzo rozumiem, dlaczego ciągle przypomina się dyrektywę, którą wymyślili unijni głupcy każący w 100% odpowiadać za błędy czy wpadki przedsiębiorców !!! Jesli jakoś można zrozumieć ratowanie (ściąganie do kraju poszkodowanych) odbywające się na koszt podatnika, to zupełnie niezrozumiały jest pełen zwrot pieniędzy z kieszeni podatnika !!! Nikt nie widzi, że król jest nagi, a unijni urzędnicy po prostu głupi ?! odpowiedz »
PIT o bankructwie biura Intertour
[2015-08-05 11:04 77.254.233.*]
nasze biuro turystyczne działa od 1989 roku - jest małym organizatorem wycieczek po całej Europie. Nigdy nie należeliśmy do PIT, bo uważam to za zbędne. A co przynależności do PIT - jak dotychczas to większość biur które zbankrutowały były członkami PIT. I niech więcej prezes PIT nie wypowiada się w mediach, ze przynależność do PIT jest gwarancją solidności i profesjonalizmu. Przynależność do PIT to obowiązek opłacania składek i finansowania np. podsumowania działalności na wyjazdowym posiedzeniu w Lizbonie..... Krystyna odpowiedz »
PIT o bankructwie biura Intertour
[2015-08-11 16:22 79.191.217.*]
Trzeba wiedzieć o czym się pisze !!!! Lepiej nie pisać głupot. odpowiedz »
PIT o bankructwie biura Intertour
[2015-08-05 11:29 91.237.138.*]
PIT mówi tylko pół prawdy.
Turyści, którzy wpłacili zaliczki, jeżeli wystarczy na to pieniędzy (na ogół nie!) otrzymają zwrot ich części, średnio po 12-24 miesiącach. Alternatywą jest powództwo przeciwko Skarbowi Państwa - średnio zajmuje to 2 - 4 lata, ale dotychczas, mimo korzystnych wyroków, nikt jeszcze tych pieniędzy nie dostał do ręki😠. odpowiedz »PIT o bankructwie biura Intertour
[2015-08-05 11:50 193.33.125.*]
PiT, PiT, PiT... czy branża pamięta bankructwo PASJI-Jaworzno...przecież to pan....- pamiętliwy odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Ryanair popiera politykę zerowej
Długie weekendy w 2025 zachęcają do
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Dział aktualności dnia:
Długie weekendy w 2025 zachęcają do
Modlin inwestuje i zwiększy
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Komercjalizacja w turystyce tematem szkolenia POT
Neckermann wprowadza nowości na lato
easyJet o wynikach sprzedażowych za sierpień
Costa Coffee otworzyła nowy lokal w Warszawie
Zmiany dotyczące zasad organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży
Wzrasta popularność egzotycznych wyjazdów
PKP wprowadza kategoryzację dworców
LOT Travel dołącza do programu LOT Dla Firm
`Poznań za pół ceny` przyciąga coraz więcej turystów
Bez większych wahań w cenach imprez turystycznych
Utrudnienia na krakowskim lotnisku
Jakie inwestycje przewiduje Hilton?
Nowe połączenie lotnicze z Lublina
We wrześniu więcej klientów biznesowych w hotelach
Wizz Air poleci z Katowic do Dubaju
Wyrok w sprawie publicznego wylewania Ciechana
Polskie lotniska podsumowują ostatni miesiąc wakacji
Merigo zaprasza na webinaria poświęcone dynamicznemu pakietowaniu
Wstępne wyniki Orbisu w III kwartale 2016
Odradzam nocleg w Zakopanem (ul. Kasprusie 10 i ul. Strążyska 2g)