Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Zobacz także
Turyści szukają bezpieczeństwa?
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali Polacy
Gdzie Polacy jadą z biurami na Boże Narodzenie?
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy turystycznej
Komentarz ITRP w sprawie upadku BP Alfa Star
Swoje stanowisko w sprawie upadku biura podróży Alfa Star wyraziła Izba Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej. Poniżej treść oświadczenia.
Z niepokojem nasłuchujemy doniesień medialnych na temat upadłości BP Alfa Star. W części z nich "straszy" się klientów biura Alfa Star, że gwarancja w wysokości 20 mln PLN nie wystarczy na sprowadzenie wszystkich klientów do kraju oraz nie będzie wystarczająca na zaspokojenie roszczeń klientów, którzy wpłacili już zaliczki lub opłacili swój urlop i na niego nie wyjadą.
Analizując bardziej szczegółowo, jeżeli przeliczy się kwotę ubezpieczenia tylko na sprowadzenie klientów, których przebywa ponad 1.600 za granicą, to na każdego klienta przypada ok. 12.500 PLN. Na tej podstawie uważamy, że kwota gwarancji realnie zaspokoi wszystkich klientów BP Alfa Star, którzy aktualnie przebywają na zorganizowanych imprezach oraz mamy nadzieję, że wystarczy na zwrot w całości wpłaconych środków osób, które jeszcze nie wyjechały.
Upadłość Alfa Star jest wykorzystywana do pokazania, że zabezpieczenia organizatorów turystyki na rzecz klientów są nie doskonałe i tylko następny podatek zbierany od wszystkich touroperatorów rozwiąże sprawę. Daje to podstawy do tworzenia niepotrzebnych spekulacji nad przywróceniem - odrzuconego już projektu obligatoryjnego Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
ITRP wiele razy postulowała, aby uszczelnić obecny system, częściowo udało to się to po 2012 roku. Dalej jest kilka spraw ,które mogłyby przyśpieszyć sprowadzanie turystów do kraju ,dotyczy zwłaszcza list ubezpieczeniowych na podstawie ,których można ustalić gdzie przebywają turyści, ilu jest ich w danym kraju. Dane takie powinien przekazać ubezpieczyciel upadłej firmy.
Zwracamy się do Ministerstwa Sportu i Turystyki aby objęło rozliczenie obecnej upadłości szczególnym nadzorem w zakresie wydawania środków z gwarancji. Celem ITRP, jest zapewnienie bezpieczeństwa oraz rozwiązanie zaistniałej sytuacji. Znaczy to m.in. że jeżeli będzie to korzystne, turyści powinni dalej kontynuować imprezy turystyczne, a następnie powrócić zgodnie z założonymi i częściowo już opłaconymi środkami transportu.
Apelujemy do członków Zarządu Alfa Star, aby przekazali wszystkie istotne informacje na temat, opłaconych świadczeń w hotelach, liniach lotniczych oraz pozostałych informacji niezbędnych do rozwiązania powstałej sytuacji. Liczymy również, że rezydenci Alfa Star obejmą opieką turystów w tak trudnej dla nich sytuacji, do momentu zakończenia imprez i wylotu do Polski.
Mazowiecki Urząd Marszałkowski, który jest beneficjentem gwarancji powinien wykorzystać w swoich działaniach również samorządy turystyczne celem znalezienia jak najlepszych i korzystnych powrotów dla turystów Alfa Star. Powyższe działania pozwolą na rozważne wydawanie środków z gwarancji, dzięki temu będziemy mogli liczyć, że gwarantowane środki będą wystarczą dla wszystkich klientów biura Alfa Star.
Jesteśmy zawsze otwarci na dyskusję nad systemem organizacji i zabezpieczenia turystów oraz podmiotów działających w branży turystycznej. Dlatego proponujemy aby dalsze rozważania na temat zabezpieczeń kontynuować po zamknięciu i przeanalizowaniu zakończonego sezonu letniego 2015.
Zarząd ITRP
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
ITRP o upadku Alfa Star
[2015-09-01 17:15 89.79.134.*]
W podtekście tego oświadczenia ukryta jest teza, że będzie OK, bo suma gwarancyjna jest wystarczająca. Moim zdaniem to spłycenie problemu.
Uważam, że nie istnieje obecnie żaden cywilizowany system zabezpieczeń klientów biur podróży. gdyż:
* turyści są wyrzucani z hoteli i muszą skracać pobyty. A przecież niewykluczone, że środków z gwarancji prawdopodobnie wystarczyłoby na opłacenie turnusu i planowego /tańszego!!!/ przelotu
* osoby mające przedpłaty na ich zwrot mogą liczyć ca za 2 lata
Obawiam się, że urzędnicy z MSiT po prostu nie mają na tyle wyobraźni /nie rozumieją?/, że przy tych samych środkach gwarancyjnych, można by uniknąć stresu kilku tysięcy osób - trzeba tylko pomyśleć!!! odpowiedz »ITRP o upadku Alfa Star
[2015-09-02 11:02 83.18.27.*]
To jest też wina TO. Od razu bowiem powinien przekazać wszystkie dokumenty dotyczące turystów. Wtedy wiadomo kto co ma opłacone. Nieraz bowiem na siłę byli ściągani klienci pomimo opłaconych hoteli i powrotów. Urząd nie sprawdził co i jak a TO zamilkł. Najlepiej wydawać nie swoje pieniądze i potem nie starczało na zwroty dla innych. A hotelom też lepiej pomimo opłaconych pobytów wyrzucić klientów - przecież to czysta oszczędność. Dopóki nie będzie porozumienia na linii TO a urząd zawsze tak będzie. Ale TO uważa, że zgłosił upadłość i "umywa" ręce. odpowiedz »
ITRP o upadku Alfa Star
[2015-09-02 11:27 83.22.161.*]
Zgadzam sie,ze Urzad Marszlakowski i ubezpieczyciel powinen przeanalizowac wariant oplacenia ewentualnego hotelu jesli nie byl oplacony lub tylko uzupelnienia wplat zamiast bezsensownie wydawac kase na sprowadzanie przed czasem klientow do kraju co moze byc drozsze..Ci klienci ktorzy juz wyjechali powinni miec zapewniony pobyt na tcyh samych warunkach jak robili rezerwacje...jaki sens jest np skracania pobytow i sciagania na sile ludzi z hoteli oplaconych?? odpowiedz »
ITRP o upadku Alfa Star
[2015-09-02 20:21 109.173.223.*]
z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r., poz. 196 ze zm.) wynika obowiązek posiadania przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych zabezpieczenia finansowego zapewniającego klientom, na wypadek niewypłacalności danego biura, pokrycie kosztów powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej w wypadku gdy organizator lub pośrednik turystyczny wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu, a także zapewniającego klientom zwrot wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną w wypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana, a także zapewniającego klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich imieniu.
Zgodnie z art. 3 pkt 4 ww. ustawy impreza turystyczna to co najmniej 2 usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną, jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu.
Wobec powyższego wykupienie u organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego wyłącznie jednej usługi turystycznej w postaci przelotu nie będzie podlegało zabezpieczeniu finansowemu, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy. odpowiedz »ITRP o upadku Alfa Star
[2015-09-03 18:21 77.65.84.*]
a co w sytuacji, gdy przelot trampingowy i ubezpieczenie turystyczne objęte są jedną ceną? odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział dla turystów:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Lotnisko Chopina pobiło swój
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nowe połączenie na Wyspy Kanaryjskie z Wrocławia
Wzrasta popularność Niemiec jako celu podróży Europejczyków
Nowy touroperator wchodzi na polski rynek
Small Planet Airlines wprowadzi sprzedaż przez stronę internetową
LOT prognozuje zysk z działalności podstawowej
Nagrodzono popularną wśród Polaków miejscowość SPA
Wkrótce otwarcie nowego terminalu w Balicach
Nowa odsłona sektora kawowego na Eurogastro 2016
Alstom chce zwiększyć swoją aktywność w Polsce
Travelist.pl wchodzi na zagraniczne rynki
W Merlinie X spada sprzedaż imprez autokarowych
Będą utrudnienia na lotnisku w Gdańsku
PolskiBus udostępni dodatkowe połączenia
2,5 miliona podróżnych w Modlinie od początku roku
Linie lotnicze Wizz Air przyspieszą start nowych połączeń
W czwartek rozpoczynają się targi TT Warsaw
Dokąd turyści latają najczęściej z wrocławskiego lotniska?
Nowa funkcjonalność dla użytkowników platformy TOM24