TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Hotelarzu pilnuj swoich gwiazdek

Niedawno głośno było o kontrolach sanepidu przeprowadzonych w tysiącach polskich lokali gastronomicznych. Tym razem pod lupę Inspektoratu trafiły hotele. Impulsem do skontrolowania kilkuset obiektów hotelarskich były niepokojące informacje płynące od konsumentów na temat warunków panujących w obiektach nieadekwatnych do kategoryzacji, którą posługują się hotele.


Inspekcja Handlowa przeprowadzona w największych miastach Polski wykazała wiele uchybień w prowadzeniu usług hotelarskich - tym razem znaczna część nieprawidłowości była związana z mylącymi oznaczeniami. Inspektorzy przeprowadzili kontrole w 77 obiektach w Poznaniu, Szczecinie, Łodzi Warszawie i Krakowie, aż w 42 przypadkach stwierdzono nieprawidłowe posługiwanie się systemem gwiazdek.

Jak wynika z raportu Inspektoratu w błąd swoich klientów wprowadzają również hotele o podwyższonym standardzie. W przypadku hoteli pięciogwiazdkowych największym problemem był brak luksusowego wyposażenia, na podstawie którego obiekt otrzymał więcej gwiazdek. Na osiem skontrolowanych tego typu hoteli w Szczecinie inspektorzy stwierdzili uchybienia w jednym przypadku.

Po jednym przypadku mylnego nazewnictwa obiektu, niedostosowanego do rzeczywistego standardu inspektorzy wykryli w Poznaniu, Warszawie i Szczecinie. W tym pierwszym właściciel używał nazwy "motel" mimo, iż jego obiekt został zakwalifikowany jako pensjonat. Takie wprowadzanie w błąd klientów to częsta próba zachęcenia konsumentów do skorzystania z usług ich obiektu, zwłaszcza jeśli w pobliżu czai się konkurencja.

Innym powodem mylnej kategoryzacji obiektu jest często jego lokalizacja. W tym przypadku właściciele decydują się nawet na odjęcie sobie jednej gwiazdki, czy zmianę nazwy z hotelu na motel. Osoby podróżujące, chcące zatrzymać się tylko na jedną noc chętniej wybiorą obiekt nieskategoryzowany, gwiazdki oznaczają większe koszty.

Pozostałe nieprawidłowości dotyczyły braku podstawowych informacji w obiekcie jak cennika, czy przystosowania obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Regulacje i wymaganie, którym muszą sprostać hotele chcąc zakwalifikować się do pożądanej kategorii określa rozporządzenie ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2004 w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 22, poz. 169). Zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 223, poz. 2268) takiego zaszeregowania dokonuje marszałek województwa, właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu hotelarskiego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
obiekty hotelowe gwiazdki hotel hotele standard kategoryzacja lokal gastronomiczny pod lupę obiekt hotelarski kontrola Inspekcja Handlowa Szczecin Kraków Łódź Warszawa luksus wyposażenie system gwiazdek


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję