Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Podział gwarancji dla klientów Sky Clubu dobiega końca
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego informuje, że proces podziału sumy z gwarancji udzielonej dla biura podróży Sky Club dobiega końca. Obecnie trwa ostateczna weryfikacja list.
"Z uwagi na obowiązujące przepisy, zgodnie z którymi poszkodowani mają aż rok na złożenie dokumentów, oraz ogromną skalę roszczeń (7200 wniosków Klientów), proces rozliczania gwarancji - mimo maksymalnego zaangażowania pracowników urzędu marszałkowskiego i TU Europa - był bardzo czasochłonny" - można przeczytać w komunikacie.
Przedstawiciele urzędu podają, że każdy wniosek musiał być indywidualnie i szczegółowo sprawdzony pod kątem poprawności oraz porównany z dokumentacją dostarczoną przez klientów. Następnie kwoty gwarancji zostały rozliczone proporcjonalnie do wartości wszystkich kompletnych, zweryfikowanych roszczeń. TU Europa, jak i urząd marszałkowski musiały pojedynczo sprawdzić wszystkie 7200 wniosków, występując często do Klientów o uzupełnienie dokumentacji będącej podstawą rozliczenia gwarancji. Istotny jest fakt, że nawet minimalne zmiany w wysokości sumy wyliczonej dla jednej osoby (wynikające np. z uzupełnienia brakujących dokumentów) automatycznie powodowały konieczność przeliczania kwot należnych wszystkim klientom.
"Propozycje podziału kwot gwarancji zaproponowane przez TU Europa są również dokładnie sprawdzane i potwierdzane przez urząd marszałkowski, a wszelkie wątpliwości wyjaśniane. Tylko taka procedura zapewnia, że każdy poszkodowany Klient otrzyma należną mu kwotę świadczenia" - głosi informacja dostępna na stronie urzędu.
Podział gwarancji
TU Europa udzieliło Sky Clubowi dwie gwarancje na łączną kwotę 25 mln zł. Gwarancje te zostały podzielone z uwzględnieniem następujących roszczeń:
- koszty sprowadzenia klientów z przerwanych wycieczek do Polski,
- koszty powrotów klientów do miejsca wyjazdu,
- niezrealizowane lub częściowo niezrealizowane imprezy turystyczne.
Obie gwarancje zostały całkowicie wykorzystane, tzn. łączną kwotę z 25 mln zł rozdzielono pomiędzy Klientów Sky Clubu zgodnie z powyższym podziałem.
Proporcje podziału
Biuro podróży Sky Club posiadało dwie gwarancje wydane przez TU Europa:
- obejmującą okres od 15.09.2011 r. do 16.09.2012 r. na kwotę 17,5 mln zł
- obejmującą okres od 21.02.2012 r. do 16.09.2012 r. na kwotę 7,5 mln zł.
Urząd marszałkowski informuje, że klienci, którzy wykupili wycieczkę w okresie od 15.09.2011 r. do 20.02.2012 r.,tj. w czasie, gdy biuro posiadało jedną gwarancję na kwotę 17,5 mln zł, i złożyli uzasadnione roszczenia, otrzymają ok. 38 proc. poniesionych kosztów. z kolei klienci, którzy wykupili wycieczkę po 21.02.2012 r.,tj. w czasie, gdy biuro posiadało dwie gwarancje na łączną sumę 25 mln zł, i złożyli uzasadnione roszczenia, otrzymają ok. 70 proc. poniesionych kosztów.
To nie pierwszy przypadek, w którym klienci otrzymają jakiś, często niewielki procent poniesionych kosztów. O podobnych przypadkach pisaliśmy w aktualności Klienci upadłego biura walczą o odszkodowania
Powstaje pytanie jak decyzja urzędu ma się do dyrektywy 90/314 i jakie konsekwencje mogą czekać państwo polskie za brak jej implementacji? O pozwie złożonym przeciw Skarbowi Państwa przez klientów jednego z upadłych biur podróży, których roszczenia nie zostały zaspokojone w całości pisaliśmy w lipcu, w artykule Klienci biur pozywają Skarb Państwa
"Z prawa unijnego wynika jednoznacznie, że taka sytuacja jest niedopuszczalna. Zgodnie z prawem unijnym klient powinien w takiej sytuacji odzyskać całość kwoty. Poza tym krytycznie należy odnieść się do samego terminu wypłat. Przepis na który powołują się w podobnych sprawach marszałkowie województw miał służyć zupełnie czemu innemu, niż to, do czego jest wykorzystywany. Nasze państwo zapewniało konsumentów (i... Komisję Europejską), że po nowelizacji ustawy o usługach turystycznych z kwietnia 2010 r. klienci są już chronieni "w pełni". Termin roczny oznaczał po prostu, że jeżeli klient jest poszkodowany w takiej sytuacji, to ma rok czasu aby wystąpić ze swoim roszczeniem. Z żadnego przepisu ustawy ani rozporządzenia nie wynikało, że zwrot może nie być pełny. Po prostu takiej sytuacji nie uwzględniono. Jest więc pewnym "naciąganiem" twierdzenie, że słusznie czekano ponad tok na te wypłaty. Z orzecznictwa unijnego wynika też, że w takiej sytuacji poszkodowani klienci mają co do zasady roszczenie o odszkodowanie względem danego państwa członkowskiego w związku z nieprawidłową implementacją unijnej dyrektywy." - komentuje specjalista od prawa turystycznego dr. Piotr Cybula, radca prawny z Kancelarii Bielański i Wspólnicy.
Polskie prawo (znowelizowana Ustawa o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. oraz rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki) przewiduje na zgłoszenie roszczeń Klientów aż 1 rok od daty wygaśnięcia gwarancji ubezpieczeniowej. Klienci mogli składać roszczenia u beneficjenta gwarancji, którym w tym przypadku jest Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Przepisy nie określają, ile czasu ma ubezpieczyciel na weryfikację roszczeń i wyliczenie sum należnych Klientom. Urząd w komunikacie przekonuje, że TU Europa dołożyło wszelkich starań, aby możliwie najszybciej, przy jednoczesnym zachowaniu dokładności i dbałości o interes Klientów, podzielić środki z gwarancji.
Przepisy precyzują natomiast termin realizacji wypłat dla Klientów. Ubezpieczyciel ma na to 30 dni od daty wydania dyspozycji przez beneficjenta gwarancji. TU Europa deklaruje, że zrealizuje przelewy w ciągu 7 dni od otrzymania dyspozycji.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Ile dostaną klienci Sky Club?
[2014-01-30 14:16 83.12.32.*]
"Należną" kwotę to sobie zabrały dwie nowo mianowane prezeski, które zaraz po ogłoszeniu upadłości w pełnym usmiechu współ z p. wiceministrem tego rządu odpowiadały buńczucznie i arogancko dziennikarzom na zadawane pytania !. A biedni klienci dostaja ochłapy bo dla nich należna kwota to 100% wpłaty . I taka jest prawda w tym złodziejskim kraju. odpowiedz »
Ile dostaną klienci Sky Club?
[2014-01-30 22:38 91.207.69.*]
masz dowody to idź na policje a nie pisz brednie !!! odpowiedz »
Ile dostaną klienci Sky Club?
[2014-01-31 09:56 213.241.22.*]
A co z klientami, którzy otrzymali zwrot 100% od banków z tytułu chargeback? Czy oni też dostana zwrot tych 30 czy 70%? Czy jest to weryfikowane? odpowiedz »
[usunięto]
[2014-02-04 14:13 37.26.195.*]
[wypowiedź została usunięta] odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Wrocławskie lotnisko ma nową płytę do odladzania
Gdzie polecimy z Wrocławia w wakacje 2012
Gessler promuje rzeszowskiego Hiltona
Specjalista ds. turystyki poszukiwany
Dlaczego Beduini w Egipcie stwarzają problemy
Wybrano najlepsze hotelowe programy lojalnościowe
System TOM już ponad rok na rynku
Ryanair przewiózł w czerwcu 2012 roku 460 tysięcy więcej pasażerów
PKP Intercity: tylko z miejscówką
Wiemy kto zaprojektuje Baltic Park Molo
Niektórzy hotelarze mają fantazję
Flatigo rozwiąże problemy turystów?
Według Wizz Air`a Lublin leży w Rosji?
Ryanair fałszował dokumenty - odchudzał samoloty?
LECISZ 11.03.2008 DO KRISTIANSUND?-ODEZWIJ SIĘ