Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych
Co zrobić, kiedy zaginie bagaż? Jakie świadczenia musi zagwarantować przewoźnik, wówczas gdy lot jest opóźniony lub zostanie odwołany? W takich sytuacjach pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. Jego wysokość - w zależności od rodzaju szkody - może wynieść nawet 4800 zł - wynika z analizy Tripsta.pl.
Prawo gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość złożenia reklamacji, a także ubiegania się o odszkodowanie. Niestety, nie zawsze przewoźnicy rozpatrują zażalenia tak jak powinni, dlatego z roku na rok zwiększa się liczba skarg, które dotyczą linii lotniczych. Najczęściej one dotyczą zagubienia bądź zniszczenia bagażu lub odwołania bądź opóźnienia lotu. - Nie wszystkie są jednak rozpatrywane, ponieważ bywają źle sformułowane lub złożone po czasie, a do reklamacji nie są dołączone wszystkie istotne dokumenty potwierdzające wadliwość usługi - mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. Jakie działania powinien zatem podjąć pasażer, kiedy dozna szkody ze strony linii lotniczych?
Zagubiony bagaż
Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych podaje, że codziennie na świecie ginie ok. 90 tyś bagaży. Reklamację tego typu spraw należy zgłosić w terminie 7 dni. Najpierw jednak powinno się - jeszcze przed opuszczeniem terminalu - zgłosić się do przewoźnika i poinformować o zdarzeniu. Wraz z nim trzeba przygotować tzw. P.I.R., czyli protokół zaginięcia bagażu oraz określić wysokość odszkodowania. - Należy pamiętać, że w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych, dlatego, jeśli takie się w nim znajdą, linie lotnicze nie wezmą za nie odpowiedzialności - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kwota, jaką wypłacają przewoźnicy nie może przekroczyć 4800 zł. - Ponieważ trudno jest określić koszt wszystkich codziennych rzeczy, które potrzebne są w podróży, najlepiej zachować paragony za niezbędne zakupy, jakie trzeba zrobić w związku z utratą swojego pakunku - wyjaśnia adwokat Radosław Szajerski. - Takie działanie może zwiększyć sumę rekompensaty - dodaje. Linie lotnicze mają obowiązek wypłacić odszkodowanie nie tylko gdy zgubią walizy pasażera, ale również wówczas, gdy transport będzie spóźniony lub zostanie odwołany.
Lot odwołany, lot opóźniony
- W sytuacji, gdy linie lotnicze muszą zrezygnować z transportu na określonej trasie, mają obowiązek poinformować o tym pasażera na 14 dni przed odlotem - mówi Marko Brinkmann z Tripsta. pl. - Jeśli natomiast przewoźnik zapewni lot zastępczy, który zaczyna się nie wcześniej niż 1h, a kończy nie później niż 2h od pierwotnego lotu, musi poinformować pasażerów na kilka dni przed podróżą - dodaje.
Kiedy przewoźnik zlekceważy swój obowiązek i nie powiadomi swoich klientów odpowiednio wcześnie, przysługuje im prawo ubiegania się o odszkodowanie. Dla tras poniżej 1 500 km przysługuje rekompensata ok. 1000 zł i wzrasta wraz ze wzrostem odległości. Gdy natomiast przelot ma opóźnienie powyżej 5h, pasażer może zrezygnować z podróży, otrzymać zwrot pieniędzy i powrócić do portu początkowego zupełnie za darmo.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ryanair popiera politykę zerowej
Długie weekendy w 2025 zachęcają do
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Dział prawo i podatki:
Modlin inwestuje i zwiększy
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Kto wybuduje nowy pas startowy w Pyrzowicach?
Konferencja dla menedżerów hoteli
Franczyzobiorcy i wielkie marki: trudny, ale możliwy związek
Jedyna taka podniebna informacja turystyczna
Czy w Grecji padnie historyczny rekord?
Przepisy dotyczące opłat lotniskowych ulegną zmianie
Welcome2Poland ułatwi pobyt w Polsce
Otwarcie hotelu Hampton by Hilton w Warszawie
Pokazujesz mecz Euro - płać do UEFA!
Bilety autokarowe warto kupować już teraz