Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Współpraca z biurem podróży - przygotowanie ofert
- Poszukiwana specjalistka d/s turystyki...
- REZYDENT HOTELOWY - KRETA / GRECJA
- specjalista ds. turystyki - TOMASZÓW MAZOWIECKI
- REZYDENT TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. rezerwacji rejsów - Gdańsk
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych
Co zrobić, kiedy zaginie bagaż? Jakie świadczenia musi zagwarantować przewoźnik, wówczas gdy lot jest opóźniony lub zostanie odwołany? W takich sytuacjach pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania. Jego wysokość - w zależności od rodzaju szkody - może wynieść nawet 4800 zł - wynika z analizy Tripsta.pl.
Prawo gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość złożenia reklamacji, a także ubiegania się o odszkodowanie. Niestety, nie zawsze przewoźnicy rozpatrują zażalenia tak jak powinni, dlatego z roku na rok zwiększa się liczba skarg, które dotyczą linii lotniczych. Najczęściej one dotyczą zagubienia bądź zniszczenia bagażu lub odwołania bądź opóźnienia lotu. - Nie wszystkie są jednak rozpatrywane, ponieważ bywają źle sformułowane lub złożone po czasie, a do reklamacji nie są dołączone wszystkie istotne dokumenty potwierdzające wadliwość usługi - mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. Jakie działania powinien zatem podjąć pasażer, kiedy dozna szkody ze strony linii lotniczych?
Zagubiony bagaż
Europejskie Stowarzyszenie Linii Lotniczych podaje, że codziennie na świecie ginie ok. 90 tyś bagaży. Reklamację tego typu spraw należy zgłosić w terminie 7 dni. Najpierw jednak powinno się - jeszcze przed opuszczeniem terminalu - zgłosić się do przewoźnika i poinformować o zdarzeniu. Wraz z nim trzeba przygotować tzw. P.I.R., czyli protokół zaginięcia bagażu oraz określić wysokość odszkodowania. - Należy pamiętać, że w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych, dlatego, jeśli takie się w nim znajdą, linie lotnicze nie wezmą za nie odpowiedzialności - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kwota, jaką wypłacają przewoźnicy nie może przekroczyć 4800 zł. - Ponieważ trudno jest określić koszt wszystkich codziennych rzeczy, które potrzebne są w podróży, najlepiej zachować paragony za niezbędne zakupy, jakie trzeba zrobić w związku z utratą swojego pakunku - wyjaśnia adwokat Radosław Szajerski. - Takie działanie może zwiększyć sumę rekompensaty - dodaje. Linie lotnicze mają obowiązek wypłacić odszkodowanie nie tylko gdy zgubią walizy pasażera, ale również wówczas, gdy transport będzie spóźniony lub zostanie odwołany.
Lot odwołany, lot opóźniony
- W sytuacji, gdy linie lotnicze muszą zrezygnować z transportu na określonej trasie, mają obowiązek poinformować o tym pasażera na 14 dni przed odlotem - mówi Marko Brinkmann z Tripsta. pl. - Jeśli natomiast przewoźnik zapewni lot zastępczy, który zaczyna się nie wcześniej niż 1h, a kończy nie później niż 2h od pierwotnego lotu, musi poinformować pasażerów na kilka dni przed podróżą - dodaje.
Kiedy przewoźnik zlekceważy swój obowiązek i nie powiadomi swoich klientów odpowiednio wcześnie, przysługuje im prawo ubiegania się o odszkodowanie. Dla tras poniżej 1 500 km przysługuje rekompensata ok. 1000 zł i wzrasta wraz ze wzrostem odległości. Gdy natomiast przelot ma opóźnienie powyżej 5h, pasażer może zrezygnować z podróży, otrzymać zwrot pieniędzy i powrócić do portu początkowego zupełnie za darmo.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
PAŻP i Ryanair będą współpracować
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Kto wybuduje nowy pas startowy w Pyrzowicach?
Konferencja dla menedżerów hoteli
Franczyzobiorcy i wielkie marki: trudny, ale możliwy związek
Jedyna taka podniebna informacja turystyczna
Czy w Grecji padnie historyczny rekord?
Przepisy dotyczące opłat lotniskowych ulegną zmianie
Welcome2Poland ułatwi pobyt w Polsce
Otwarcie hotelu Hampton by Hilton w Warszawie
Pokazujesz mecz Euro - płać do UEFA!
Bilety autokarowe warto kupować już teraz