TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy to koniec marzeń o Pendolino?

2014-05-16

Minister gospodarki Janusz Piechociński przyznał, że decyzja o zakupie Pendolino nie należała do najlepszych.

r e k l a m a


PKP Intercity od jakiegoś czasu domaga się od producenta nowoczesnych składów informacji o terminie wykonania założeń z kontraktu.

Zakup Pendolino skomentował Piechociński. "Zakładano, że trzeba przeskoczyć epokę. To nie była najlepsza decyzja. Trzeba było postawić na pociągi osiągające prędkość do 160 km/h." - powiedział. W tej chwili nowe składy Pendolino nie są dopuszczone do ruchu.

Na początku maja pierwsze składy Pendolino z homologacją miały trafić już do PKP. Tak się jednak nie stało i polski przewoźnik rozpoczął naliczanie kar. Pisaliśmy o tym w aktualności: PKP nalicza kary za spóźnienie

Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity powiedziała, że spółka nie może odebrać składów, które nie są zgodne z zamówieniem. " Byłoby to niezgodne z kontraktem. Mogłoby również dać podstawy innym producentom taboru do podważenia przetargu, który był realizowany w reżimie prawa zamówień publicznych." - wyjaśniła.

Dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce, Nicolas Halamek potwierdził, że Alstom zobowiązał się do dostarczenia pociągu osiągającego prędkość 250 km/h. Jednak aktualnie w Polsce nie ma odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby wykonanie pierwszych testów. W związku z tym proces uzyskania homologacji trwa tak długo. "Kompletny wniosek na homologację pociągu zgodną z polskim systemem sygnalizacyjnym SHP i europejskim ERTMS poziomu 2 zostanie złożony najszybciej, jak to możliwe. Jednak, by uzyskać zgodność z europejskim systemem ERTMS poziomu 2, niezbędna jest dostępność właściwej infrastruktury kolejowej w Polsce. Pendolino jest jednym z najnowocześniejszych pociągów jeżdżących w Europie i nie ma żadnych problemów technicznych". - podkreślił Halamek. Producent podkreśla, że pozostałe warunki kontraktu zostały spełnione, co potwierdzają testy odbywające się na CMK.

Zdaniem Szopowskiej, Alstom przystępując do przetargu był świadomy tego jaka w Polsce jest infrastruktura kolejowa. "Jest dla nas niezrozumiałe, dlaczego producent nie złożył do tej pory wniosku obejmującego homologację z prędkością 250 km/h, skoro na terenie Polski istnieje infrastruktura pozwalająca na rozwinięcie znacznie wyższej prędkości, co udowodniono w trakcie testów, kiedy pociąg osiągnął prędkość 293 km/h." - skomentowała.

PKP nadal utrzymuje stanowisko, iż kursy Pendolino na polskich torach mają rozpocząć się w grudniu.

Jak podaje "Rynek Kolejowy" wejście do eksploatacji pociągu w tym roku może nie być możliwe, gdyż Alstom zwrócił się do UTK z prośbą o wycofanie złożonego pod koniec marca wniosku o homologację. Najprawdopodobniej producent stwierdził, że skoro homologacja z systemem SHP nic mu nie da, to wycofa wniosek z urzędu.

Mimo to PKP nie planuje na razie zerwać kontraktu z producentem Pendolino. Oczekuje natomiast jasnych i rzetelnych informacji o faktycznym stanie przedsięwzięcia.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Pendolino zakup zła decyzja błąd homologacja Piechociński odwołanie konflikt rezygnacja kara


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję