Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Agenci zaniepokojeni poziomem sprzedaży?
Czy sprzedaż w biurach podróży poprawiła się? Które kierunki oferują najniższe ceny?
TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Obejmuje ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju
Turystyczni agenci coraz częściej wymieniają na forach opinie o aktualnej wielkości sprzedaży. Przebija z nich niepokój i liczne uwagi o pustkach w biurach. Dotyczy on głównie dalszych losów słabego obecnie popytu na lato, bowiem sprzedaż zimowa jest duża i "idzie na rekord". Niestety nie ma w naszym kraju źródła, które na bieżąco pozwoliłoby trafnie zorientować się w tym co dzieje się na rynku turystyki wyjazdowej. Do tych, które pozwalają na to, choć z pewnym opóźnieniem, należą natomiast statystyki portalu EasyGo, który raz na miesiąc - zaraz po północy po zakończeniu każdego miesiąca - aktualizuje interaktywne statystyki, z których użytkownik może pozyskać te informacje, które go akurat interesują.
Obecnie jasno wynika z nich, że udział sprzedaży trzech najważniejszych kierunków jednoznacznie letnich, (które nie są jednocześnie zimowymi), czyli Grecji, Turcji oraz Bułgarii bardzo spadł w porównaniu z rokiem ubiegłym. W grudniu 2014 wyniósł on zaledwie 15,6 % wobec 30,9 % w grudniu 2013, a w styczniu 16,5 % wobec 34,8 % w styczniu 2014 roku. Są to więc ubytki udziałów o mniej więcej połowę. Tak bezprecedensowo głębokie spadki nie wynikają oczywiście z tego, że turyści "obrazili się" na letni wypoczynek, tylko że zdecydowanie odpuścili (na razie) first minute i opóźniają zakupy czekając na lepsze czasy. Wycieczki są teraz droższe (o ponad 100 złotych), chociaż w mniemaniu części klientów tak być nie powinno. Są duże szanse, że złoty powinien się umacniać (wpływ europejskiego QE), widać wyraźną nadpodaż imprez, a klienci mają jeszcze w pamięci wiosnę 2014, czyli złote czasy na zakupy przez tych, którzy nie skorzystali z okresu first minute.
W ostatni piątek kurs euro był już o ponad pięć groszy korzystniejszy niż przed rokiem, a paliwo tańsze o ponad połowę (jego bardzo silny wzrost ceny w piątek był zapewne chwilowy i związany z zamykaniem spekulacyjnych pozycji na koniec miesiąca). Stąd też zupełnie zrozumiałe jest oczekiwanie przez niektórych klientów niższych cen imprez w następnych tygodniach.
W tej sytuacji prawdopodobnie trafna jest cenowa polityka lidera rynku, czyli Itaki, która sukcesywnie stosuje coraz korzystniejsze ceny dla nabywców i obecnie ma przekrojowo najkorzystniejszą cenowo ofertę na rynku (drugie jest biuro Grecos). Można więc uznać, że korzystna cenowo i bardzo szeroka oferta wycieczek Itaki w dużym stopniu "ciągnie" kulejącą obecnie sprzedaż lata.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2014 wzrósł w ostatnim tygodniu stycznia o 10 złotych. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach nie były zbyt duże. Najistotniejsze zwyżki odnotowały Chalkidiki, Lanzarote i Majorka - o 80, 31 i 30 złotych. Zniżki były mniejsze i wyniosły w Marsa Alam 45 złotych, a na wyspie Kos i Tureckiej Riwierze zaledwie 13 i 11 złotych. Możliwe, że ceny imprez ulegną w następnym tygodniu istotniejszym korektom tak jak to było w kilku ostatnich latach.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są nadal sporo droższe, a ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 103 złote (przed tygodniem 86 złotych). Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny w Portugalii - o 254 złote oraz na kierunkach egipskich, w Maroku i w Tunezji - średnio o 191, 160 i 100 złotych. Zwiększyły się wzrosty cen na kierunkach greckich (z 54 do 79 złotych) i Kanarach (z 32 do 55 złotych). Liderami zwyżek cen w Grecji nadal są Kreta i Kos - o 141 i 120 złotych, a na Kanarach Teneryfa - o 103 złote. Nieco poniżej średniej dla całego rynku zdrożała Turcja Egejska - o 96 złotych, mniej Bułgaria - o 14 złotych, a Turecka Riwiera jest obecnie jedynym kierunkiem, który potaniał - o 17 złotych.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego - pomijając nieco tańszego niż przed rokiem w ramach akcji rabatowej Neckermanna (akcja do 31 stycznia 2015) - to blisko cen zeszłorocznych trzymają się coraz tańszy ostatnio Wezyr oraz Itaka ze wzrostami o 26 i 43 złote, a niewiele podrożał też Grecos ze średnią zwyżką o 69 złotych. W okolicach średniej wzrosły ceny w Rainbow Tours i w biurze Sun & Fun, a podobnie jak przed tygodniem większe niż przeciętne były różnice średnich cen w biurach Alfa Star, Exim Tours oraz TUI. Aktualnie największą liczbą najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu we wszystkich 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli dysponują Itaka (32), Alfa Star (16) oraz Rainbow Tours (14). Wyraźnie zaznacza się zwiększana konsekwentnie z tygodnia na tydzień przewaga liczby atrakcyjnych ofert Itaki. Może to być trafne posunięcie w obliczu obecnego marazmu na rynku sprzedaży lata, a także wyraz nadal silnej determinacji do dalszego umacniania pozycji lidera polskiej turystyki wyjazdowej.
Na chwilę obecną z zestawień - bardzo podobnie jak w ostatnich tygodniach wynika, że nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie (9-10) oraz tunezyjskie (7-9,5), a także Turcja Egejska (6,5-8) i Turecka Riwiera (6,5-8). W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta (8,5), a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie (5,5-8). Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie - wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.
Według niemieckich portali turystycznych najbardziej prawdopodobnymi nabywcami wystawionej ostatnio na sprzedaż touroperatorskiej dywizji (lub jej poszczególnych części) trzeciego pod względem wielkości sprzedaży europejskiego gracza, czyli szwajcarskiej firmy Kuoni, mogą być TUI i drugi szwajcarski touroperator Hotelplan Group. Ten ostatni po pięciu latach strat wyszedł w 2014 roku wreszcie na plus, ale jest stosunkowo mały (roczny obrót około 4,6 mld złotych) i jego możliwości sięgają raczej tylko nabycia szwajcarskiej części wystawionego na sprzedaż biznesu. Na sprzedaż wystawione są też biznesy Kuoni w Skandynawii, Wlk. Brytanii, Beneluksie, Indiach i Hong Kongu. Znalezienie kupca (ew. kupców) nie będzie wcale takie proste, ponieważ według opinii fachowców właściciel DER Touristik, czyli REWE Group, może nie być jeszcze mentalnie gotowy na tak dużą międzynarodową akwizycję, a zadłużony Thomas Cook przechodzi proces restrukturyzacji i nie ma na razie finansowej zdolności nabywczej. Łącznie wystawiona na sprzedaż dywizja zatrudnia 3800 osób, jej łączna roczna sprzedaż wynosi około 9 miliardów, a szacowana wartość przekracza dwa miliardy złotych.
Ceny wakacyjnych wylotów na kierunki turystyczne (pierwszy tydzień sierpnia) stały się w ostatnim tygodniu w tanich liniach dość stabilne. W Ryanair podrożały przeloty na Cypr i Teneryfę a potaniały na Majorkę z Krakowa. Średni poziom cen wzrósł w tych liniach bardzo niewiele, bo o 3 złote. Spadły natomiast w ostatnim tygodniu ceny w liniach Wizzair (średnio o 53 złote), a zdrożały bardzo już kosztowne przeloty w liniach Norwegian na Wyspy Kanaryjskie - średnio o 77 złotych.
Cały raport znajduje się poniżej:
Możesz także pobrać plik: turinfo_20150202_wczasopediapartner20150202media_1_.pdf
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-02 10:36 212.106.24.*]
ale rewelacyjne wyniki długich i kosztownych badań!!!!! ze ceny wzrosły średnio o 0,3% to jest o około 10 złotych..... no rewelacja!!!!! i to na pewno rozwali rynek turystyczny..... analitycy - weżcie się wreszcie do jakiejś konkretnej roboty, bo tylko tworzycie nikomu niepotrzebne słupki.... i to we wszystkich dziedzinach - rynku paliw, walutowego, turystycznego ..... Krystyna odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-02 11:12 83.31.224.*]
A także rynku miedzi i ołowiu, zdrowia i leków, przewozów towarowych lotniczych, morskich i kolejowych, mieszkań i magazynów, rent i emerytur, pracy i zatrudnienia oraz rezultatów wyborów parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych - pani Krystyno (???) - tak trzymać do końca świata i nawet dwa dni dłużej. odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-02 11:47 213.158.221.*]
A mnie się coś wydaje, że ta Krystyna to się nazywa Magdalena. odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-02 12:23 62.244.135.*]
jestem Krystyna i zawsze podpisuje się swoim prawdziwym imieniem - Krystyna ..... a o analitykach mysle dalej tak samo ..... odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-02 13:37 89.69.123.*]
A może to ten hejter smerf-maruda z turystyki rp, który zawsze ma coś przeciw tekstom i rzuca argumenty całkowicie od tzw. czapy ? odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-03 13:59 83.5.193.*]
Po pierwsze, nie rozumem czemu analizują wyniki AGENTÓW? mówi się o TOUROPERATORACH???
Po drugie, wzrosły GWARANCJE UBEZPIECZENIOWE Touroperatorów, wiec i wzrosły ceny!
Po trzecie, jeśli inie ma rankingu, statystyk to skąd są dane i na jakiej podstawie?
Po czwarte, skoro są niepokoje społeczne, ludzie się boją jeździć,
Po piąte, MSZ raczej też straszy a nie uspokaja,
Reasumując:
Kolejny artykuł napisany dla Paniki... ? dla kasy bez rzeczowej tematyki. odpowiedz »Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-05 09:46 213.158.218.*]
Typowy wpis hejterski - wszystko na opak, tekst nie sieje paniki tylko uspokaja, dane są ze statystyk portalu Easygo.pl, a nie z sufitu, nie ma tam nic o strajkach ani o akcjach MSZ, gwarancje nie wzrosły, bo są nadal 12 %, a ludzie nie boja się jeździć, bo wyjazdów jest dużo więcej niż przed rokiem. Czyli ten wpis to typowe radio Erewań he, he, he .... odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-04 00:01 46.231.152.*]
widzę aktywność na tur-info = znaczy że w biurach agencyjnych posucha, bo jak są klienci to nikt nic na tur-info nie pisze hehe. A ja mam mnóstwo roboty i klientów rezerwujących imprezy. odpowiedz »
Kolejny tydzień według Wczasopedii
[2015-02-04 20:57 87.207.110.*]
tylko się cieszyć! masz tak dużo pracy a jednak znajdujesz czas aby podzielić się na tur-info swoim sukcesem, więc może u innych nie jest tak źle jak piszesz ;) odpowiedz »
Agenci zaniepokojeni poziomem sprzedaży?
[2015-02-11 00:57 83.10.75.*]
Same głupoty - a karawana idzie dalej odpowiedz »
Agenci zaniepokojeni poziomem sprzedaży?
[2015-02-11 09:16 213.158.219.*]
Ja też tak uważam. Wcale nie jest nieźle tylko fatalnie tak jak mówi to Pzot. Tui, Itaka i Rainbow koloryzują rzeczywistość, a jedynie Neckermann mówi prawdę, który twierdzi, że mu mocno spada. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
GUS: w lutym nocowało w Polsce ponad 219 tys. osób
Jak First Class chroni swoich klientów?
Praca w hotelu czeka na Ciebie
Sprawdź na mapie gdzie jest Twój pociąg
nowy portal z poradami dla turystów http://www.porady-turystyczne.yoyo.pl