TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Poprawa nastrojów w branży gastronomicznej

Rynek usług gastronomicznych w Polsce nabiera rozpędu. Miniony rok przyniósł od dawna oczekiwany wzrost w tym sektorze.


Miniony rok przyniósł od dawna oczekiwany wzrost w sektorze usług gastronomicznych o 0,8%. Z danych firmy badawczej PMR jest to wynik najniższy spośród wszystkich trzech segmentów branży HoReCa. Wartość rynku restauracyjnego, obejmującego takie lokale jak restauracje, pizzerie, bary szybkiej obsługi, kawiarnie oraz puby/kluby po raz pierwszy od początku recesji wyniosła 18,3 mld złotych.

Do czynników, które miały kluczowe znaczenie dla wzrostu obrotów lokali gastronomicznych były m.in. poprawiające się nastroje konsumenckie, brak niesprzyjających handlowi zdarzeń jak powodzie czy katastrofa, czy rosnący budżet reprezentacyjny klientów biznesowych. Sytuacje w branży wciąż utrudniają: podwyżki cen towarów spożywczych oraz wahania w strefie euro. Restauratorzy wciąż są zmuszani do ograniczania wydatków w związku ze wzrostem kosztów i ciągle dość niskim średnim rachunkiem - mówi Jarosław Frontczak, analityk handlu detalicznego w PMR.

Wyniki te wciąż są dalekie od sytuacji sprzed kryzysu gospodarczego. Porównując raporty dotyczące przychodów lokali gastronomicznych sporządzone kolejno w latach 2011 i 2012, widać poprawę sytuacji w przychodach restauratorów. Udział obiektów o najwyższych przychodach w granicach 501 tys. - 1 mln. zł wzrósł dwukrotnie z poziomu 4% za 2010 r. do 9% w najnowszej edycji badania. 10 proc. przedsiębiorców odnotowało przychód rzędu 251-500 tys. zł. Około 30 proc. badanych osiągnęło przychód w wysokości do 50 tys. zł, z kolei 20-proc. od 51-100 tys. zł oraz od 101 do 250 tys. zł.

Najlepiej swoją sytuację oceniły restauracje hotelowe. Najczęściej spośród badanych wskazywały na wzrost sprzedaży, równocześnie najrzadziej deklarowały spadek. Swoją sytuację finansową najgorzej oceniają małe lokale typu puby/knajpy, 75 proc. respondentów zadeklarowało spadek sprzedaży.

Najbliższe prognozy na rynku lokali gastronomicznych są optymistyczne. Na 2012 rok przewiduje się wzrost wartości rynku rzędu 4,6%. Największe nadzieje na poprawę sytuacji w branży przedsiębiorcy wiązali z organizacją Euro 2012., nie zawiedli się. Prawie 20 proc. ankietowanych wskazało na poprawę sytuacji gospodarczej w Polsce.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
usługi gastronomiczne gastronomia restauracja HoReCa hotele restauracje catering branża turystyczna pub klub pizzeria kryzys gospodarczy recesja wyniki PMR raport




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję