TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PKP Intercity przejmie pociągi pospieszne?

2006-04-11

Spółka PKP Intercity zamierza od nowego rozkładu jazdy w grudniu przejąć wszystkie pociągi pospieszne w kraju.

r e k l a m a


Obecnie Intercity zajmuje się głównie obsługą szybkich połączeń kwalifikowanych pomiędzy największymi miastami w kraju. W 2004 roku przejęła już od PKP Przewozy Regionalne dziesięć pociągów pospiesznych, dla których stworzyła markę Tanie Linie Kolejowe. W ten sposób na połączeniach, które przynosiły straty, w kilka miesięcy udało się osiągnąć rentowność. Frekwencja w wielu pociągach wzrosła z 55 do aż 94%, bez zmiany ceny biletów. Właśnie ten sukces skłonił prezesa PKP Intercity Jacka Prześlugę do kolejnych działań.

Prześluga wyjaśnia - Na rynku kolejowych przewozów pasażerskich panuje chaos. Wszyscy robią wszystko. Długie trasy, krajowe i międzynarodowe, obsługują dwie spółki. To powoduje zamęt, rozkłady jazdy się nie uzupełniają, oferty biletowe nie są spójne, a pasażerowie gubią się i w rezultacie rezygnują z usług. Dlatego warto pomyśleć o nowym podziale obowiązków.

Intercity nadal będzie obsługiwać droższe i szybsze połączenia ekspresowe i intercity, ale dodatkowo miałaby przejąć od PKP PR ponad 300 pociągów pospiesznych kursujących jako TLK. Do Intercity miałyby trafić też wszystkie pociągi międzynarodowe. Spółka przygotowała już nowy rozkład jazdy z większą liczbą połączeń, lepszym skomunikowaniem pociągów, jednolitymi promocjami i wspólnym biletem na pociągi dalekobieżne.

Projekt zakłada, że większość pociągów uda się utrzymać dzięki wpływom z biletów. Natomiast na te, które nie są w stanie na siebie zarobić, potrzebna będzie dotacja z budżetu państwa. Ale będzie to dwukrotnie mniej niż obecne 240 mln zł na połączenia krajowe i międzynarodowe.

Sławomir Sadowski z biura informacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa poinformował - Nie widzimy przeszkód, żeby Intercity przejęła część połączeń, które wymagają dofinansowania, zwłaszcza jeżeli te dotacje mają być mniejsze niż obecnie.

Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR przyznaje - Jestem pełen uznania dla działań PKP Intercity. Przykład Tanich Linii Kolejowych pokazuje, że na przewozach pasażerskich można zarobić. Te propozycje służą uporządkowaniu rynku.

Ministerstwo Transportu w strategii rządowej proponuje całkowite oddłużenie spółki PKP Przewozy Regionalne i utworzenie pięciu kompanii kolejowych. W skład jednej miałoby wejść kilka województw i stać się organizatorami przewozów lokalnych. Te spółki miałyby przejąć majątek kolejowy i pracowników. Strategia przewiduje, że na połączenia międzyregionalne, które są dotowane z budżetu państwa organizowane będą przetargi, w których będą mogli startować zarówno przewoźnicy lokalni jak i spółka Intercity.

Prezes PKP Andrzej Wach również uważa, że projekt warty jest rozważenia. Wyznał - To, kto będzie operatorem pociągów wojewódzkich i międzynarodowych, będzie zależało od tego, czy na takim bądź innym rozwiązaniu zyskają bądź stracą nasi klienci. Chodzi głównie o stworzenie tzw. szkieletowego rozkładu jazdy, w którym pasażer przesiadający się z pociągu do pociągu nie będzie tracił czasu.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP Intercity Przewozy Regionalne pociągi połączenia kolejowe Tanie Linie Kolejowe TLK Adrian Furgalski międzynarodowe rozkład jazdy pospieszne pociagi miedzynarodowe ceny biletów polaczenia warszawa do pociągów rozklad z pośpieszne


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję