TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Media już zauważyły - biura znowu na widelcu!

2011-09-27

Sposób na obejście prawa jest dobry dopóki wiedza o nim nie jest powszechna. Niestety media już zaczynają pisać o biurach, które obchodzą regulacje dotyczące gwarancji.

r e k l a m a


Piszą m.in. że w: nowej ustawie o usługach turystycznych znajdują się luki, które chętnie wykorzystują właściciele biur podróży. Resort sportu i turystyki rozkłada bezradnie ręce ... Biura zamiast zwiększać sumy gwarancji ubezpieczeniowych decydują się na zakup niższych ubezpieczeń. To oznacza, że w razie bankructwa, pieniędzy może nie wystarczyć na opłacenie powrotu turystów do kraju i zwrócenie im pieniędzy ... rząd i parlament jak na razie nie podjęli prac na niezbędnymi zmianami, a biura turystyczne unikają tymczasem płacenia wyższych ubezpieczeń ... Biura podróży mogą pójść jeszcze dalej i wyprowadzać się za granicę pozostawiając w Polsce jedynie swoje przedstawicielstwo. W takim wypadku turyści wyjeżdżaliby na wakacje w ubezpieczeniem obowiązującym w innym państwie ... Klienci biur powinni pytać o gwarancje ubezpieczeniowe biura, z którego usług chcą skorzystać.

Zatem jak można było przewidzieć obejście regulacji sum gwarancyjnych przez kilka firm (szczególnie znane teraz to Triada i Exim Tours) będzie odbijać się czkawką całej branży. Winni są także urzędnicy, bo średnio rozgarnięty prawnik gospodarczy analizujący nową ustawę i rozporządzenia, te luki prawne wskazałby bez problemu. Z resztą de facto sprawa jest stara - po prostu powiązanie gwarancji z kwotą obrotu z ubiegłego roku, na tak zmiennym i dynamicznym rynku jak dziś, jest mało realne. Wymagana suma gwarancyjna powinna się podnosić w danym roku, jeśli limit obrotu zostaje przekroczony. Tyle, że jest to bardzo uciążliwe i mogłoby prowadzić do innych nadużyć (firmy ubezpieczeniowe miałyby bardzo mocną pozycję w przypadku konieczności takiego podniesienia kwoty w określonym, krótkim czasie).

Być może zamiast gwarancji powinny być dopuszczalne rachunki powiernicze lub też udział w funduszu wielu biur, który w zamian za zatrzymanie np. 20-30% wpłaty ceny imprezy (do momentu zakończenia jej realizacji) gwarantowałby na mocy solidarności członków realizację imprez i zwrot pieniędzy za imprezy. Także pomysł TUW (Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych) dla większych i średnich biur, które powołane przez grupę firm w razie braku szkody mogłoby składki z lat ubiegłych przenieść na kolejne wydaje się rozsądniejszy niż działania straszące konsumentów.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ustawa o usługach turystycznych biura podróży ubezpieczenia biur podróży gwarancje ubezpieczeniowe biur podróży luka w prawie


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję