TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Odszkodowania za overbooking w samolocie

Overbooking to praktyka bardzo często stosowana przez przewoźników lotniczych. Dopuszczają oni do sprzedaży większej liczby rezerwacji, niż dostępnych miejsc w samolocie.


Nie ma w tym, więc nic dziwnego, że przewoźnik nauczony doświadczeniem, zakłada, że część osób i tak, czy to z przyczyn losowych, czy innych powodów nie pojawi się na lotnisku. Jeśli tak się zdarzy to linia zarobi podwójnie na części miejsc w samolocie, a do tego zyska pewność, że wszystkie miejsca zostaną zapełnione, bo przecież nie ma nic mniej opłacalnego, niż latanie z pustymi fotelami.

To właśnie m.in. zysk z overbookingu pozwala liniom lotniczym obniżać ceny biletów.

W przypadku, gdy w dniu wylotu na lotnisku stawią się wszystkie osoby, posiadające rezerwację, mamy do czynienia z bumbingiem. Bumbing to sytuacja, w której przewoźnik jest zmuszony odmówić części osobom wstępu na pokład. Paradoksalnie niedoszli pasażerowie mogą wyjść z całej sytuacji bogatsi nie tylko o niespodziewane wrażenia.

Dla jednych taka nieoczekiwana zmiana planów to niemiłe zaskoczenie. Inni uczynili z "polowania" na overbooking swego rodzaju sport, sposób na podróżowanie. Celowo wyszukują połączenia, w przypadku których występuje duże prawdopodobieństwo overbookingu, by, gdy nadarzy się okazja, zostać "zbumpowanym" na ochotnika.

Przyczyna jest prosta, choć bumping jest swego rodzaju nieczystą zagrywką w wykonaniu linii lotniczych, to jego "ofiarom" przysługuje rekompensata i jeśli tylko wiedzą, jakie są ich prawa mogą dużo zyskać.

Internetowe Centrum Lotnicze Sky4Fly przedstawia listę najważniejszych form zadośćuczynienia stosowanych przez linie lotnicze, w przypadku bumbing.

Po pierwsze odszkodowanie. Jeśli cała sytuacja ma miejsce na terenie Unii Europejskiej lub linia lotnicza pochodzi z kraju członkowskiego, przysługuje nam odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 Euro. Linie spoza UE kierują się własnymi zasadami.

Wiele zależy od tego, z jakim opóźnieniem wiąże się konieczność lotu innym połączeniem. Jeśli odlecimy dopiero następnego dnia lub jeszcze później, linia lotnicza zarezerwuje nam hotel i zapewni wyżywienie. W przypadku mniejszych opóźnień na udogodnienia możemy liczyć na samym lotnisku (np. przeniesienie do poczekalni VIP).

Możliwe także, że zamiast lotu w klasie ekonomicznej, za którą pierwotnie zapłaciliśmy, trafimy do luksusowej klasy biznes. Niektóre linie lotnicze zbumbowanym pasażerom dodają rekompensaty, w postaci gotówki lub voucherów.

Eksperci ze Sky4Fly przypominają, aby przed udaniem się na lotnisko dobrze zapoznać się z regulaminem przewoźnika, u którego zarezerwowaliśmy lot. Da nam to możliwość negocjacji jak najlepszych warunków odstąpienia od wejścia na pokład samolotu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Overbooking praktyka przewoźnik lotniczy rezerwacja samolot miejsca w samolocie doświadczenie na lotnisku lotnisko pewność zapełnione latanie puste fotele ceny biletów bumbing sytuacja wstęp odmowa na pokład wrażenia ochotnik ochotnicy ofiary Sky4Fly centrum lotnicze internet zysk Unia Europejska UE Euro odszkodowanie kraj członkowski opóźnienie udogodnienia poczekalnia VIP zbumbowany lot warunki regulamin negocjacja


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję