Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Wysokie ceny nie zniechęcają turystów
Wyjazdy jesienne okazują się mieć swoich amatorów. Polacy chętnie wybierają tą porę roku na zagraniczne wakacje mimo, że ceny nie są tak atrakcyjne jak w roku ubiegłym. Wielu decyduje się jednak minimalizować poniesione koszty, poprzez obniżanie standardu wypoczynku.
W porównaniu z rokiem ubiegłym, o 15,6 proc. proc więcej turystów zamierza przedłużyć sobie lato, wyjeżdżając na wakacje pomiędzy 15 września a 30 listopada. Travelplanet.pl udostępnił statystyki rezerwacji wycieczek swoich klientów. Analiza obejmuje zrealizowane wyjazdy od 15 do 10 października 2013 oraz zarezerwowane wyjazdy do końca listopada. Tłem porównawczym są identyczne statystyki, dotyczące ubiegłej jesieni.
"Polacy znacznie chętniej przedłużają sobie wakacje niż w ubiegłym roku, ale warto pamiętać, że również w sezonie wysokim (15 czerwca - 15 września) odnotowaliśmy zbliżony wzrost zagranicznych wyjazdów, zorganizowanych przez touroperatorów, w stosunku do lata 2012" - mówi Radosław Damasiewicz, dyrektor marketingu w Travelplanet.pl. Dane mogą zaskakiwać wobec faktu, że tegoroczne jesienne wyjazdy nie są wyraźnie tańsze od tych z lata, tak jak to miało miejsce w 2012 roku.
Jednocześnie, tegoroczne jesienne zagraniczne wyprawy są wyraźnie droższe od wakacji po sezonie ubiegłej jesieni. Średnia cena jesiennego wyjazdu po sezonie w tym roku to 2362 zł na osobę. Wzrosła ona aż o 7,1 proc. w porównaniu do cen wycieczek z jesieni 2012 (2204 zł/os.). W porównaniu do tegorocznego wysokiego sezonu, kiedy średnia cena kształtowała się na poziomie 2405 zł/os, spadła ona tylko o 1,8 procenta. Jesienne przeceny w ubiegłym sezonie wynosiły 3,3 proc."Ceny jesiennych wycieczek są teraz na relatywnie wysokim poziomie" podsumowuje Damasiewicz. "Wpłynęła na nie podaż, która nie jest zbyt wysoka, a to pokazuje, że touroperatorzy zakontraktowali ten sezon z ostrożnością."
Nie zmieniła się pierwsza piątka krajów, do których Polacy najchętniej jeżdżą jesienią. Pojawiły się w niej jednak spore przetasowania, na które rzutuje sytuacja polityczna. Więcej osób niż w ubiegłym roku wybiera Grecję, Turcję, Hiszpanię i Tunezję. Egzotyczne wyjazdy, podobnie jak w zeszłym roku, wybrało nieco ponad 2 procent klientów. Znaczny spadek, bo blisko 20% odnotował natomiast Egipt. Biura podróży przywróciły co prawda wyjazdy do Egiptu, zawieszone pod koniec sierpnia wskutek rozruchów w Kairze, ale tej jesieni decyduje się na nie znacznie mniej turystów.
Popularność wyjazdów organizowanych przez biura podróży przedstawia się obiecująco dla branży. Wzrost zainteresowania ofertami wynosi ponad 15 procent. Bardzo mocno zmniejszony popyt na Egipt jesienią po prostu przeniósł się na inne kierunki wyjaśnia Damasiewicz.To musiało przełożyć się na ponadprzeciętny wzrost cen w innych krajach, będących w kręgu zainteresowania turystów.
Sporym zainteresowaniem cieszy się zwłaszcza Tunezja. Tamtejsi właściciele hoteli najwyraźniej uznali, że to kraj najbardziej podobny klimatycznie i kulturowo do Egiptu i to będzie jego pierwszy zamiennik w decyzjach o zagranicznej wyprawie. Podniesiono więc ceny do takiego poziomu, że obecnie trochę tylko ustępują kosztom wakacji w Grecji czy Turcji.
Wakacje w Egipcie zawsze należały do najtańszych zagranicznych wyjazdów i ta sytuacja w związku z niekorzystnymi czynnikami politycznymi nie uległa zmianie. "Do końca listopada Egipt może znacznie poprawić wyniki, bo o ile sprzedaż na inne kierunki jest stabilna, to zainteresowanie jesienią w Egipcie rośnie z tygodnia na tydzień" - podkreśla Damasiewicz.
Grecja, która była najchętniej odwiedzanym przez Polaków krajem tego lata (w wysokim sezonie wyjechało tam 24,2 proc. klientów Travelplanet.pl) również cieszy się ogromną popularnością, mimo wyraźnego podniesienia cen wakacji poza sezonem. Znacznie więcej turystów niż ubiegłej jesieni wyjedzie teraz również do Hiszpanii. Przeciętna cena hiszpańskich wakacji w porównaniu do ubiegłej jesieni wzrosła o symboliczny 1 proc. choć i tak nie należą one do najtańszych.
"Warto jednak zwrócić uwagę, że na tę cenę bardzo wpływa ruch turystyczny na Wyspy Kanaryjskie" - zaznacza Radosław Damasiewicz. "Tej jesieni co prawda spadł z 64,5 proc. ogółu wyjazdów do Hiszpanii do 59,2 proc. ale nadal jest to bardzo duży odsetek" - dodaje.
Interesująco przedstawia się także sytuacja jeśli chodzi o egzotyczne wyprawy. Polacy nie rezygnują z wyjazdów na drugi koniec świata, ale wyruszają tam za wyraźnie mniejsze pieniądze. Zaciskanie pasa wyraźnie widać również w wypadku najzamożniejszych klientów, gotowych zapłacić za takie wyprawy kilkakrotnie więcej niż za wyjazd do najbardziej popularnych wśród Polaków krajów. Średnia cena egzotycznej wyprawy spadła do 5857 zł/os. tej jesieni. W analogicznym sezonie w roku ubiegłym, Polacy wydawali na taki wyjazd średnio 6671 zł/os.
Inaczej niż dotychczas przedstawia się zapotrzebowanie na bazę noclegową. Tej jesieni polscy turyści zdecydowanie obniżyli standard wypoczynku, w porównaniu do jesieni 2012. W 5-gwiazdkowych hotelach zameldowało się aż 9 proc. mniej turystów z Polski. Hotele o 3-gwiazdkowym standardzie wybrało za to ponad 10 proc. więcej turystów. "Ten trend obserwujemy od początku tego sezonu turystycznego" - wskazuje Damasiewicz. "W porównaniu do ubiegłych lat turyści decydowanie rzadziej wybierają hotele 5* i zdecydowanie częściej hotele 3*" - komentuje.
Od lat natomiast nie zmienia się odsetek turystów budżetowych oscylujący wokół 4 proc. wyjeżdżających na zagraniczne wakacje.
"Oprócz oczywistego wniosku, że Polacy oszczędzają również na wydatkach na urlop, warto spojrzeć na ten fakt w świetle danych mówiących o systematycznym wzroście wyjazdów zorganizowanych przez biura podróży" podkreśla Damasiewicz. "Analizowane łącznie mówią o tym, że zagraniczne wakacje przestały być synonimem luksusu. To bardzo ważny i bardzo optymistyczny sygnał dla branży turystycznej. Zwyczaj wyjeżdżania na urlop wydaje się być utrwalony, przy lepszej koniunkturze gospodarczej turyści wrócą do wypoczywania w coraz lepszym standardzie" - podsumowuje.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje.pl doceniają
Dokąd polecą Polacy w okresie
Dział hotele, pensjonaty:
Listopad trochę rozczarował, a grudzień nie wygląda
Mobilne paczkomaty dla
Starsze aktualności:
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
Znamy Zespół Turystyczny Roku!
Bajkowa Noc Muzeów w Pacanowie
Pasażerka żąda 1 mln dolarów odszkodowania od Aer Lingus
Bilety autokarowe sprzedają się jak świeże bułeczki
Uwaga kierowcy: Wzmożone kontrole na drogach
Rodzina ibis Styles powiększa się
Rosjanie szturmem zdobywają Kraków
Nie wszystkie lokale przejmują się zakazem palenia
Z Krakowa do Moskwy - bilety już dostępne
Turyści nie boją się wojny w Izraelu?
Radissonie Blu Kraków - odkrywaj smaki Indii
Perspektywy rozwoju branży medical SPA
Weekend za pół ceny w Zakopanem
Autobusy z Białegostoku do Druskienik na Litwie
Turkish Airlines żywo zainteresowane polskim rynkiem lotniczym
Airbus otrzymał od AirAsia zamówienie warte 9,4 mld dolarów
Problemy z opłatami przy rezerwacji biletów