TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Warszawa źle wypadła m.in. za zły transport i gastronomię

Warszawa znalazła się w rankingu dotyczącym najbardziej atrakcyjnych miast europejskich pod względem turystyki zakupowej. Ranking "Globe Shopper City Index - Europe" to nowy projekt badawczy ośrodka Economist Intelligence Unit (EIU) wsparty przez Global Blue — eksperta w dziedzinie zakupów zagranicą i turystyki zakupowej na całym świecie.


Warszawa uzyskała najlepszy wynik w kategorii przystępności cenowej obliczanej na podstawie kosztu noclegu w hotelu 4-gwiazdkowym i zajęła w tej kategorii pierwsze miejsce. Jednak ze względu na ograniczoną komunikację autobusową i kolejową z centrum miasta, stolica Polski otrzymała sumarycznie niższe oceny w kategorii hoteli i transportu. Także ocena dostępności kuchni międzynarodowej była niska na tle innych miast. Niestety m.in. to sprawiło, że ogółem zajęła dopiero 28 miejsce z 33 miast! Nie sprzyjała nam też pogoda, ale na to nie mamy wpływu...

Jako zwycięzca w samym indeksie króluje Londyn, a cały indeks wygląda następująco:

  1. Londyn,
  2. Madryt,
  3. Barcelona,
  4. Paryż,
  5. Rzym,
  6. Berlin,
  7. Lizbona,
  8. Amsterdam,
  9. Praga,
  10. Budapeszt,
  11. Milan,
  12. Wiedeń,
  13. Istambuł,
  14. Dublin,
  15. Bruksela,
  16. Ateny,
  17. Monachium,
  18. Kopenhaga,
  19. Moskwa,
  20. Hamburg,
  21. Sztokholm,
  22. Lion,
  23. Bratysława,
  24. Bukareszt,
  25. Sofia,
  26. Edynburg,
  27. Kijów,
  28. Warszawa,
  29. Sankt Petersburg,
  30. Helsinki,
  31. Belgrad,
  32. Oslo,
  33. Genewa.


Miasta objęte badaniem zostały wybrane na podstawie liczby odwiedzających i znaczenia ekonomicznego, a także z uwzględnieniem zróżnicowania geograficznego. Miasta zostały wybrane w krajach europejskich o PKB przekraczającym 50 miliardów euro, przy czym kraje o większych gospodarkach były reprezentowane przez więcej niż jedno miasto.

Miasta były oceniane na podstawie kryteriów pogrupowanych w pięciu kategoriach: sklepy, przystępność cen, wygoda, hotele i transport, kultura i atmosfera. Pięć głównych kategorii składa się z 4 lub 5 podkategorii (o równych wagach) i w każdej z nich parametry były oceniane jakościowo lub ilościowo.

Jednak wybór danych był nie zawsze z sensem np. pod względem liczby lotów pasażerskich brano pod uwagę wszystkie loty z 2009 roku (brak informacji, czy wliczane są tu loty krajowe, więc także za słaby ruch lotniczy w Polsce Warszawa ucierpiała)! Także indeks cen (Shopper favourites) opierał się na cenach 5-ciu konkretnych produktów, co biorąc pod uwagę różne polityki koncernów (częste zawyżanie cen w Polsce i ogólnie na rynkach poza Europą Zachodnią dla kreowania lepszej marki) nie jest sprawiedliwe. Przy wczytywaniu się w ranking przeraził nas także błąd - według opisu wszystkie kryteria powinny się zawierać w przedziale procentowym - punkty od 0 do 100, a jednak patrząc w szczegóły punktacji w przypadku np. Sofii (Seasonal sales), Kijowa (Shopping hours, City transport, Exchange-rate stability, Seasonal sales), Lyon (Safety) i innych można zauważyć wyniki ponad 100! Jednak sprawdzając testowo wynik wskaźnika Culture & Climate dla Londynu (zawierał aż 3 wartości większe niż 100), uzyskaliśmy wynik dużo wyższy niż pokazany na stronie (ok. 92 zamiast prezentowanych ok. 78 punktów), więc to raczej wina błędów oprogramowania pokazującego poszczególne kategorie. Jednak skoro to oprogramowanie ma błędy i prezentuje po 120% normy, to nie sposób prowadzić dalszej analizy...





Opis Warszawy w rankingu i sam ranking można znaleźć TUTAJ UWAGA: wyniki rankingowe poszczególnych miast zestawianych obok siebie mogą mieć różne skale!




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Warszawa atrakcyjna zakupowo Warszawa ranking najbardziej trakcyjnych miast europejskich Globe Shopper City Index projekt badawczy ośrodek Economist Intelligence Unit EIU hotele transport sklepy badanie loty pasażerskie kryteria przystępność cen wygoda hotele transport kultura atmosfera PKB Economic Intelligence Unit Alasdair Ross Stary Kontynent wygoda dostępność


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję