TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Recepcjonista człowiekiem do zadań specjalnych?

Zakres obowiązków osób pracujących na recepcji obejmuje obsługę gości, udzielanie informacji, oraz doradzanie klientom w kwestiach związanych z pobytem. W praktyce recepcjoniści wykonują jednak całą masę innych zdań. Czy słusznie?


Zadania nakładane na recepcjonistów w rożnych obiektach noclegowych w opinii części pracowników zdają się nie mieć końca. Wśród zadań od przełożonych pojawiają się takie polecenia jak ścielenie łóżek, sprzątanie pokoi i sal, mycie holi i ogólnodostępnych ubikacji, prowadzenie zapisów na dodatkowe imprezy i atrakcje, pomoc w przygotowaniu organizowanych w obiekcie spotkań i i imprez, pełnienie zastępstw na barze, noszenie stołów, krzeseł, sprawdzanie pokoi, dostosowywanie pokoi do innej liczby gości czy śledzenie monitoringu. Większość tych poleceń recepcjonista wykonuje poza swoimi podstawowymi obowiązkami.

Pytanie zatem, czy osoby pracujące na recepcji i obsługujące gości w ogóle powinny wykonywać tego typu zadania? Według danych serwisu pensje.net średnie wynagrodzenie osoby zajmującej stanowisko recepcjonisty wynosi około 1500 złotych. Praca wykonywana jest w systemie obejmującym godziny nocne i niedziele. Czy zatem wynagrodzenie można uznać za adekwatne do oferowanych warunków i zakresu pracy?

Wszystko zależy od tego, w jakim obiekcie recepcjonista jest zatrudniony. Decydująca jest ilość hotelowych pokoi, lokalizacja obiektu, poziom wykorzystania miejsc noclegowych oraz sezonowość. Wszystkie te czynniki powinny mieć wpływ na poziom wynagrodzenia pracownika. Nie trzeba przekonywać, że inaczej wygląda praca w dużym hotelu w centrum miasta, a inaczej w położonym na obrzeżach hoteliku. Recepcjonista zatrudniony obiekcie, gdzie ruch turystów nie ustaje praktycznie przez całą dobę, a ilość gości jednocześnie przebywających w obiekcie przekracza 100, wykonuje inny zakres obowiązków niż osoba zatrudniona na tym samym stanowisku w hotelu posiadającym kilkanaście pokoi położonego w niewielkiej miejscowości.

Problem leży też w świadomości osób starających się o stanowisko recepcjonisty. Wiele osób aplikujących o pracę w niewielkich miejscowościach jest przekonanych, że czeka ich wyłącznie odbieranie telefonów czy reprezentowanie hotelu. Rzeczywistość jest jednak znacznie inna. Klient ma być obsłużony sprawnie, efektywnie i z uśmiechem - niezależnie od wielkości obiektu do którego przybywa. Wszystkie pozostałe czynności zależą od ilości wolnego od obsługi klientów czasu.

Zadania wykonywane przez recepcjonistów w dużej mierze zależą właśnie od ilości osób, jakie trzeba dziennie obsłużyć. W renomowanych obiektach pracownicy nie zajmują się właściwie niczym innym, bowiem stały dopływ gości nie pozwala im opuszczać swojego miejsca pracy. Szybka obsługa i bycie do dyspozycji gości angażują recepcjonistę podczas całego dnia pracy, bez względu na porę dnia. W dużych obiektach jednocześnie na recepcji pracują zwykle dwie osoby. Każda z nich koordynuje obsługę około 60-70 pokoi, zapewniając sprawne przeprowadzenie zakwaterowania i wykwaterowania. Dziennie recepcjonista może więc stykać się nawet z setką osób.

W niewielkich obiektach system pracy wygląda zupełnie inaczej. Ilość osób obsłużonych nawet w szczycie sezonu jest jedynie procentem tego, z czym radzą sobie recepcjoniści w dużych hotelach. Stąd poszerzanie ilości zadań powierzanych personelowi. Nie ma jednego, uniwersalnego zakresu obowiązków, którym można określić stanowisko recepcjonisty.

Pracodawcy zwykle tak dopasowują swoje wymagania, aby wykluczyć bezczynność na jakimkolwiek stanowisku. Czy więc słusznie zdarzają się pretensje, że polecenia umycia korytarza, czy pomocy na barze wykraczają poza standardowe zadania związane z pracą na recepcji? O ile powierzone zadania nie kolidują z pracą na recepcji to skargi są nieuzasadnione. Pracodawca płaci bowiem przede wszystkim za użyteczność w godzinach pracy. Bezczynne czekanie na ewentualnego gościa w rozumieniu osoby zatrudniającej nie ma racji bytu. Tak więc sprzątanie przestrzeni hotelowej, obsługa śniadań, dbanie o czystość czy aranżacja pokoju zgodnie z zamówieniem klienta to normalne obowiązki pracowników recepcji w małych obiektach, które sprawiają, że pracodawca w ogóle decyduje się na ich zatrudnianie.

Kluczowe w rozstrzyganiu, co należy do obowiązków osoby zatrudnionej na recepcji są też informacje podawane w trakcie podpisywania umowy o pracę. Podpisywany zakres obowiązków jest częścią umowy o pracę. Pracownik ma też obowiązek wykonania innych poleceń pracodawcy, które mieszczą się w rodzaju pracy określonym w umowie. Jeśli zakres obowiązków nie obejmuje czynności, które są nakładane na pracownika, to takie ustalenia mogą być powodem do odmowy wykonania zadania. Zgodnie z art. 100 par. 1 kodeksu pracy pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, ale pod warunkiem, że nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
recepcja hotel obowiązki zakres zadania wyplata wynagrodzenie należność obsługa zadania zatrudnienie obiekt wynagrodzenie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję