Ogłoszenia
Ogłoszenia
- specjalista ds turystyki
- Anex - Pracownik Działu Obsługi Agencyjnej
- PILOCI POSZUKIWANI NA WYJAZDY ZAGRANICZNE
- PRODUCT MANAGER/OPIEKUN KLIENTA VIP
- Specialista ds. skarg w dziale Customer Service
- Wakacje.pl Poznań Galeria Panorama-specjalista...
- Pilot do Drezna - 1-4.05.2025
- SZUKAM PILOTA WŁOCHY
- PRACOWNIK BIUROWY - OBSŁUGA KLIENTA
- Rezydent Turystyczny Turcja
Dzień pasażera już 4 lipca. Sprawdź jakie masz prawa
4 lipca 2012 roku na 29 lotniskach w 23 państwach na świecie, pasażerowie będą obchodzić po raz drugi dzień pasażera. Podróżni będą mieli okazję skorzystać z porad Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Na lotnisku Chopina w godzinach 10-16 na pytania pasażerów będą odpowiadać specjaliści z Europejskiego Centrum Konsumenckiego i Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas podróży po świecie nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem. Zdarza się, że samolot, prom, czy autobus spóźniają się, a bagaż nie trafia z powrotem w odpowiednie ręce. W takich sytuacjach warto pamiętać o prawach pasażera.
W przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu, przewoźnicy fundują podróżnym posiłek i nocleg w hotelu. Jeśli jednak linie nie kwapią się do zapewnienia swoim klientom odpowiednich warunków oczekiwania na rejs, pasażer ma prawo zapewnić je sobie sam, a następnie dochodzić swoich praw składając reklamację z dołączonymi rachunkami na przykład za zakwaterowanie. Należy jednak pamiętać, że kwoty nie mogą sięgać nieba.
Przewoźnicy muszą zwrócić poniesione koszty bądź wypłacić odszkodowanie. Opóźnienie sięgające ponad pięciu godzin uzasadnia rezygnację z lotu oraz zwrot w ciągu siedmiu dni poniesionych opłat. Jeśli pasażer poniósł wskutek opóźnienia stratę (dotyczy to lotnisk i przewoźników z państw Unii Europejskiej z Europejskiego Obszaru Gospodarczego czy Szwajcarii) przysługuje mu odszkodowanie. Wyjątkiem są w tym przypadku na przykład mgły czy też strajk obsługi lotniska.
Straty, w zależności od odległości oraz celu podróży zostaną wycenione na kwotę: od 250 do 600 euro. Warto w każdym przypadku złożyć stosowną reklamację, bowiem czasem okazuje się, że linie podały zupełnie inny powód opóźnienia lotu niż był on w rzeczywistości.
W przypadku utraty bagażu bądź jego zniszczenia pasażerom przysługuje odszkodowanie. Należy od razu na lotnisku wypełnić druk PIR. Kopię dokumentu trzeba dołączyć do reklamacji i kwitu bagażowego. Wszystkie papiery trzeba złożyć w siedem dni od odbioru uszkodzonych i 21 dni od otrzymania walizek spóźnionych. Linie powinny oddać do 1131 SDR (jednostki są umowne, na początku lipca ustalono, że 1 SDR = 5,06 zł). Jeśli pasażer nie ma wszystkich rachunków za rzeczy, które znajdowały się w walizce, przewoźnik wyceni ją według wagi. Przewożąc w bagażach bardziej wartościowe rzeczy warto pomyśleć o ich dodatkowym ubezpieczeniu. Linie powinny od razu wypłacić poszkodowanemu klientowi dietę na zakup najpotrzebniejszych rzeczy (bielizna czy szczoteczka do zębów). Jeśli tego nie zrobią należy zbierać rachunki, które potem linie uregulują.
Reklamację należy składać w języku przewoźnika lub na przykład po angielsku. Musi zawierać ona opis zdarzeń oraz kopię rezerwacji biletu. W razie żądania odszkodowania, pasażer powinien podać jego wysokość. Jeśli mimo wszystko linie piętrzą trudności, o pomoc można zwrócić się do Komisji Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (tel. 22 520 74 84, kopp@ulc.gov.pl). Gdy przewoźnik działa w innym państwie Unii trzeba skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim (tel. 22 55 60118, www.konsument.gov.pl).
Komentarze
Tagi:
Dział centra informacji i promocji:
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
Kraków wśród wybranych przez
Dział prawo i podatki:
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Modlin inwestuje i zwiększy
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
GITD podsumowuje akcję Bezpieczny autokar-ferie
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy dotyczące wynajmu
eSky chwali się tanimi pakietami na
Kto dołączył do Polskich Marek
Flixbus: 55 mln podróżnych w
Wakacje.pl rozszerzają
Turyści szukają
Zachodniopomorscy przedsiębiorcy zadowoleni z ferii
Flix Bus uruchamia Ukraine
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Na brukselskim lotnisku wybuchł strajk
Dlaczego polskie biura nie jeżdżą na targi?
W biurach podróży wakacje przecen
Targi Agrotravel czyli polska agroturystyka w pigułce
Zimowy wyjazd- pomysły niestandardowe
Personel pokładowy LOT zamieszany w przemyt narkotyków
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Zegrzu już w gotowości
Alfa Star komentuje decyzję MSZ
Liczba turystów nocujących w Polsce w lipcu wzrosła