TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Fundusz zamiast prywatyzacji LOT-u

Polskie Linie Lotnicze LOT mają trafić do funduszu Lotus, który powstanie z inicjatywy powiązanej z Agencją Rozwoju Przemysłu spółki MS TFI. Prywatyzacja może nastąpić dopiero w 2014 roku.


W trakcie tego miesiąca Ernst&Young ma przygotować dla Lotusa - nowego funduszu lotniczego strategię działania. Fundusze kontrolowane przez Skarb Państwa mają w trakcie trzech miesięcy wnieść do Lotusa swoje akcje.

- Celem stworzenia funduszu jest restrukturyzacja i prywatyzacja aktywów lotniczych prowadzona na zasadach całkowicie rynkowych i pod nadzorem niezależnych instytucji finansowych - mówi Rafał Baniak, wiceminister Skarbu Państwa. Głównym elementem funduszu ma być PLL LOT. MSP pośrednio bądź bezpośrednio jest właścicielem LOT-u, spółki handlingowej LS, bazy technicznej samolotów AMS, a także EuroLOT-u i LOT Catering. Nie wiadomo czy wszystkie podmioty trafią do funduszu.

Zdaniem specjalistów z pewnością trafią tam walory AMS, które należą do Agencji Rozwoju Przemysłu, a także akcje LS. Być może do Lotusa zostaną przeniesione akcje EuroLOT-u. LOT Catering znajduje się w trakcie procedury sprzedaży akcji, dlatego prawdopodobnie nie wejdzie do funduszu. W przypadku LOT-u szybka prywatyzacja nie jest możliwa.

Analitycy donoszą, że nadchodzące czasy nie będą dobre dla rynku lotniczego. Szanse na sprywatyzowanie przewoźnika mogą pojawić się dopiero w 2014 roku. LOT znajduje się w trudnej sytuacji. Od 2006 roku spółka generuje straty. W 2012 roku linie znów będą na minusie. Powodem tej sytuacji jest między innymi kryzys, który dotknął globalny rynek lotniczy.

Według prognoz stowarzyszenia linii lotniczych IATA, 2012 rok jego europejscy sojusznicy zakończą stratą rzędu 1,1 mld dol. Być może LOT dzięki nowym boeingom 787, które już niedługo rozpoczną obsługiwanie lotów długodystansowych, odnotuje mniejsze straty. Maszyny zużywają mniej paliwa o jedną piątą i zapewniają pasażerom o wiele wyższy standard podróży, co pozwoli na podniesienie cen w klasach biznesowych.

Według szacunków, jeśli spółce uda się utrzymać podobne obłożenie jak teraz, rentowność jej działalności wzrośnie. Najbliższe pół roku ma być dla LOT- -u bardzo trudne. Niektórzy eksperci są zdania, że przewoźnik zamiast myśleć o konsolidacji aktywów lotniczych powinien zastanowić się nad potrzebą posiadania go przez państwo. Rozmowy na temat sprzedaży linii prowadzono już między innymi z Air China, Air France i japońskimi liniami ANA.

Podczas trzech kolejnych miesięcy Skarb Państwa skonsoliduje aktywa lotnicze w jednym funduszu. Specjaliści są zdania, że to ryzykowny plan. Jak przypomina Zbigniew Sałek z Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk, poprzednie wsparcie LOT-u przez fundusze, które były powiązane ze Skarbem Państwa wzbudziło czujność Komisji Europejskiej. Mowa o transakcjach ze Skarbem Państwa z 2010 roku, które przyniosły liniom ponad 234 mln zł.

Dzięki pozyskanym w ten sposób finansom, LOT mógł spłacić raty za embraery. Komisja wzięła też pod lupę LOT Services (obecnie LS) zajmującą się między innymi przewożeniem bagaży, a także sprzątaniem samolotów i LOT Catering, dostarczającą na pokłady posiłki. Spółka córka - LOT Cargo odkupiła od LOT-u LOT Services. Skarb Państwa dokapitalizował w tym celu LOT Cargo ze 100 tysięcy zł do ponad 200 mln zł. tłumaczono wówczas, że LOT Services miał zostać sprywatyzowany z zyskiem. Do tej pory tak się stało. W chwili obecnej przedstawiciele resortu Skarbu Państwa nie mówią, które z aktywów zostaną wniesione do funduszu.

Zdaniem specjalistów z dużym prawdopodobieństwem można podejrzewać, że trafi tam właśnie LS. Nie wiadomo co stanie się z drugą spółką, która jest obserwowana przez Komisję - LOT Catering. Spółka ta została zakupiona dwa lata temu od LOT-u przez spółkę Regionalny Fundusz Gospodarczy (RFG) za ponad 30 mln zł. Firma miała zostać sprzedana za zyskiem, tak się jednak nie stało.

Nadszedł trudny czas dla branży lotniczej. W tym roku działalność zawiesili między innymi Spain Air, OLT Express czy Malev. LOT również znalazł się w trudnej sytuacji, dlatego niełatwo będzie go sprzedać.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
LOT PLL LOT Polskie Linie Lotnicze LOT Agencja Rozwoju Przemysły MS TFI Ernst&Young Lotus Rafał Baniak fundusz lotniczy strategia działania Skarb Państwa LOT Catering EuroLOT LS Komisja Europejska rynek lotniczy globalny rynek lotniczy linie lotnicze przewoźnik lotniczy IATA stowarzyszenie linii lotniczych ANA Air China Air France Międzynarodowe Stowarzyszenie Menedżerów Lotnisk LOT Cargo LOT Services Regionalny Fundusz Gospodarczy OLT Express Spain Air Malev prywatyzacja LOT sprzedaż LOT




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję