Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Jakie piwa wybierają Polacy?
Po gorszym ubiegłym roku polskie browary liczą na stabilizację, a nawet niewielką poprawę w 2014 r. Wzrostu sprzedaży spodziewają się w czerwcu, kiedy ruszą piłkarskie mistrzostwa świata w Brazylii. Pomimo tego szanse na powtórzenie wysokich poziomów sprzedaży z 2012 roku są niewielkie.
Browary, zgodnie z preferencjami konsumentów, stawiają na radlery, piwa smakowe oraz specjalne.
Rok 2013 zakończył się dla przemysłu piwowarskiego minusem i to ponad 2-proc. Oczywiście bierzmy pod uwagę fakt, że 2012 rok był z kolei rekordowym skokiem, ponad 5 proc. wzrostu. Zatem jeśli udałoby się zatrzymać tendencję spadkową i wygospodarować jakiś plus, nawet rzędu 1-2 proc., to byłoby satysfakcjonujące dla branży" - ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
W ubiegłym roku na rynku krajowym sprzedano niecałe 37 mln hektolitrów piwa - to o 2,2 proc. mniej niż w rekordowym 2012 r. Dobry początek tego roku daje nadzieje na niewielki wzrost, ale ZPPP przyznaje, że nie ma szans na poprawę wyniku sprzed dwóch lat. Ponieważ statystyczny Polak wypija rocznie ok. 96 litrów piwa, rynek jest oceniany jako nasycony. Między innymi z tego powodu rośnie udział eksportu - w 2013 r. wzrósł on o prawie 17 proc. do poziomu 2,5 mln hektolitrów.
Dzięki większemu eksportowi o 0,7 proc. wzrosła też całkowita produkcja piwa w Polsce. ZPPP spodziewa się dalszej poprawy sprzedaży produktów za granicę. Gut dodaje, że sprzedaż powinny poprawić też rozgrywane latem piłkarskie mistrzostwa świata. Polacy chętnie oglądają mecze w pubach, pijąc piwo.
"Lata inwestycji w edukację, w informowanie o kulturze piwa zaowocowały nie tylko znakomitą grupą znawców, lecz także i entuzjastów piwa. Dzisiaj konsument oczekuje czegoś więcej, oczekuje nowości i na te nowości jest bardzo dużo miejsca na rynku. Zatem na pewno w roku 2014 dalej będziemy wprowadzać nowe produkty i smaki, tak, aby zaspokoić oczekiwania naszych konsumentów" - prognozuje Gut.
Ocenia, że nadal będą rozwijały się popularne już w 2013 r. napoje typu shandy i radler, czyli mieszanki piwa z sokami owocowymi i lemoniadami, zwykle w proporcjach zbliżonych do 1:1 i z niewielką zawartością alkoholu. Są one szczególnie chętnie kupowane latem. Popularności nie tracą piwa tradycyjne, które pijają już nie tylko mężczyźni, lecz także coraz więcej kobiet. Mężczyźni wciąż stanowią większość piwoszy, ale Gut przewiduje, że wkrótce kobiety będą tak samo chętnie sięgały po piwo. Tym bardziej że coraz mniej jest na rynku piw mocniejszych. Polskie piwa jeszcze kilka lat temu były nieco mocniejsze niż czeskie czy niemieckie, ale teraz tej różnicy już nie widać. Większość piw ma nieco ponad 5 proc. zawartości alkoholu.
Danuta Gut ocenia, że na rynku jest też miejsce dla małych browarów.
"Wszyscy - duzi, mali, średni, bez znaczenia, jakie browary to są, jeśli chodzi o wielkość - wychodzimy naprzeciw konsumentowi. I również w Polsce, w mojej ocenie, jest miejsce na innowacje, na regionalizmy, na specyfiki. Jest bardzo dużo miejsca na rozwój sektora restauracyjnego, czyli browarów, w których na miejscu warzy się piwo" - ocenia Gut.
Branża piwowarska wspólnie działa na rzecz zmiany prawa, np. w obszarze podatkowym i swobody reklamy. Działania marketingowe są szczególnie ważne dla browarów, które wprowadzają nowe produkty. Gut przypomina, że 10 proc. z każdej reklamy piwa powinno trafiać na ministerialny fundusz finansujący sport i zajęcia pozalekcyjne dla dzieci i młodzieży.
"To oznacza, że jeżeli przyjmiemy sobie według cen z cenników koszty na reklamę ogólną rzędu 400 mln zł, to 40 mln powinno trafić na ten fundusz, z którego będą pokrywane zajęcia dla dzieci i młodzieży, na zainteresowanie młodzieży niepełnoletniej sportem, innymi zajęciami niż myślenie o piwie i sięganie po nie" - tłumaczy dyrektor biura zarządu ZPPP - Browary Polskie.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
GUS: Pomorze Zachodnie z dwucyfrowym
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Triada - zaufanie klienta na pierwszym miejscu
Klienci biura podróży zapłacą po powrocie z wakacji
Powstał serwis promujący turystykę na Mazurach
Jak przygotować się do egzotycznego wyjazdu?
Funclub prezentuje oferty przyjazdowe
"Odpowiedzialna Turystyka" - światowy trend dotarł do Polski
Kraków i Zakopane połączy kolej napowietrzna?
Tanie linie lotnicze wykluczone?
Polska celem ukraińskich turystów