TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Travelplanet - co kupowali turyści

Internetowy serwis turystyczny Travelplanet.pl sporządził raport podsumowujący miniony sezon. Wynika z niego, iż Polacy mają coraz większe oczekiwania w stosunku co do wyjazdów zagranicznych, jednocześnie są skłonni wydać większą kwotę niż dotychczas w celu zapewnienia sobie wyższego komfortu wypoczynku.


- Polacy są coraz bardziej wymagającymi klientami - uważa Mateusz Jarzębowicz, dyrektor ds. produktu Travelplanet.pl. - Wyjazd na wakacje stał się stałym elementem ich życia i sposobem na odreagowanie codziennych stresów.

Multiagent przebadał preferencje i wybory swoich klientów w lipcu i sierpniu 2011 roku, następnie porównał wyniki do analogicznego okresu w 2010 roku. Analiza objęła następujące kryteria:
- kierunek,
- ilość osób na rezerwację,
- podział na płeć,
- czas od daty zakupu do wyjazdu,
- wyżywienie,
- długość pobytu,
- standard hotelu,

Z przeprowadzonej analizy wynika, że klienci Travelplanet wybierają coraz droższe hotele, lepsze wyżywienie i coraz częściej wyjeżdżają do egzotycznych krajów. W tym sezonie odnotowano wyższą o 400 zł średnią wartość rezerwacji. Nastąpił wzrost o 8,5% w stosunku do sezonu 2010. Średnia wartość rezerwacji wyniosła w 2011 - 5080,2 zł. 45 procent klientów rezerwowało w sezonie pobyt w hotelach czterogwiazdkowych. Najkorzystniejsze oferty dla klientów były w segmencie hoteli 5*. Tam koszt rezerwacji wzrósł tylko o 3,2% i wybrało taki standard 15% klientów.

Natomiast do najchętniej wybieranych kierunków pomimo kryzysu należała Grecja, zdecydowanie wiodąc w tym roku prym wśród wybieranych przez turystów destynacji. Ten kierunek wybrało 15,4% więcej klientów niż w 2010. Turcja zajęła drugie miejsce ( 8,3% klientów więcej), a Egipt dopiero trzecie - stracił 20%.
- W zeszłym roku na podium były te same kierunki, jednak nie było między nimi tak dużych różnic - mówi Jarzębowicz - Wpłynęła na to rewolucja w krajach arabskich, która zaważyła na zmniejszeniu sprzedaży w wyjazdach do m.in. Egiptu na korzyść krajów europejskich i Turcji, miejsc potencjalnie bezpieczniejszych.

Mocno w zestawieniu urosła Hiszpania (o 36.5% większa sprzedaż) głównie z uwagi na zdecydowanie szerszą ofertę na półwyspie Iberyjskim niż w 2010. Wzrosła też sprzedaż Bułgarii o 28%. Najmocniej obok Egiptu straciła Tunezja, aż 42,3%. Biura podróży redukując ofertę po rewolucji w krajach arabskich w pierwszej kolejności ograniczały wyloty do Tunezji. Stąd tak duża zmiana. Paradoksalnie najkorzystniejsze ceny wcale nie były dostępne w krajach porewolucyjnych (Egipt, Tunezja), ale w krajach gdzie klienci planowali urlop w ramach alternatywy - Grecji, Turcji, Hiszpanii czy Bułgarii. Oczywiście każdy z tych przypadków należy rozpatrywać odrębnie (zmieniała się oferta miejsc, standardu hoteli czy wyżywienia), jednakże mimo tych kwestii średnie wartości sprzedanych wycieczek najmniej wzrosły w tym roku właśnie w tych kierunkach.

Warto również odnotować znaczny wzrost średniej wartości rezerwacji w pozostałych kierunkach, egzotyczne kraje stają się coraz atrakcyjniejszą i dostępniejszą opcją wypoczynku.

Ilość osób na jedną rezerwację:
Wciąż jeździ bardzo mało singli, choć i tak o 1, 4 procent więcej niż w zeszłym roku. To tylko 7,4 procent sprzedaży. Najwięcej wyjeżdża par - to 63 procent wszystkich klientów.
18 procent to rodziny lub grupy przyjaciół trzyosobowe.
8 procent rezerwuje pokoje dla 4 osób i tutaj także prawie nic się nie zmieniło w porównaniu do zeszłego roku. Pięcioosobowe wycieczki to zaledwie 1 procent sprzedaży.

Polacy coraz rzadziej korzystają z ofert typu last minute
W lipcu był zdecydowanie mniejszy wybór w ofercie Last Minute. Oferta została wyprzedana w okresie first minute oraz w dalszej części roku. Sprzedaż Last Minute zmalała aż o 25% w stosunku do 2010.
- Klienci kupowali wakacje z większym wyprzedzeniem do dnia wylotu - podsumowuje Mateusz Jarzębowicz. - W sierpniu te proporcje już nieco się zmieniły. Podsumowując cały sezon kupno ofert Last Minute zmalało o 6 procent. W dużej mierze efekt ten zależy od dostępności oferty, jednakże widzimy, że świadomość klientów, co do jakości oferty mocno wzrosła.

Długość pobytu:
Coraz więcej osób jeździ na tygodniowe pobyty (3% więcej niż w 2010)
Niestandardowe długości pobytów (np. 8-13 dni) utrzymują się na takim samym poziomie.

Rodzaj wyżywienia:
O 3,6% wzrosła liczba osób kupujących All Inclusive i to 75% ogółu całej sprzedaży. Pozostałe rodzaje wyżywienia wszystkie równomiernie traciły.
- Chcemy na wakacjach mieć wszystko zagwarantowane, nie być narażonym na dodatkowe koszty, nie o myśleć o dniu codziennym - uważa Mateusz Jarzębowicz z Travelplanet.pl.
Na drugim miejscu HB - (Half Board - 2 posiłki) 18,1 ogółu sprzedaż (21% w 2010)
BB - (Bed & Breakfast, czyli pokój ze śniadaniem), to zaledwie 3,4 ogółu sprzedaży.
Klienci rzadko decydują się na sam wyjazd bez zapewnionych posiłków, to zaledwie 3,4 % sprzedaży.

Nie zmieniła się natomiast relacja między ilością kobiet i mężczyzn rezerwujących wczasy w Travelplanet.pl. Zarówno w 2010 jak i w 2011 wycieczki u multiagenta wybierało 47 procent kobiet i 53 procent mężczyzn.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Egipt Grecja Travelplanet travelplanet.pl multiagent Turcja analiza badania rynku turystycznego najpopularniejsze destynacje internetowy serwis turystyczny Polacy na wakacjach wakacje klient klienci sezon turystyczny 2011 sezon turystyczny 2010 Hiszpania Bułgaria urlop wczasy Tunezja rezerwacja wzrost spadek Last Minute Mateusz Jarzębowicz


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję