TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Płatność kartą chroni turystę przed bankructwem biura podróży?

2010-10-04

Jeśli chcemy uchronić się przed utratą pieniędzy wpłaconych na poczet przyszłej wycieczki najlepiej zapłacić kartą płatniczą - twierdzą analitycy firmy doradczej Expander.

r e k l a m a


W takiej sytuacji po upadłości biura podróży i odwołaniu imprezy można złożyć reklamację w banku i powołać się na nieotrzymanie opłaconej usługi. Jest to prosty sposób na odzyskanie pieniędzy wpłaconych na poczet wycieczki, która się nie odbyła. Można złożyć reklamację w banku, który wydał kartę i powołać się na to, że usługa za którą zapłaciliśmy nie została zrealizowana. W niektórych bankach reklamacje są przyjmowane telefonicznie lub przez e-mail. Jako dowód może być wymagane np. przedstawianie kopii umowy z biurem podróży lub pismo informujące o odwołaniu imprezy.

Sytuacja taka jest możliwa dzięki instytucji zapewniającą bezpieczeństwo transakcji kartowych - chargeback, czyli obciążenie zwrotne. To dzięki chargebackowi transakcje dokonane kartą mają charakter odwracalny i mogą zostać unieważnione przez stworzenie transakcji zwrotnej. Upadek podmiotu nie jest tu przeszkodą, albowiem takie przypadki są ubezpieczone przez bank i nie ma problemu z odszkodowaniem.

Jednak występuje tu inny poważny problem na który zwrócili uwagę nasi czytelnicy - mianowicie, jeśli płatność była dokonana na terminalu agenta, a upadł organizator, to reklamacja transakcji kartowej może uderzyć właśnie w agenta. Jeśli, więc bank uzna rację klienta (co nie jest pewne, ale możliwe), to koszt upadku organizatora może się przenieść na agentów! W tej sytuacji agentom pozostaje nakłanianie klientów do płatności gotówką/przelewem (powszechnie wiadomo, że opłata na terminalu kosztuje firmę ok. 3%, więc można oferować podobną zniżkę za płatność dokonaną nie kartą), próbować znaleźć sposób, aby transakcja kartowa obciążała organizatora lub aby klient podpisał jakieś oświadczenie, iż np. zleca agentowi zapłatę w jego imieniu i akceptuje fakt, że beneficjentem płatności jest konkretna firma-organizator, a agent tylko przekazuje pieniądze.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
płatność kartą chroni przed bankructwem biura podróży bezpieczeństwo transakcji kartowych chargeback obciążenie zwrotne


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję