Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Topolany i Krywlany - jedyne miejsca na regionalne lotnisko?
Kilkaset hektarów płaskiego gruntu to za mało, aby wybudować port lotniczy. Dlatego też Topolany lub Krywlany to jedne z niewielu miejsc, gdzie może powstać regionalne lotnisko.
W ciągu ostatnich tygodni dwie gminy wystąpiły do władz województwa z propozycją, aby u nich wybudować regionalny port lotniczy. Początkowo oferty Juchnowca Kościelnego i gminy Zawady wyglądały atrakcyjnie. Jednak planiści byli zgodni, że są one niewykonalne.
Czasu na wykorzystanie kilkuset milionów złotych z unijnych programów jest coraz mniej. Marszałek Jarosław Dworzański zaznacza - W regionalnym programie operacyjnym na lata 2007- 2013 mamy na budowę lotniska zarezerwowanych prawie 200 mln zł. Kolejnych kilkadziesiąt na dojazd do niego. Jeśli w ciągu sześciu miesięcy nie zadecydujemy, jak i gdzie je wydać, trzeba będzie przeznaczyć tę sumę na inny cel. A wówczas nie będzie za co budować lotniska. Podkreśla, że należy skoncentrować się na wyborze jednej z dwóch wypracowanych lokalizacji: położonych na przedmieściach Białegostoku Krywlan lub oddalonych o 30 kilometrów na wschód od miasta Topolan.
Ich porównaniem oraz wyborem lepszej powinna zająć się zewnętrzna, powołana przez władze miasta oraz województwa spółka. Jednak na takie rozwiązanie muszą zgodzić się rady obu tych samorządów.
Lech Wasilewski, dyrektor biura inwestycji urzędu marszałkowskiego wyjaśnia - Samolot nie pikuje pionowo z nieba. To nie jest tak, że do budowy lotniska wystarczy pas ziemi o długości ponad 2 tys. metrów i szerokości kilkuset. Według niego na pas startowy potrzeba około 5 kilometrów w linii prostej raczej niezabudowanego terenu. Do tego trzeba jeszcze doliczyć drogi podejścia do pasa, czyli linie, po których samolot będzie zbliżał się do lotniska. Są to kolejne, chociaż niewidoczne w powietrzu linie, na które potrzeba kolejnych kilometrów.
Właśnie znalezienie miejsca o długości kilku tysięcy metrów nie jest proste. Kilka tygodni temu do władz województwa zgłosiły się władze gminy Juchnowiec Kościelny, które zaproponowały marszałkowi trzy miejsca pod lotnisko. Wasilewski zaznacza - Pierwsza wersja została zlokalizowana dokładnie w środku zlewni płynących na tym terenie strumieni. Przecinała też dwie drogi powiatowe. Żeby wybudować tam lotnisko, trzeba by było je gdzieś przenieść. Kolejne dwie propozycje gminnych władz też nie były pozbawione wad. Jedna pokrywała się z przebiegiem planowanej południowej obwodnicy miasta, druga - nowego przebiegu drogi nr 19. Co prawda można było je próbować przesunąć, ale wówczas budowa lotniska wymagałaby wyburzania kilkudziesięciu zabudowań.
Z innym pomysłem do marszałka wystąpili w ostatnich dniach również samorządowcy z gminy Zawady, która położona jest w połowie drogi pomiędzy Łomżą, a Białymstokiem. Dostęp do niego miałoby znacznie więcej potencjalnych pasażerów.
Właśnie na ten atut uwagę władz województwa oraz wojewody zwracał uwagę łomżyński parlamentarzysta PiS Lech Kołakowski i wójt Zawad Paweł Pogorzelski. Wskazano dwie lokalizacje, w których mogłoby się zmieścić lotnisko: pomiędzy wsiami Targonie i Chlebiotki i w okolicach Pokrzywnicy i Nowego Grabowa. Tamtejsze grunty są słabej jakości i rolnicy mogą je sprzedać. Zwrócono też uwagę, że zaproponowane tereny oddalone są od chronionych obszarów Natura 2000.
Dyrektor Wasilewski podkreślił, że droga podejścia do lotniska w przypadku Zawad wypada albo nad Narwiańskim albo nad Biebrzańskim Parkiem Narodowym, nad którymi samoloty musiałyby przelatywać na wysokości maksymalnie kilkuset metrów. Biebrzańskie oraz narwiańskie rozlewiska są znanymi na całym świecie miejscami odpoczynku chronionych wędrownych ptaków. Niektóre z dzikich gęsi, które zatrzymują się na tych terenach wiosną oraz jesienią ważą nawet kilka kilogramów, a w okresie przelotów jest ich tam aż dziesiątki tysięcy. Kolizja z takim ptakiem dla samolotu jest wyjątkowo niebezpieczna.
Wasilewski podkreśla - W wypadku Krywlan droga podejścia też wypada nad Narwią. W Topolanach - nad Puszczą Knyszyńską. Ale tam z racji odległości od lotniska chodzi o wysokość przelotu ponad dwa tysiące metrów, w Zawadach zaś najwyżej kilkaset.
Jednocześnie przypomina, że w ostatnich latach urząd marszałkowski zbadał przynajmniej osiem różnych potencjalnych lokalizacji regionalnego lotniska, między innymi w okolicach Wasilkowa, Tykocina oraz na terenie gminy Juchnowiec. Zawsze znalazł się jakiś czynnik, który uniemożliwiał budowę portu. Wasilewski przyznaje - A gminy i tak będą próbować. Już słyszałem o pomyśle z Moniek, który zakłada zasypanie pod lotnisko Jeziora Zygmuntowskiego. Dodaje - To nie jest tak, że my uparliśmy się na Topolany albo Krywlany. Ale to naprawdę nieliczne miejsca, gdzie to lotnisko da się umieścić.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Rozważane są różne lokalizacje regionalnych lotnisk
[2008-10-01 11:53 213.158.196.*]
Według mnie lotnisko nie powinno być blisko miasta a usytuowanie lotniska na Krywlanach to absurd raz że sąsiedztwo zabudowań a dwa to lotnisko z czasem powinno się rozbudowywać a takiej możliwości nie maja Krywlany.Lotnisko powinno być poza miastem najlepiej w rejonie gdzie nie ma przemysłu występują słabe gleby aby wybudowane na danym terenie lotnisko wspomogło rozwinąć gospodarkę na danym obszarze.Na całym świecie lotniska usytuowane są poza aglomeracja mieszkaniowa.Hałasy z lotniska nie powinny kolidować z zabudowaniami .Do lotniska powinny jedynie być drogi dojazdowe i ewentualnie linia kolejowa.Do tego można wykorzystać istniejące już szlaki komunikacyjne jak również należy brać pod uwagę propozycje przebudowy istniejących dróg.Uważam iż lotnisko między Łomżą a Białymstokiem lub w Topolanach przyniosło by oczekiwane efekty.Dziekuje odpowiedz »
Rozważane są różne lokalizacje regionalnych lotnisk
[2009-03-12 19:33 83.12.122.*]
Pewnie jesteś z wioski i nie byłeś na całym świecie?Poczytaj sobie o lotniskach na świecie i wtedy się wypowiadaj gościu odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział centra informacji i promocji:
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Łatwiejsze zwiedzanie Cieszyna
Płatność kartą chroni turystę przed bankructwem biura podróży?
Balice: od czerwca Germanwings będzie latał do Kolonii i Stuttgartu
Michelin udostępnił Czerwony Przewodnik użytkownikom iPhonów
Hotele w Moskwie są najbardziej dochodowe w Europie, ale mają małe obłożenie
Hotel Sympozjum w Krakowie ma już SPA
Kraków: norweski turysta gasił w krakowskim Novotelu pożar którego nie było
LOT uruchamia loty z Okęcia do Damaszku
Kto odpowiada za 6 milionowe straty lotniska we Wrocławiu?
Borowiecki - nazwa hotelu z filmu Wajdy
City break - urlop dla oszczędnych
Kraków: kampania promująca szlak w podziemiach Starego Rynku
Rzymscy uczniowie zostali wyrzuceni z samolotu!
Centralwings zapowiedziało likwidację bazę w Krakowie
Certyfikacja obiektów i usług dla rowerzystów?
Po Paryżu szlakiem Kodu Leonarda da Vinci
Śnieżyce w Szwecji, Włoszech i Austrii
"Mega byczenie w Tarnowie i regionie"
Rozmowy z tel. komórkowego w obcym kraju