TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Za nieudany urlop zapłaci biuro podróży

19 listopada 2010 r. Sąd Najwyższy podjął ważną dla turystów uchwałę w sprawie biur podróży. Według prawa biuro może odpowiedzieć za szkodę niemajątkową klienta, czyli tzw. zmarnowany urlop.


Jako podstawę uchwały wskazano art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych stanowiący, że organizator turystyki (biuro podróży) odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy o świadczeniu usług turystycznych.

Zaczątkiem nowej uchwały stał się wyjazd pary turystów, którzy wykupili wycieczkę w jednym z renomowanych biur podróży. Za wakacje w Egipcie zapłacili 1890 zł od osoby. Cena miała obejmować m.in. zakwaterowanie w dwuosobowym pokoju z pełnym wyżywieniem w czterogwiazdkowym hoteli (wg kategoryzacji egipskiej) oraz opiekę polskojęzycznego rezydenta. Po przybyciu na miejsce, okazało się, że pokoje nie są zarezerwowane, turyści nie mogli skontaktować się z rezydentem ani w Polsce, ani w Egipcie. Para trafiła do innego hotelu, do pokoju przeznaczonego dla pracowników obiektu. Następnie przeniesiono ich do pokoju o umówionym standardzie, jednak musieli go dzielić z inna parą. Właściwy, zgodny z umową pokój turyści otrzymali trzy dni przed zakończeniem wyjazdu.

Po powrocie do kraju para złożyła reklamację, jednak biuro na nią nie odpowiedziało. W związku w tym turyści złożyli pozew o zapłatę odszkodowania (zwrot części kosztów wycieczki), zadośćuczynienia za krzywdę powstałą w wyniku naruszenia dóbr osobistych w postaci "prawa do czerpania satysfakcji z zakupionej imprezy turystycznej", a także "udanego urlopu". Sąd I instancji uznał, że prawo do udanego urlopu nie można uznać za dobro osobiste i oddalił powództwo. Para złożyła apelację, opierając się na przepisach Kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych oraz przepisach ustawy o usługach turystycznych. Ostatecznie Sąd Okręgowy przedstawił Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia konkretne zagadnienie prawne.

Sąd Najwyższy zdecydował, że przepisy ustawy dotyczące niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych (w szczególności art. 11a), mogą stanowić podstawę do ukarania organizatora turystyki za poniesione przez klienta szkody niemajątkowe tzn. zmarnowany urlop. Oznacza to, że jeśli biuro podroży nie wykona lub nienależycie wykona umowę, klient ma prawo do odszkodowania za szkodę niemajątkową w postaci zmarnowanego urlopu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
biura podróży uchwała zmarnowany urlop Sąd Najwyższy odszkodowanie zadośćuczynienie organizator turystyki Egipt Sąd Okręgowy pozew szkoda niemajątkowa




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję