Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Za nieudany urlop zapłaci biuro podróży
19 listopada 2010 r. Sąd Najwyższy podjął ważną dla turystów uchwałę w sprawie biur podróży. Według prawa biuro może odpowiedzieć za szkodę niemajątkową klienta, czyli tzw. zmarnowany urlop.
Jako podstawę uchwały wskazano art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych stanowiący, że organizator turystyki (biuro podróży) odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy o świadczeniu usług turystycznych.
Zaczątkiem nowej uchwały stał się wyjazd pary turystów, którzy wykupili wycieczkę w jednym z renomowanych biur podróży. Za wakacje w Egipcie zapłacili 1890 zł od osoby. Cena miała obejmować m.in. zakwaterowanie w dwuosobowym pokoju z pełnym wyżywieniem w czterogwiazdkowym hoteli (wg kategoryzacji egipskiej) oraz opiekę polskojęzycznego rezydenta. Po przybyciu na miejsce, okazało się, że pokoje nie są zarezerwowane, turyści nie mogli skontaktować się z rezydentem ani w Polsce, ani w Egipcie. Para trafiła do innego hotelu, do pokoju przeznaczonego dla pracowników obiektu. Następnie przeniesiono ich do pokoju o umówionym standardzie, jednak musieli go dzielić z inna parą. Właściwy, zgodny z umową pokój turyści otrzymali trzy dni przed zakończeniem wyjazdu.
Po powrocie do kraju para złożyła reklamację, jednak biuro na nią nie odpowiedziało. W związku w tym turyści złożyli pozew o zapłatę odszkodowania (zwrot części kosztów wycieczki), zadośćuczynienia za krzywdę powstałą w wyniku naruszenia dóbr osobistych w postaci "prawa do czerpania satysfakcji z zakupionej imprezy turystycznej", a także "udanego urlopu". Sąd I instancji uznał, że prawo do udanego urlopu nie można uznać za dobro osobiste i oddalił powództwo. Para złożyła apelację, opierając się na przepisach Kodeksu cywilnego o ochronie dóbr osobistych oraz przepisach ustawy o usługach turystycznych. Ostatecznie Sąd Okręgowy przedstawił Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia konkretne zagadnienie prawne.
Sąd Najwyższy zdecydował, że przepisy ustawy dotyczące niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych (w szczególności art. 11a), mogą stanowić podstawę do ukarania organizatora turystyki za poniesione przez klienta szkody niemajątkowe tzn. zmarnowany urlop. Oznacza to, że jeśli biuro podroży nie wykona lub nienależycie wykona umowę, klient ma prawo do odszkodowania za szkodę niemajątkową w postaci zmarnowanego urlopu.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ryanair popiera politykę zerowej
Długie weekendy w 2025 zachęcają do
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Dział prawo i podatki:
Modlin inwestuje i zwiększy
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Najdłuższa kolej w Chinach - otwarcie wkrótce
Biura narzekają na brak turystów
Udany sezon zimowy w Bieszczadach
Zaginął kolejny malezyjski samolot
Turyści zagraniczni wydali więcej niż się tego spodziewaliśmy
Trwają przygotowania do TT Warsaw
Firmy mają swoich wrogów w internecie
GCB ściąga 2 spotkania ICCA do Gdańska
Qatar Airways doceniony w branży turystycznej
Niewielu Polaków wyjedzie na zimowy urlop
Serwis dla turystów zmienia nazwę
Polacy chętnie wyjeżdżają na walentynki
Z maluchem przez świat! Podróże z dzieckiem są możliwe