Ogłoszenia
Ogłoszenia
- TRAVELAND A.T.w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- Wakacje.pl Warszawa-Żoliborz zatrudni Specjalistę
- Denar - Travel zatrudni sprzedawcę usług...
- Młodszy Specjalista ds. Turystyki / Specjalista...
- Konsultant ds. SPRZEDAŻY PRODUKTU TURYSTYCZNEGO
- biuro multiagencyjne w centrum handlowym we...
- Rezydent Turystyczny - TUNEZJA
- Specjalista ds Turystyki
- Główny rezydent biura podróży/ Head Rep
- Pilot wycieczek - Polska i Europa
Zobacz także
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Sąd UE rozpatrywał skargę Wizz Air
Pierwszy przewoźnik rezygnuje z celu klimatycznego
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony lot
ETS - pasażer ma prawo do pełnego odszkodowania
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 261/2004 przewoźnik lotniczy ma obowiązek zapewnić pasażerowi pomoc, jeśli lot jest opóźniony o 3 lub więcej godzin w przypadku lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości między 1500, a 3500 kilometrów. Ponadto pasażer ma prawo domagać się odszkodowania na takich zasadach jak w przypadku odwołania lotu.
Co jednak kiedy pasażer ma lot łączony i przez opóźnienie pierwszego samolotu o mniej niż 3 godziny spóźnia się na przesiadkę?
Przed takim dylematem stanął we wtorek Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Sprawa dotyczyła kobiety, która leciała z Bremy do Asuncion z przesiadkami w Paryżu i Sao Paulo. Lot z Bremy do Paryża, obsługiwany przez Air France był opóźniony o ok 2,5 godziny, przez co pasażerka nie zdążyła na lot z Paryża do Sao Paulo, a później na pierwotnie planowany lot do Paragwaju. Do Asuncion dotarła z jedenastogodzinnym opóźnieniem.
Niemiecki sąd przyznał pechowej pasażerce 600 euro zadośćuczynienia, jednakże Air France zaskarżył ten wyrok. Niemiecki sąd najwyższy zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z zapytaniem czy pasażer ma prawo żądać odszkodowania gdy wylot był opóźniony mniej niż 3 godziny, natomiast pasażer dotarł do miejsca docelowego z opóźnieniem większym niż 3 godziny?
Wyrok Trybunału był jednoznaczny - opóźnienie pierwszego z lotów łączonych nie ma znaczenia, ważne jest to kiedy pasażer przybył do miejsca docelowego, gdyż w innym razie pasażerowie docierający do miejsca przeznaczenia z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem byliby traktowani w różny sposób, w zależności od tego jakie byłoby opóźnienie planowej godziny odlotu.
Trybunał podkreślił, że odszkodowanie z powodu przylotu do miejsca docelowego z przynajmniej trzygodzinnym opóźnieniem nie zależy od spełnienia wymogów dających prawo do pomocy i opieki. Odszkodowanie może być obniżone o 50 procent, jeżeli opóźnienie nie przekracza 4 godzin w przypadku lotów na dystansie powyżej 3500 kilometrów. Odszkodowanie nie należy się pasażerowi, jeżeli przewoźnik udowodni, że anulacja bądź opóźnienie lotu nastąpiło z winy siły wyższej, której nie dało się uniknąć.
Wyrok ETS oznacza że dla pasażerów znacznie bezpieczniej jest kupić bilet łączony niż dwa osobne bilety. Niewykluczone, że linie lotnicze chcąc się zabezpieczyć przed większymi odszkodowaniami będą starały się promować właśnie kupno osobnych biletów. Jednak świadomość tego problemu wśród pasażerów na pewno już wzrosła i nie będą oni zbyt przychylnie patrzeć na taką promocję.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
UN Tourism: Turystyka odbudowała się po
Enter Air powiększa bazę
Województwo pomorskie ogłosiło konkurs ofert na rozwój turystyki i
Dział prawo i podatki:
MSiT chce 10 strategii dla
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Starsze aktualności:
Stary Rynek i ratusz w Poznaniu znów
Niemcy stawiają na turystykę kulturalną i zrównoważone
Polki wydają więcej na
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
64% Polaków planuje zwiększyć budżet na
GITD podsumowuje akcję Bezpieczny autokar-ferie
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy dotyczące wynajmu
Sprawdź najwyżej ocenione polskie hotele
Polskie minibrowary rosną w siłę
easyJet: nowa strategia przyniosła efekty
Informacja dla klientów GTI Poland