Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds. turystyki
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
Czy faktycznie spada liczba klientów w biurach podróży?
W ostatnim czasie dużo mówi się o spadkach liczby klientów w biurach podróży. Czy faktycznie klientów jest mniej? Czy wszystkie biura nie są zadowolone z początku roku?
TravelData, spółka zajmująca się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej publikuje kolejną Analizę Cen Imprez Turystycznych dotyczącą wyjazdów w sezonie letnim 2015. Obejmuje ona okres wysokiego sezonu lata definiowanego jako pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
W zestawieniach Analizy wykorzystano też rezultaty najnowszego projektu TravelData: "Ranking Destynacji" polegającego na klasyfikacji destynacji pod względem ich atrakcyjności dla turystów oraz na klasyfikacji sprzedawanych do nich pakietów turystycznych (w wybranych 12 terminach) pod względem opłacalności, czyli relacji użyteczności do ceny dla ich nabywców.
Wynikiem porównań użyteczności i cen jest punktacja od 0 do 10, która w przybliżeniu oddaje opłacalność pakietu na dany kierunek oraz w danym terminie wyjazdu z punktu widzenia przeciętnego turysty. Punktacje te dla wyjazdów w okresie szczytu wakacji letnich, dla destynacji i dla najatrakcyjniejszych z tego punktu widzenia touroperatorów zawierają tabele zawarte w prezentacji.
Biorąc pod uwagę mnogość wymienianych na forach opinii o aktualnej wielkości sprzedaży lata, bardzo ważną informacją był raport Rainbow Tours o wielkości przedsprzedaży imprez letnich na dzień 31 stycznia tego roku. Wynika z niego, że sprzedano o 12,1 procent turystycznych imprez więcej niż do tej samej daty przed rokiem. Z tej informacji wynikają co najmniej dwa wnioski.
Pierwszy jest taki, że nie ma jakiejś nadzwyczajnej posuchy w sprzedaży i te biura, które oferują dobry jakościowo produkt i konkurencyjnie ceny nadal notują przyzwoite wzrosty sprzedaży. Drugi jest taki, że dane dostarczane przez raporty PZOT coraz bardziej rozmijają się z turystyczną rzeczywistością dotyczącą rynku. Pokazywany tam skumulowany ogólny spadek sprzedaży imprez lotniczych (o 2,15 procenta) w zestawieniu z przynajmniej 25 - procentowym wzrostem zimy (dane z lotnisk) oraz z przybliżonym 45- procentowym udziałem zimy - (wynika zarówno z danych historycznych oraz bieżących statystyk portalu www.wakacje.pl ) - lato musiałoby notować około 25 - procentowe spadki. W tej sytuacji wzrostowy raport Rainbowa oznacza tylko i aż tyle, że reszta biur - w tym górująca w MerlinX Itaka - powinna sprzedawać średnio o ponad jedną trzecią mniej niż przed rokiem.
Jest to bardzo mało prawdopodobne, szczególnie w odniesieniu do Itaki, która sukcesywnie stosuje coraz korzystniejsze ceny dla nabywców i obecnie ma przekrojowo najkorzystniejszą cenowo ofertę na rynku (drugie często bywa biuro Grecos), a więc racjonalne jest założenie, że taka korzystna cenowo i jednocześnie bardzo szeroka oferta wycieczek tego biura będzie cieszyła się sporym popytem, a szanse na kilkudziesięcioprocentowe spadki są mniej niż znikome.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2014 w ostatnim tygodniu stycznia ponownie wzrósł, tym razem o 16 złotych (poprzednio o 10 złotych). Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach były nieco większe, a najistotniejsze zwyżki odnotowały Tunezyjska Djerba, Turcja Egejska i Gran Canaria - odpowiednio o 64, 63 i 59 złotych. Zniżki były nieco mniejsze i wyniosły w Maroku 53 złote, a na wyspach Zakynthos i Majorce 32 i 12 złotych. Średnie ceny nie uległy więc istotniejszym zmianom, ale możliwe, że stanie się tak w następnym tygodniu podobnie jak to było w kilku ostatnich latach.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są nadal sporo droższe, a ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 110 złotych (przed tygodniem 103 złote). W dużym stopniu, podobnie jak przed tygodniem, znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny w Portugalii - o 318 złote oraz na Cyprze, kierunkach egipskich i na Majorce - średnio o 237, 210 i 151 złotych.
Powiększyły się wzrosty cen na Turcji Egejskiej (z 96 do 168 złotych) i Kanarach (z 55 do 86 złotych), a zmniejszyły na kierunkach greckich (z 79 do 69 złotych). Liderami zwyżek cen w Grecji nadal były Kos i Kreta - o 125 i 90 złotych, a na Kanarach Fuerteventura (+ 112 złotych) zastąpiła dotychczasowego lidera Teneryfę - średni wzrost o 102 złote. Nieco poniżej średniej dla rynku zdrożała Tunezja - o 105 złotych, mniej Bułgaria oraz Maroko - po 20 złotych, a Turecka Riwiera jest obecnie jedynym kierunkiem, który - chociaż symbolicznie, ale potaniał - o 4 złote.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego, to blisko cen zeszłorocznych trzymają się coraz tańszy ostatnio Wezyr oraz rynkowy lider, czyli Itaka, a także Grecos Holiday. Ten pierwszy stał się już nawet tańszy niż przed rokiem (o 17 złotych), a pozostała dwójka notuje zwyżki średnich cen ofert znacząco niższe od rynkowej średniej, czyli 40 i 54 złote. Nieco mniej niż przeciętnie wzrosły ceny w Rainbow Tours, a tylko nieco o więcej systematycznie zbliżające się do poziomów ubiegłorocznych ceny w TUI oraz Exim Tours. Wyższe niż w lutym 2014 roku są ceny biurach Sun & Fun oraz w drożejącej ostatnio Alfa Star.
Największą obecnie liczbą najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu we wszystkich 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli dysponują Itaka (33), Rainbow Tours (18) oraz wyraźnie obniżający ostatnio ceny swoich ofert Wezyr Holidays (11). Nadal zaznacza się zwiększana konsekwentnie z tygodnia na tydzień przewaga liczby atrakcyjnych ofert Itaki. Może się to okazać bardzo trafne posunięcie wobec obecnego marazmu na rynku sprzedaży lata i zaznaczającego się umocnienia złotego, a także dalszych perspektyw tego procesu wywołanych europejskim QE i dążeniami do rozwiązania konfliktu na Ukrainie.
Na chwilę obecną z zestawień - bardzo podobnie jak w ostatnich tygodniach wynika, że nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie (9-10) oraz tunezyjskie (7-9,5), a także Turcja Egejska (6,5-8) i Turecka Riwiera (6,5-8). W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta (8,5), a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie (5,5-8). Warto też zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie - wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
Inne istotne kwestie dotyczące turystyki wyjazdowej.
Według niemieckich portali turystycznych styczniowa sprzedaż wakacyjnych wycieczek nie przedstawia się najlepiej. Według ankiet przeprowadzanych wśród agentów, 37% spośród nich określa ją jako lepszą niż przed rokiem, 31% jako podobną, a również 31 % jako słabą. Bardzo zadowolona ze sprzedaży jest natomiast gwiazda ostatnich sezonów, czyli lubiane przez agentów biuro Schauinsland Reisen. Niebawem otrzymamy więcej informacji o koniunkturze w Niemczech oraz na całym kontynencie, bowiem w tym tygodniu swoje kwartalne raporty przedstawią dwa największe europejskie koncerny turystyczne, czyli TUI Group i Thomas Cook.
Ceny wakacyjnych przelotów (pierwszy tydzień sierpnia) na kierunki turystyczne były w Ryanair - pomijając zwyżki cen biletów na Gran Canarię i Teneryfę - w ostatnim tygodniu dość stabilne, a ich średni poziom wzrósł stosunkowo niewiele, bo o 15 złotych. Nadal spadały natomiast ceny w liniach Wizzair (tym razem średnio o 104 złote), które jak pisaliśmy o tym kilkakrotnie, były po prostu zbyt wysokie. Jeszcze bardziej, bo o około 60 procent (sic!) spadły ceny przelotów na Kanary w tanich liniach Norwegian, które były ostatnio tak kosztowne, że prawdopodobnie nie było na nie popytu.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Analiza Cen Imprez Turystycznych według Wczasopedii
[2015-02-09 10:55 85.221.173.*]
Dawno twierdziłem że Działania PZOT nie służą dobrze członkom tej organizacji no chyba że z kapitałem niemieckim odpowiedz »
Analiza Cen Imprez Turystycznych według Wczasopedii
[2015-02-09 17:35 83.0.175.*]
Klient zrozumiał dlaczego tak wcześnie ma lokować swoje pieniądze , i tak biura zrobią dużą obniżkę ceny na dwa tygodnie przed upływającym terminem danego wypoczynku. Przepłacać poczekamy odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Starsze aktualności:
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Fuzja przewoźników jednak nastąpi?
Wykwintne burgery podbijają rynek
NIE zwalnianiu pracowników w Turkish Airlines
Rainbow Tours podsumowuje I półrocze
Air France: Strajku nie będzie
Biuro Gawatur zbankrutowało!!!!