Ogłoszenia
Ogłoszenia
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
Sfinks zaskarżył decyzję UOKiK-u
UOKiK ukarał spółkę Sfinks Polska za stosowanie niedozwolonej polityki cenowej. Zdaniem urzędu umowy franczyzowe obowiązujące w tej sieci ograniczały konkurencję na lokalnych rynkach.
Spółka podkreśla, że wbrew twierdzeniom prezesa UOKiK, ceny w Sphinxie nie są sztywne. Sfinks wskazuje też, że UOKiK w świetle prawa w ogóle nie powinien wszczynać postępowania, a tym bardziej wydawać jakichkolwiek decyzji w sprawie sieci Sphinx.
O decyzji UOKiK-u pisaliśmy w aktualności: Nie tylko Sphinx pod lupą
- Udowodnienie, że doszło do naruszenia interesu publicznego oraz że celem lub skutkiem zawieranych umów było co najmniej naruszenie konkurencji jest bezwzględnie wymagane przez ustawę i orzecznictwo w zakresie przepisów antymonopolowych. Powoływanie się na literaturę czy orzecznictwo bez przedstawienia konkretnych dowodów jest tutaj niewystarczające. Żaden z tych warunków nie został spełniony w decyzji prezesa UOKiK, więc postępowanie w świetle prawa w ogóle nie powinno być wszczęte, a tym bardziej nie powinny zapaść żadne rozstrzygnięcia. Decyzja prezesa UOKiK ma znacznie więcej tego typu uchybień. Chociaż przedstawiliśmy argumenty wskazujące, że franczyzobiorcy wpływają na poziom cen w zarządzanych przez nich restauracjach, nie zostały one uwzględnione przez prezesa UOKiK. Co więcej, zostały one uznane za niewiarygodne, mimo iż nie wskazano żadnych dowodów przeczących naszym wyjaśnieniom. Jest to tym mniej zrozumiałe, że informacje ze spółki stanowiły jedyny materiał dowodowy w sprawie. Dlatego zarzucamy decyzji sprzeczność ustaleń ze zgromadzonym materiałem dowodowym, jego subiektywną i selektywną ocenę, a nawet tendencyjną analizę dokumentacji i złożonych oświadczeń ukierunkowaną na wykazanie winy spółki - wyjaśnia Dariusz Górnicki, pełnomocnik Sfinks Polska, Kancelaria Radców Prawnych Górnicki Durowicz Badowska-Domagała.
Sfinks podnosi w odwołaniu, że franczyzobiorcy dysponują od kilku lat narzędziami umożliwiającymi im obniżanie cen maksymalnych poprzez system indywidualnych rabatów i promocji, jeśli uznają takie działania za stosowne, i korzystają z tego rozwiązania, co przeczy tezie o sztywnych cenach.
Spółka wskazuje też, że na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów podlega wyłączeniu spod art. 6. ust. 1, który był podstawą do wymierzenia kary. Charakter umów franczyzowych obowiązujących w Sphinxie nie tylko przyczynia się do poprawy dystrybucji towarów, ale także produkcji, bo taka też ma miejsce w poszczególnych restauracjach z produktów i półproduktów przygotowywanych specjalnie dla Sfinksa. Ponadto, beneficjentami sieci zarządzanej przez Sfinks Polska są nie tylko jej uczestnicy, ale także konsumenci, gdyż dzięki skali działania restauracje korzystają z tańszych produktów, co przekłada się na niższą cenę dla finalnego odbiorcy. Korzyścią dla klientów jest też know-how w zakresie procedur, jakości i renomy wynikającej z przynależności restauracji do sieci Sphinx. Zgodnie z wymogami art. 8 ust. 1 umowy franczyzowe w Sfinks Polska nie nakładają na restauratorów zbędnych ograniczeń i nawet nie mają szans zagrozić konkurencji na właściwym rynku, a co dopiero ją wyeliminować, skoro udział sieci Sphinx w rynku kształtuje się poniżej 1%.
- To kolejny argument przemawiający za tym, że postępowanie w naszej sprawie w ogóle nie powinno mieć miejsca. UOKiK postawił sobie za cel ukaranie Sfinksa i niezależnie od zgromadzonych dowodów ten cel zrealizował. Stratny jest sam urząd, bo tego typu decyzje, ale też praktyki stosowane w zakresie publicznego sposobu komunikowania postępowania i decyzji, podważają wiarygodność i renomę UOKiK jako organu państwowego, którego celem jest służenie obywatelom, a nie partykularnym interesom - komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.
- Jeśli zostanie stworzony precedens w naszej sprawie i kara zostanie utrzymana, będzie to oznaczać zagrożenie dla rozwoju franczyzy w Polsce. Gdyby tak się stało, to paradoksalnie za decyzje UOKiK zapłacą konsumenci, gdyż jestem przekonany, że ceny wzrosną. Obecnie uwzględniając wielkość i jakość oferowanych dań, ceny maksymalne zatwierdzane przez Sfinks Polska są nawet do 20% niższe niż w restauracjach podobnego typu, co jest wynikiem posiadanego know-how, z którego korzystają między innymi franczyzobiorcy - dodaje Sylwester Cacek.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Polityka cenowa Sfinksa pod lupą
[2013-07-11 22:25 81.152.149.*]
To co w takim bądź razie z frankami Mc Donalds, KFC, Pizza Hut itp? odpowiedz »
Polityka cenowa Sfinksa pod lupą
[2013-07-12 11:11 83.238.170.*]
UOKiK zawsze kwestionuje legalność ceny minimalnej, co - jak twierdzą - było w tym przypadku. Można ustalać cenę sugerowaną i maksymalną nie ograniczając sprzedawcy do do jej obniżania. Inna rzecz, że wykreowany idealny świat wg organizacji konsumenckich i UOKiKu jest równie nierealny co fascynujący. odpowiedz »
Dział gastronomia:
Dział prawo i podatki:
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
PKP Intercity wzbogaci się o 20 pociągów Pendolino
Świnoujście: w sezonie letnim będą dodatkowe promy
Nowa oferta turystyczna w obiektach Interferii
Ambasada Australii kończy z absurdalnymi turystami
Ceny wyjazdów do Turcji spadają?
W Bukowinie Tatrzańskiej otwarto czterogwiazdkowy hotel
Chory psychicznie zaatakował turystów
Nowe irlandzkie połączenie startuje w tym tygodniu
Nonstop Travel - nowe biuro w Trójmieście
Ryanair zarobi więcej niż się spodziewał
MSiT poprawi ustawę o usługach turystycznych
Rejsy morskie - Amsterdam, Irlandia, Szkocja, Norwegia, Islandia
Wiejski produkt turystyczny - doświadczenia i wyzwania - czyli jak się ma polska agroturystyka
Restauracja partnerem klubu piłkarskiego
Europejskie lotniska nie boją się eboli
Wakacyjne plany Polaków na 2013 rok
Co turyści kupowali w styczniu?
Lot grupowy - pytanie o ceny ( LOT )
TRIADA znowu nie wypłaca pensji w terminie.