
Zobacz także
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
ECTAA krytykuje Pakiet Mobilności
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem UE
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu biletu
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargi na Pakiet Mobilności
Polska nie wywiązuje się ze zobowiązań?
2013-05-31Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, że Polska nie wypełniła niektórych zobowiązań wynikających z pakietu kolejowego. Pozew przeciw Polsce wystosowała w 2010 roku Komisja Europejska.
r e k l a m a
Skarga przeciw Polsce była jedną ze skarg wniesionych przez KE przeciw kilku państwom unijnym w latach 2010-11. Rozpatrując je, Trybunał po raz pierwszy wypowiedział się w sprawie liberalizacji przewozów kolejowych w Unii Europejskiej, w tym w sprawie wykładni przepisów z pierwszego pakietu kolejowego.
Celem pakietu było ożywienie transportu kolejowego i podjęcie działań mających na celu przeniesienie ruchu z transportu drogowego do kolejowego i żeglugi śródlądowej, jako bezpieczniejszych i mniej szkodliwych dla środowiska gałęzi transportu.
Początkowo KE zarzucała Polsce brak, uznanego za kluczowy, rozdziału infrastruktury od działalności przewozowej. W kwietniu br. jednak wycofała się z tego zarzutu. Pozostałe zarzuty dotyczyły:
- nie podjęcia działań mających na celu zapewnienie zarządcy infrastruktury równowagi finansowej i przyzwolenia na kumulowanie strat przez PLK S.A.
- braku systemu zachęt dla PLK S.A. w celu zmniejszania kosztów i opłat za korzystanie z infrastruktury.
- nie podjęcia środków mających na celu ustalenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawie kosztów bezpośrednio ponoszonych w wyniku przewozów pociągiem.
Trybunał stwierdził, że pomimo tego, że polskie przepisy zakładają zmniejszenie kosztów i opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, to nie wprowadzają żadnego mechanizmu umożliwiającego realizację tego celu. Uwzględniono także zarzut o dotyczący obliczania opłat za dostęp do torów. ETS zauważył, że Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat, uwzględnienie kosztów, które nie są bezpośrednimi rezultatami wykonywania przewozów. Według Trybunału stałe koszty utrzymania, lub prowadzenia ruchu kolejowego nie mogą być uznane za bezpośrednio wynikające z wykonywania przewozów.
Zarzut o niepodjęciu środków w celu zapewnienia równowagi finansowej PLK S.A. został oddalony. Trybunał uznał, że brak równowagi zysków i strat spółki nie może sam w sobie wystarczyć do uznania, ze Polska nie wykonała swoich zobowiązań.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków
Starsze aktualności:
Rusza trzecia edycja konkursu Teraz Polska
Jak polskie obiekty szykują się do
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Jakie hotele wybierają Polacy?
W Bukowinie Tatrzańskiej otwarto czterogwiazdkowy hotel
Chory psychicznie zaatakował turystów
Nowe irlandzkie połączenie startuje w tym tygodniu
Nonstop Travel - nowe biuro w Trójmieście
Awaryjne lądowanie polskich pasażerów
Sfinks zaskarżył decyzję UOKiK-u
Wiejski produkt turystyczny - doświadczenia i wyzwania - czyli jak się ma polska agroturystyka
Restauracja partnerem klubu piłkarskiego
Europejskie lotniska nie boją się eboli
Wakacyjne plany Polaków na 2013 rok
Rejsy morskie - Amsterdam, Irlandia, Szkocja, Norwegia, Islandia
PKP Intercity wzbogaci się o 20 pociągów Pendolino
Świnoujście: w sezonie letnim będą dodatkowe promy
Nowa oferta turystyczna w obiektach Interferii
Ambasada Australii kończy z absurdalnymi turystami
Lot grupowy - pytanie o ceny ( LOT )
TRIADA znowu nie wypłaca pensji w terminie.