TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Polska nie wywiązuje się ze zobowiązań?

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, że Polska nie wypełniła niektórych zobowiązań wynikających z pakietu kolejowego. Pozew przeciw Polsce wystosowała w 2010 roku Komisja Europejska.


Skarga przeciw Polsce była jedną ze skarg wniesionych przez KE przeciw kilku państwom unijnym w latach 2010-11. Rozpatrując je, Trybunał po raz pierwszy wypowiedział się w sprawie liberalizacji przewozów kolejowych w Unii Europejskiej, w tym w sprawie wykładni przepisów z pierwszego pakietu kolejowego.

Celem pakietu było ożywienie transportu kolejowego i podjęcie działań mających na celu przeniesienie ruchu z transportu drogowego do kolejowego i żeglugi śródlądowej, jako bezpieczniejszych i mniej szkodliwych dla środowiska gałęzi transportu.

Początkowo KE zarzucała Polsce brak, uznanego za kluczowy, rozdziału infrastruktury od działalności przewozowej. W kwietniu br. jednak wycofała się z tego zarzutu. Pozostałe zarzuty dotyczyły:


  • nie podjęcia działań mających na celu zapewnienie zarządcy infrastruktury równowagi finansowej i przyzwolenia na kumulowanie strat przez PLK S.A.
  • braku systemu zachęt dla PLK S.A. w celu zmniejszania kosztów i opłat za korzystanie z infrastruktury.
  • nie podjęcia środków mających na celu ustalenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawie kosztów bezpośrednio ponoszonych w wyniku przewozów pociągiem.


Trybunał stwierdził, że pomimo tego, że polskie przepisy zakładają zmniejszenie kosztów i opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, to nie wprowadzają żadnego mechanizmu umożliwiającego realizację tego celu. Uwzględniono także zarzut o dotyczący obliczania opłat za dostęp do torów. ETS zauważył, że Polska umożliwiła przy obliczaniu opłat, uwzględnienie kosztów, które nie są bezpośrednimi rezultatami wykonywania przewozów. Według Trybunału stałe koszty utrzymania, lub prowadzenia ruchu kolejowego nie mogą być uznane za bezpośrednio wynikające z wykonywania przewozów.

Zarzut o niepodjęciu środków w celu zapewnienia równowagi finansowej PLK S.A. został oddalony. Trybunał uznał, że brak równowagi zysków i strat spółki nie może sam w sobie wystarczyć do uznania, ze Polska nie wykonała swoich zobowiązań.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej Komisja Europejska pakiet kolejowy liberalizacja przewozów kolejowych transport drogowy transport kolejowy żegluga śródlądowa infrastruktura kolejowa PLK S.A. działalność przewozowa




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję