TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






O tym się NIE mówi

Średnio kupujemy bilety lotnicze z ponad dwumiesięcznym wyprzedzeniem. Widzimy korzystną cenę i kupujemy. Czasem w pośpiechu, żeby koszt się nie zmienił. Efekt? Błędna data podróży, błędy w nazwiskach pasażerów, nieprzemyślany zakup i niemożliwość odbycia lotu - te problemy dotyczą aż 18 procent klientów serwisu eSKY.pl. Co zrobić gdy na naszym bilecie są błędy? Lub zmienią nam się plany i chcemy ten bilet zwrócić?


- Wielu naszych klientów popełnia błędy podczas rezerwacji i mamy problemy z wyjaśnieniem, że linie lotnicze w regulaminach określają, że za owe błędy trzeba zapłacić. To najczęściej są drobiazgi, np. nie podają pełnej formy imienia i piszą Tomek zamiast Tomasz, robią literówki, wybierają błędne daty np. zamiast zaznaczyć miesiąc, w którym chcą odbyć podróż, zaznaczają ten, w którym dokonują rezerwacji. Niby nic, ale jednak może to przysporzyć sporo kłopotów - mówi Łukasz Neska z serwisu eSKY.pl. - Niestety za poprawienie tych drobiazgów pobierane są spore opłaty i czasami bardziej opłaca się zakup nowego biletu niż dokonywanie zmian na starym.

Jeżeli chodzi o nanoszenie zmian na bilety, dużo mniej rygorystyczni są w tym temacie tani przewoźnicy niż regularni. Pozwalają zmienić wszystko i za każdą zmianę pobierają opłatę. Jeżeli klient zorientuje się, że popełnił błąd jeszcze przed wystawieniem biletu, to często jest to bezpłatne. Po wystawieniu biletu - czyli po zaksięgowaniu na koncie opłaty za niego - każda zmiana, nawet najmniejsza jest możliwa, ale po uiszczeniu odpowiedniej opłaty np. w przypadku linii Wizzair zmiana nazwiska (nawet w przypadku z Tomka na Tomasza) kosztuje 180 zł jeżeli zmiany dokonamy na stronie internetowej przewoźnika a 230 zł w przypadku, gdy jest robiona przez telefon, należy zaznaczyć, że opłata jest pobierana za każdy odcinek lotu. W Ryanair również tańsze jest dokonanie zmiany przez stronę internetową - koszt zmiany nazwiska na jednym odcinku podróży to 110 euro.

Z kolei zmiana daty wylotu, też jest możliwa po uiszczeniu odpowiednich opłat. Tu poza kosztami, które podróżny ponosi w związku z samą zmianą, mogą się zdarzyć jeszcze kolejne wynikające z tego, że w innej dacie nie będzie biletów w tej samej cenie. Zatem podróżny będzie musiał wyrównać różnicę w cenie pomiędzy biletami, tymczasem sama zmiana daty kosztuje 90 euro w przypadku linii Ryanair.

Niemożliwe natomiast jest zmienienie sekwencji lotów, gdy np. ktoś się pomylił i zakupił bilet na połączenie z Warszawy do Londynu, nie odwrotnie. Wówczas jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego biletu.

Sprawa dużo bardziej komplikuje się, gdy w grę wchodzą bilety linii regularnej. Zmiana nazwiska jest w przypadku takich biletów z reguły niemożliwa. Można natomiast poprawić literówki w imieniu i nazwisku, w przypadku, gdy dotyczą one najwyżej trzech liter i nie wpływają na całość danych np. niemożliwa jest zmiana z Julia na Julita czy z Kowal na Kowalski. Jakie inne zmiany są możliwe? Podróżni muszą pamiętać, że w przypadku regularnych przewoźników istotne jest to, w jakiej taryfie kupowany jest bilet. Najczęściej jest tak, że te najtańsze taryfy są najmniej elastyczne i w raz dokonanej rezerwacji nie można dokonać żadnych zmian. Przeważnie zmiany nie są też możliwe, jeżeli bilet został zakupiony w taryfie promocyjnej, a gdy można je nanieść, to jest to bardzo kosztowne. Istotne jest także to, że jeżeli pasażer w dniu zakupu biletu zorientuje się, że data podróży jest błędna, to może ją bezpłatnie skorygować.

- Linie regularne nie zawsze dają możliwość dokonywania zmian w rezerwacji. Kupując bilet pasażer powinien się zastanowić, czy jest szansa wystąpienia sytuacji, w której będzie musiał zmienić plany wyjazdowe. Z im większym wyprzedzeniem dokonywana jest rezerwacja, tym większa możliwość, że na skutek nieprzewidzianych okoliczności podróż w zakładanym terminie się nie odbędzie - tłumaczy Łukasz Neska z eSKY.pl - Radzę każdej osobie, która kupuje bilet linii regularnych, sprawdzić w jakiej on jest taryfie, a następnie dowiedzieć się, jaki jest regulamin taryfy i na jakie zmiany - odpłatne lub nie - ona pozwala. Jeżeli pasażer od początku wie, że istnieje szansa, że będzie dokonywał zmian w rezerwacji to lepiej, by kupił droższy bilet w wyższej taryfie i później dokonywał zmian bezpłatnie. Jest to dużo bardziej opłacalne.

Co podróżny powinien zrobić w sytuacji, gdy z biletu nie skorzysta i chce go zwrócić? W przypadku tanich linii bilety są bezzwrotne, poza przypadkiem śmierci pasażera lub osoby pozostającej w nim w stosunku pierwszej linii pokrewieństwa. Żeby zwrot biletu został rozpatrzony linii należy przedstawić akt zgonu. Zdarza się - bardzo rzadko - że tanie linie są skłonne zwrócić również środki w przypadku choroby pasażera, takie sprawy rozpatrywane są jednak indywidualnie. Jeżeli bilet nie zostanie wykorzystany, pasażer otrzymuje kwotę równą podatkom i opłatom lotniskowym. Zdarza się jednak, że tanie linie lotnicze nie zwracają również i tych środków, ponieważ większość z tego typu przewoźników pobiera opłatę administracyjną za wystąpienie o zwrot kwoty podatków i opłat, która jest często jest równa lub wyższa od kwoty zwrotu. Wówczas pasażer musi dopłacić za niewykorzystany bilet.

W przypadku linii rejsowych wszystkie zapisy dotyczące ewentualnego zwrotu biletu zawarte są w regulaminie taryfy, w której go wykupiono. Ona zawiera informacje czy bilet można zwrócić, w jakich przypadkach i jaką część poniesionych kosztów może odzyskać klient. Należy jednak zaznaczyć, że zdarzają się przewoźnicy, od których można odzyskać zwrot podatków, nawet jeśli taryfa tego nie przewiduje. Jest to z reguły możliwe tylko przy niewykorzystaniu całego przelotu. W przypadku wykorzystania części połączenia, zwrot niewykorzystanej części podatków i opłat lotniskowych może być niemożliwy lub ograniczony. Pasażerowie powinni pamiętać, że aby zwrot podatków lotniczych i opłat lotniskowych mógł być zrealizowany sprawnie, niemożność odbycia podróży należy zgłosić przed zaplanowanym odlotem. Warto też wiedzieć, że jeżeli w dniu zakupu biletu zmienimy zdanie i będziemy chcieli go zwrócić, wówczas odzyskamy wszystkie środki.

- Radzimy pasażerom, zwłaszcza tym, którzy wybierają się w daleką podróż i zakupili drogie bilety, by je ubezpieczali - mówi Łukasz Neska z eSKY.pl - Planując wyjazd z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem nie możemy założyć, że na pewno dojdzie on do skutku. Koszt takiego ubezpieczenia to mały odsetek wartości całego biletu, a w razie rezygnacji z biletu, klientowi zwracane są koszty do sumy 5 000 EUR. Ważne jest, że takie ubezpieczenie musi być wykupione do 48 godzin od momentu rezerwacji biletu lotniczego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
bilet lotniczy rezerwacja linie lotnicze przewoźnik błędnie wystawiony bilet błąd eSKY pasażer błąd niepoprawnie wystawiony bilet zakup rezerwacja tanie linie lotnicze nazwisko imię Łukasz Neska kłopot problemy Wizzair Ryanair wylot przylot klient zwrot bilety koszt




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję