TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Ryanair skarży Lotnisko Chopina

Ryanair 31 maja potwierdził złożenie oficjalnej skargi do Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko rzekomej dyskryminacji Ryanair na korzyść LOT na warszawskim Lotnisku Chopina.


Przedstawiciele przewoźnika w komunikacie prasowym twierdzą że, zarządca Lotniska Chopina w ostatnich tygodniach próbował zmusić Ryanair do przyjęcia nieuzasadnionych i dyskryminujących warunków handlowych, według których przewoźnik musiałby dokonywać przedpłat za usługi lotniskowe podczas gdy PPL zezwala Polskim Liniom Lotniczym LOT na znaczne opóźnienia w uiszczaniu ich płatności na lotnisku. Zdaniem irlandzkich linii "ta bezprawna dyskryminacja ma wyraźnie na celu sztuczne wsparcie LOT (z wykorzystaniem środków Ryanair) w czasie, gdy polski rząd dopiero co podarował LOT 400 mln zł i przygotowuje się nagrodzić nieefektywność LOT kolejną subwencją w wysokości 300 mln zł lub więcej."

Juliusz Komorek, Dyrektor ds. Prawnych i Regulacyjnych Ryanair powiedział:

"Ryanair rozpoczął działalność na lotnisku Chopina w Warszawie w grudniu 2012 roku, aby zapewnić ciągłość operacji dla naszych pasażerów po awarii pasa startowego na lotnisku w Modlinie, którego PPL jest udziałowcem. Ryanair stosuje standardowe i prawowite terminy płatności - płatności są dokonywane w terminie 30 dni od końca miesiąca, w którym zostały wykonane usługi lotniskowe. Te standardowe warunki płatności są również stosowane na 8 innych polskich lotniskach, których PPL jest udziałowcem. W trakcie 8 lat współpracy z PPL Ryanair udowodnił, że współpraca z nami nie niesie ze sobą ‘ryzyka kredytowego’.

PPL obecnie stara się zmusić Ryanair do uiszczania opłat lotniskowych przed każdym lotem, ponieważ Ryanair prezentuje ‘ryzyko niezapłacenia faktur’. W ostatnim tygodniu Ryanair ogłosił rekordowe zyski - ponad €569 mln (po opodatkowaniu) i posiada rezerwy gotówkowe w wysokości ponad €3,5 mld, co obala tezę PPL. Bezprawne roszczenia i wymagania PPL pogarsza fakt, że obecnie PPL pozwala LOT na niezwykle korzystne warunki płatności. Uważamy, że powodem, dla którego PPL stara się obecnie zmusić Ryanair do przedpłat za usługi lotniskowe jest chęć wykorzystania pieniędzy Ryanair na finansowanie operacji LOT na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Zwróciliśmy się dziś do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz do Komisji Europejskiej z prośbą o pilne zbadanie naruszenia prawa konkurencji przez PPL, zobowiązanie PPL do wycofania groźby zakłócenia lotów Ryanair na warszawskim lotnisku oraz o zapewnienie, że Ryanair nie będzie dyskryminowany na korzyść LOT".


W odpowiedzi na zarzuty irlandzkiego przewoźnika zarząd Lotniska Chopina wydał następujące oświadczenie:

"Wszystkie linie lotnicze operujące na Lotnisku Chopina w Warszawie zobowiązane są wnosić opłaty lotnicze określone w cenniku zatwierdzonym przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Cennik nie daje Portom Lotniczym możliwości preferowania lub dyskryminowania żadnego z przewoźników - wszyscy traktowani są na podstawie równych i przejrzystych zasad.

Linie mają do dyspozycji kilka form rozliczeń z operatorem lotniska: mogą co miesiąc opłacać fakturę za wykonane operacje lotnicze, mogą skorzystać z przedpłaty (czyli zaliczkowo wpłacić większą kwotę i korzystać z niej do wyczerpania środków), jest też możliwość wnoszenia opłat kartą kredytową każdorazowo przed startem samolotu.

Oświadczenie linii Ryanair wskazuje, że przewoźnik ten nie przyjmuje do wiadomości żadnej z dostępnych form rozliczeń i wybiera drogę nacisku powszechnie stosowaną przez niego w stosunku do portów lotniczych. Ryanair słynie z takich metod, jednak niezależnie od podejmowanych przez niego kroków, w tym przypadku i tak ostatecznie będzie musiał dostosować się do reguł obowiązujących wszystkich przewoźników na Lotnisku Chopina."




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Ryanair Komisja Europejska Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lotnisko Chopina Polskie Linie Lotnicze LOT Juliusz Komorek Dyrektor ds. Prawnych i Regulacyjnych lotnisko w Modlinie Polskie Porty Lotnicze Urząd Lotnictwa Cywilnego


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję