Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
Klauzule nadal gnębią branżę
Klauzule abuzywne wpisywane do rejestru przez UOKiK budzą wiele emocji. Choć ilość klauzul w dziale turystyka wpisywanych na początku 2013 roku wyraźnie spadła (tylko 9 klauzul w pierwszym kwartale i to 8 z orzeczeń z 2012 roku i jedna z 2011), to jednak 2012 rok był pod tym względem rekordowy.
W 2012 roku wpisano do Rejestru Klauzul Niedozwolonych 218 klauzul. Do tej pory rekordowy był rok 2011 w którym wpisano 206 klauzul. Na szczęście 2013 zapowiada się znacznie lepiej. Większość biur poprawiła swoje warunki, a wg. nieoficjalnych informacji główni gracze pozywający biura wzięli na celownik inne sektory (m.in sklepy internetowe).
Touroperatorzy, którzy w 2012 zostali ukarani z powodu następującej liczby klauzul niedozwolonych :
8 TENE TOUR Maciej Wolski z siedzibą w Poznaniu
6 Przemysław Kaźmierczak - "Przemysław Kaźmierczak Energy Tour"
6 Michał Lenkiewicz "Lemitours" Centrum Podróży Lotniczych i Egzotycznych w Warszawie
6 Dariusz Wieczorkowski - P.H.U. Darr-Tell Dariusz Wieczorkowski w Warszawie
5 Paweł Dębski - Centrum Usługowe Nemezis Dębski Paweł z siedzibą w Brzozowie Starym
5 Krystyna Wawrowska Przedsiębiorstwo Turystyczno - Handlowe Biuro Podróży Linda
5 Ewa Chilińska-Baftija - Polsko - Austriackie Biuro Podróży Victoria Travel z siedzibą w Krakowie
4 Zbigniew Cioś - Biuro Turystyki Antałek w Krakowie
4 Michał U., Rafał Barański - Student Travel s.c.
4 Arkadiusz Mamla - Organizator Turystyki Tumim w Skarżysku-Kamiennej
4 Anna Piątek - Biuro Podróży Apter w Żywcu
3 Wojciech Marzec
3 Witold Urbanowicz - Vito Tour z/s w Bielawie
3 Przedsiębiorstwo Turystyczno-Handlowe "Janter" Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
3 Nomada Biuro Pielgrzymkowo-Turystyczne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
3 Mati World Holidays Sp. z o.o. w Krakowie
3 Maciej Gościniak - CYKLOTRAMP Biuro Turystyczno-Usługowe z siedzibą w Krakowie
3 Logos Travel Marek Śliwka spółka jawna z/s w Poznaniu
3 Jerzy Skoczylas
3 Jan Zgajewski - "JAN" Agencja Turystyczna Jan Zgajewski z/s w Chorzowie
3 Italia Travel Service Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie
3 Ewelina Antiopoulos
3 Bogusław Szczepanik-Zasada
3 Biuro Turystyki Wojażer Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
3 Artur Ragan - Studenckie Biuro Turystyczne Gaudeamus w Krakowie
3 Agnieszka Stawiarska-Słaboń - Biuro Turystyki Aktywnej Hit Sport z siedzibą w Nowym Sączu
Tak, czy inaczej rejestr w dziale turystyka liczy obecnie 1066 klauzul, z czego 1057 wpisano do końca 2012 roku. Dla osób zainteresowanych klauzulami w bardziej przyjaznej formie niż podaje UOKiK przedstawiamy kopię rejestru do końca marca 2013 roku.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20130405_klauzule_niedozwolone_do_2013_03_31.xls
Znane wielu firmom z branży Stowarzyszenie Towarzystwo Lexus już w 2011 roku oddało palmę pierwszeństwa Stowarzyszeniu Na Rzecz Ochrony Praw Konsumentów - w 2012 83% wpisanych klauzul było po sprawach w których powodem było to stowarzyszenie.
Firmy prowadzące działalność turystyczną czują się zaszczute w sytuacjach, kiedy klauzule w umowach są uważane za niedozwolone. Niestety Odnosimy wrażenie, że każdy zapis umowny ustanawiający podstawy jego działalności względem relacji z konsumentem lub nakładający na niego jakikolwiek obowiązek stanowi potencjalną klauzulę niedozwoloną - mówi Radomir Świderski, rzecznik prasowy Rainbow Tours. Natomiast zdaniem Aleksandry Olechnowicz z biura Ecco Holiday Nie należy zabezpieczenia interesów klienta rozpatrywać w kontekście utrudnień dla organizatora.
Niestety interpretacja przepisów w wielu przypadkach nie odnosi się do ich praktycznego zastosowania, jak np. klauzula dotycząca zmian godzin czarterowych. Podawanie godzin wylotu/powrotu na umowie w chwili, gdy niejednokrotnie klient dokonuje rezerwacji z dużym wyprzedzeniem nie jest realne w warunkach rynku opartego na czarterach. Brakuje również elastyczności przy wpisywaniu klauzuli do rejestru klauzul od których nie można się odwołać, ponieważ jeżeli klauzula znajdzie się w rejestrze to już w nim pozostaje. - zaznacza Świderski.
Z czasem można oczekiwać, że touroperatorzy zechcą przenieść koszty związane ze zbyt skrupulatną ochrona konsumenta na klienta i podniosą ceny imprez turystycznych. Podobnego zdania jest Marek Śliwka z Logos Travel - Utrzymywanie tej nienormalnej sytuacji na dłuższą metę obróci się przeciwko konsumentom, bo przedsiębiorcy zaczną wkalkulowywać kary za klauzulę niedozwolone w koszty prowadzenia przedsiębiorstwa i ostatecznie przerzucą to na klienta...
Czy istnieje określony czas, jaki mają firmy na poprawę ewentualnych nieprawidłowości zawartych w umowie z klientem? Reakcja musi być błyskawiczna. O konsekwencjach zbyt późnej reakcji, w momencie kiedy klauzule już się pojawiły przekonało się biuro podróży Funclub. Jak mówi Piotr Sućko, Prezes Zarządu Biura Podróży Funclub skutki Zapłaciliśmy już prawie 100 tys. zł kary za warunki uczestnictwa, które opublikowane zostały w katalogu LATO 2011, drukowanym z 10 miesięcznym wyprzedzeniem sezonu lato 2011. Pomimo, że uczestnicy naszych imprez mieli już warunki uczestnictwa bez zapisów kwalifikujących się pod niedozwolone, zostaliśmy ukarani przez UOKiK. W tym względzie może to być duże utrudnienie działalności..
W takim razie czy istnieje jakaś alternatywa, która pozwoliłaby na lepsza ochronę zarówno interesów touroperatorów jak i praw klientów? Rafał Barański ze Student Travel uważa, że alternatywą byłoby wydanie ujednoliconych warunków uczestnictwa dla wszystkich touroperatorów lub kilku wzorów odpowiadających działalności organizatorskiej, przykładowo dla imprez samolotowych, autokarowych, pobytowych itp., które to wzory powinny być zweryfikowane i potwierdzone przez UOKiK, iż nie zawierają klauzul, ani żadnych godzących w dobro konsumenta regulacji. Jednak i to nie da gwarancji, że ktoś umowę bazującą na takim wzorze nie zaskarży, a cała sprawa rozstrzyga się wtedy w sądzie.
Biorąc pod uwagę ilość klauzul abuzywnych wpisanych do rejestru od początku jego istnienia można sądzić, że touroperatorzy maja problem z poprawnym formułowaniem umów. Dla wielu to wyolbrzymianie problemu i sposób na dodatkowy zarobek, na który pozwalają luki w polskim prawie. Warunki, które przeglądają prawnicy, które akceptuje nawet UOKIK - są następnie zaskarżane do sądu przez pojawiające się jak grzyby po deszczu nieuczciwe, powołane w złej wierze stowarzyszenia prawników - fałszywie zatroskanych o dobro konsumentów, które dla żądzy zysku paraliżują pracę touroperatorów. - mówi Marek Śliwka, prezes biura podróży Logos Travel.
Na niedoskonałość ustawy i często przesadne nękanie przedstawicieli wielu branż wskazuje Krzysztof Wilk z Biura Doradztwa Prawnego przyznaje, że kwestia rejestru klauzul niedozwolonych i nie dotyczy to tylko branży turystycznej wymknęła się w pewnym momencie spod kontroli ponieważ nikt nie przewidział "prokonsumenckiej" i masowej działalności stowarzyszeń. Ustawodawca miał zadbać o przejrzystość, a przede wszystkim użyteczność ewidencji. W efekcie powstał rozbudowany rejestr, w którym powtarzają się często niemal identyczne zapisy umowne i z którego bardzo trudno jest korzystać prawnikowi, nie mówiąc o przeciętnym przedsiębiorcy. - mówi Krzysztof Wilk. Dlatego działalność prokonsumenckich stowarzyszeń oceniam negatywnie z etycznego punktu widzenia ale jedno trzeba przyznać - biura podróży zaczęły się przejmować swoimi wzorcami umownymi i już nie lekceważą tego tematu w takim stopniu jak jeszcze kilka lat temu. - kontynuuje.
Istotnie - idąc tym tropem to może za kilka lat będziemy mieli prywatne oddziały policji (drogowej) i straży miejskiej, które za zebranie dowodów wykroczenia (na początek za nadmierną prędkość i złe parkowanie) i oskarżenie posiłkowe, dostaną "zwrot kosztów" zastępstwa procesowego od Państwa jako de facto udział w mandacie/grzywnie nałożonej na "przestępcę"...
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Sprawdź ponad 1000 klauzul
[2013-04-17 22:13 83.6.230.*]
"Rafał Barański ze Student Travel uważa, że alternatywą byłoby wydanie ujednoliconych warunków uczestnictwa dla wszystkich touroperatorów lub kilku wzorów odpowiadających działalności organizatorskiej, przykładowo dla imprez samolotowych, autokarowych, pobytowych itp., które to wzory powinny być zweryfikowane i potwierdzone przez UOKiK, iż nie zawierają klauzul, ani żadnych godzących w dobro konsumenta regulacji." już kiedyś PIT próbował stworzyć wspólne warunki ale zakończyło się to tym że UOKiK stwierdził że będzie to zmowa i prace zakończono odpowiedz »
Sprawdź ponad 1000 klauzul
[2013-04-17 22:48 87.207.110.*]
gdyby zaakceptowali jeden wzór to wielu urzędników w UOKiK zostałoby bez pracy a tak zawsze coś znajdą i jakoś leci,
A jak człowiek zwraca się do nich z ważnymi dla branży tematami to oni takimi sprawami się nie zajmują ... odpowiedz »
Sprawdź ponad 1000 klauzul
[2013-04-20 07:23 89.75.55.*]
Trzeba ich wyśmiać!!! Zamiast ubolewać należy zgromadzić jakiś pokaźny fundusz antybzdurny - " STOP ZIDIOCIAŁYM KLAUZULO-PRODUCENTOM" i opłacić paru prawników oraz modny kabaret. odpowiedz »
Sprawdź ponad 1000 klauzul
[2013-04-20 15:26 5.173.205.*]
bjk.l odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział prawo i podatki:
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Kultowy hotel zmienia się w akademik
PIT krytykuje Narodowy Portal Turystyczny
Restauracje zapraszają na nocną ucztę
Spora transakcja na polskim rynku hotelowym
Izba Turystyczna w sprawie nielegalnych pielgrzymek
Informacja dla klientów Sky Clubu
Kto się rozebrał dla Ryanaira?
Odszkodowanie dla poszkodowanej w katastrofie autokaru
Pierwszy hotel Best Western w Trójmieście
Zawód animatora coraz popularniejszy
Targi WorldHotel 2013 uroczyście zainaugurowane
Wygoda Travel: wzrost sprzedaży zimy
Finnair - pierwszy A321 z sharkletami
Norwegia kusi turystów krzykiem
Które Biuro Podróży najlepsze wypad w narty? Przede wszystkich gdzie ?