TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Agenci, uważajcie na małych touroperatorów

Bankructwa biur są punktem zwrotnym dla rynku turystycznego - twierdzi Jerzy Krawczyk, prezes Travelplanet.pl. Przewidywana jest konsolidacja branży i kilka kolejnych upadłości na koniec sezonu turystycznego. Jak wynika z danych rezerwacyjnych Travelplanet.pl na półmetku wysokiego sezonu turystycznego Polacy nie rezygnują z wakacyjnych wyjazdów za granicę. Ci zamożniejsi kupują wakacje u czołowych, renomowanych touroperatorów. Ci ze skromniejszym portfelem sami konstruują sobie oferty, płacąc osobno za przeloty i hotele. To reakcja obronna klientów, którzy utracili zaufanie do mniej znanych biur podróży.


Poniżej prezentujemy rozmowę z panem Jerzym Krawczykiem, prezesem Travelplanet.pl.

Jak fala upadłości firm związanych z turystyką wpłynie na branżę? Co to oznacza dla poszczególnych touroperatorów?

Rozgłos medialny, towarzyszący upadkom biur podróży przyśpieszy trendy, które obserwujemy od jakiegoś czasu. Jesteśmy największym w Polsce multiagentem turystycznym, więc nasze dane najpełniej odzwierciedlają zachodzące na nim procesy. A statystyki mówią o polaryzowaniu się rynku: z jednej strony mamy do czynienia z dwucyfrowym wzrostem rezerwacji powyżej 10 tysięcy zł a z drugiej - z dużym spadkiem tych najtańszych, poniżej 3 tysięcy zł.

Przewiduje Pan spadek obrotów całej branży?

Biorąc pod uwagę wielkość naszej sprzedaży - nie, a strukturę - dostrzegam alokację pieniędzy w kierunku touroperatorów uznawanych za stabilnych i wiarygodnych. Wystraszeni możliwością utraty pieniędzy turyści nie skuszą się łatwo na oferty niewielkich biur za przysłowiowe 999 zł. Najnowsze wyniki pokazują zresztą odwrót od takich właśnie propozycji, upadki sprawiły, że turyści błyskawicznie edukują się i nie wierzą, iż za te 999 zł można polecieć na dwa tygodnie do Egiptu na wakacje all inclusive w luksusowym hotelu. Małe biura znalazły się w punkcie, w którym albo stworzą jakąś specjalistyczną, unikatową ofertę, zbudują sobie grupę wiernych klientów, albo będą schodzić z rynku. Po sezonie możemy mieć do czynienia z kolejnymi bankructwami małych touroperatorów i konsolidacją rynku. To nieunikniony kierunek, oczywiście w dłuższej perspektywie. Ale sekwencja upadłości, tydzień w tydzień, moim zdaniem była punktem zwrotnym.

Wzrastający popyt na te drogie oferty zrekompensuje odpływ klientów z najniższego segmentu?

Częściowo tak, w tym sezonie wzrost takich rezerwacji, jak wspomniałem, jest dwucyfrowy. To stabilny i rosnący segment rynku, dotyczący najczęściej rodzinnych wakacji. Polacy chcą wypoczywać w lepszych hotelach, z ofertą all inclusive. A te w swej ofercie mają przede wszystkim duzi, renomowani touroperatorzy.

Widać naprawdę dużą zmianę w strukturze sprzedaży. W niższym segmencie, ofert do 3 tys. zł za osobę, odnotowujemy dwucyfrowy spadek, kilkunastoprocentowy wzrost w sprzedaży ofert 3 - 3,6 tys. zł za osobę i dwucyfrowy wzrost w tych najdroższych wycieczkach. W naszym wypadku motorem sprzedaży dodatkowo jest rekomendacja Travelplanet.pl przy poszczególnych ofertach, co oznacza, że turyści ufają rynkowemu rozpoznaniu naszych ekspertów.

Gdzie wędrują pieniądze od tych klientów, którzy chcą wyjechać za przysłowiowy grosz?

W Traveplplanet.pl obserwujemy ciekawe zjawisko, które zostało zdynamizowane przez spektakularne upadki biur podróży. Klienci z najniższego segmentu nie rezygnują z zagranicznych wakacji, ale wolą przygotować je sobie samodzielnie, zamawiając osobno przelot i hotel. Ten trend wzmogła też oferta tanich linii. Cenowo nie wygada to konkurencyjnie wobec touroperatorów, ale samodzielne zestawianie oferty powoduje, że to turysta ma bilet lotniczy w ręku i to on płaci za hotel, wie że nie zaskoczy go plajta biura.

To zjawisko wyraźnie potwierdzają statystyki od drugiej połowy czerwca do dziś i - moim zdaniem - potwierdzą to dane za cały sezon. W naszej ocenie to trwała zmiana w zachowaniach rynkowych, na co w niedługim czasie zareagujemy. Rozważamy wprowadzenie oferty tzw. dynamic packaging, umożliwiając skonstruowanie przy pomocy naszych serwisów takiej oferty. To już dziś jest możliwe, natomiast specjalna wyszukiwarka znacznie przyspieszy taki proces. Turysta od razu będzie szukał tzw. paczki: hotele24.pl i aero2.pl będą sprzężone i skoordynują oferty w zależności od założonego terminu.

Zareagowaliśmy już na inną dostrzegalną zmianę preferencji. To chęć spędzenia wakacji w sposób aktywny, której wyszliśmy naprzeciw, uruchamiając serwis Zingtravel.pl. To też po części nasza reakcja na poszukiwanie ofert specjalistycznych. Ale w żadnym wypadku nie zapraszamy do współpracy małych biur o niesprawdzonej kondycji.

Czy na utrzymanie poziomu obrotów branży wpłyną wyższe ceny wycieczek niż w poprzednich latach?

Sprzedajemy wycieczki wszystkich największych touroperatorów ale i mniejszych biur - w sumie ponad 40 - i ten wzrost, około trzykrotność inflacji, miał miejsce w wypadku najtańszego segmentu. I być może t o jest również wytłumaczenie problemów małych touroperatorów, którzy proponują głownie takie wyjazdy. Oferty w granicach 4 tys. zł za osobę wzrosły mniej więcej tyle, ile inflacja. I tu nastąpił znaczny wzrost ich popularności, na co wskazuje nasza struktura sprzedaży.

Jesteśmy na półmetku wakacji. Czy po ich zakończeniu będziemy już wiedzieć kto z branży miał udany sezon a kto stracił?

Nie do końca bo sprzedaż wakacji poza głównym sezonem, we wrześniu i październiku, to również zauważalny trend w naszych statystykach. To kwestia niższych cen ale i inne czynniki - mniej ekstremalnych temperatur, mniejszego tłoku w kurortach. Czy to wpłynie na lepsze wyniki biur? Trudno odpowiedzieć, bo zależy od tak mało przewidywalnego czynnika jak pogoda. W zeszłym roku całe lato było deszczowe a wrzesień z piękną pogodą i wtedy chęć wyjazdu była mniejsza, ale nie na tyle, żeby odwrócić ten trend.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Travelplanet.pl touroperatorzy branża turystyczna bankructwa biur rynek turystyczny przelot hotel rezerwacja firma oferta turystyczna Jerzy Krawczyk wywiad prezes touroperator biuro podróży branża turystyczna upadek bankructwo sytuacja branży turystycznej sprzedaż podsumowanie Zingtravel.pl


Komentarze:

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-02 11:22 83.20.60.*]

      Akurat Sky Club, jak i Orbis, Selectours nie były małymi biurami.   odpowiedz »

      • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

        [2012-08-02 11:58 195.184.83.*]

        ale zrobmy nagonke na malych, bo duze jest super, moze oszukiwac, krecic ale jest duze. Ludzie troche rozsadku. To nie wielkosc biura o nim swiadczy.   odpowiedz »

        • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

          [2012-08-03 09:23 89.234.218.*]

          Racja.
          Małe biuro - mały upadek.
          Duże biuro - duzy upadek.   odpowiedz »

        • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

          [2012-08-03 10:43 83.22.42.*]

          Dokładnie - większe biuro to większe ryzyko upadku. Ogromna liczba destynacji i czarterów generuje większe ryzyko niż jeden, dwa kierunki, do tego obsługiwane tanim ( w porównaniu z samolotem ) autokarem.
          Jestem przekonany, że upadek OLT mocno dopiekł np. ITACE, SUN & FUN czy RAINBOW TOURS, którzy ponownie musieli szukać czarterów i ponownie za nie zapłacić !
          Niestety świadomość polskiego turysty jest taka jak powie radio, telewizja czy gazeta FAKT !
          Mało kto używa własnego rozumu do oceny ryzyka i sytuacji.   odpowiedz »

          • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

            [2012-08-03 18:58 89.67.92.*]

            Małe biura robią wycieczki na swoją miarę, a duże muszą utrzymać wielką infrastrukturę i wielu pracowników. Małych nie stać na czarterowanie w tanich liniach i wykupowanie hoteli na cały rok. Duzi idą na ilość, a mali bardziej starają się dbać o jakość, żeby nie stracić klienta. Duzi muszą się reklamować i płacić ogromne pieniądze za spoty telewizyjne a mali pocztą pantoflową mają nadal klientów, którzy do nich wracają, ponieważ nie zajmują się masówką.   odpowiedz »

            • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

              [2012-08-03 19:28 79.163.31.*]

              Wlasnie Tak ! Zaufajcie moze troche malym biurom - wybierajcie biura majace specjalizacje w jednym , dwoch kierunkach. apel do agentow - nie zadzierac nosa, zadzwonic, pogadac, poznac - na pewno zmienicie zdanie.
              A Wam tez to pomoze zdobyc zaufanie klienta i jego powrot nawet kilka razy w roku   odpowiedz »

              • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

                [2012-08-03 19:46 89.67.92.*]

                Duzi często muszą brać kredyty na czartery, przygotowanie katalogów, hotele i działają na zasadzie piramidy finansowej. A wiadomo, w takiej piramidzie ci którzy jadą ostatni, muszą wracać na własny koszt albo koszt Państwa, ponieważ duży touroperator nie ma już pieniędzy na ich powrót... Rainbow jest też na giełdzie i co niby mają mówić? Muszą robić dobrą minę i do końca mówić, jak jest wspaniale, ponieważ nastroje ludzi mają wpływ na sprzedaż akcji... To od tego zależy ich istnienie. To jest ich być albo nie być na rynku, więc stosują taką politykę i szkalują małych. Nawet piloci Rainbow nie specjalnie zaprzyjaźniają się z pilotami z innych mniejszych biur, ponieważ czują się lepsi. Rynek to sam zweryfikuje. Szkoda tylko klientów, ale często Ci są sobie sami winni, ponieważ chcą taniej, co wcale nie oznacza lepiej i niesie za sobą ryzyko.   odpowiedz »

                • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

                  [2012-08-03 19:50 89.67.92.*]

                  Jest takie powiedzenie: "Krowa, która dużo ryczy, daje mało mleka".   odpowiedz »

              • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

                [2012-08-03 19:53 89.67.92.*]

                Jest takie powiedzenie: "Krowa, która dużo ryczy, daje mało mleka".   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-02 11:30 178.43.145.*]

      bla bla bla   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-02 11:45 83.12.68.*]

      Po pierwsze po upadku Traidy, trzeba było przemyśleć sprawę i nie kupować wakacji w Sky Club! Poza tym Polacy nic się nie nauczycili ostatnimi wydarzeniami i nadal kupują na potęgę wycieczki poprzez portale zakupów grupowych, wystarczy otworzyć Groupona albo Grupera i zobaczyć.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-02 15:46 164.127.252.*]

      Duzi operatorzy, lobbysci ubezpieczeniowi i cwaniaki z PO chca polozyc łapę na całym rynku i kontrolować go.Wykorzystują upadki biur jako pretekst do odciagania klientów od mniejszych a często solidniejszych biur.Niby Alba Tour, prowadzona przez jakiegoś pana Araba, który zmył się z pieniedzmi klientów to było male lub rodzime biuro podrózy?A czy Travelplanet życzy sobie aby mniejsi organizatorzyrezygnowali z umów z nimi?W sumie czemu nie?Jest wiele innych kanałów sprzedaży.Ponadto rozróżnijmy tour-operatorów czarterowych i tych robiacych autokarówki, którzy naprawdę nie muszą być molochami i często zapewniją lepszą jakość niż Itaka czy inna fabyryka turystyczna.   odpowiedz »

      • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

        [2012-08-02 22:08 178.73.63.*]

        Chyba ci się portale pomyliły. To jest portal branży turystycznej a nie polityczny. Zgroza!   odpowiedz »

        • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

          [2012-08-03 11:20 79.185.156.*]

          BRAWO! Tu się nie rozmawia o polityce!!! "Prawdziwi Polacy" mogą krzyczeć gdzie indziej!   odpowiedz »

          • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

            [2012-08-03 11:37 93.123.100.*]

            Padaj wielcy a nie mali   odpowiedz »

          • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

            [2012-08-04 06:40 164.126.178.*]

            Owszem to portal stricte branżowy ale zauważ, że trwa celowa nagonka na małe biura podróży, chociaż wcale nie wielkość organizatora, jest czynnikiem decydującym przy bankructwach a sposób zarządzania.
            Chodzi w tej, od dawna prowadzonej akcji o jeszcze większe pieniądze dla firm ubezpieczeniowych i tzw. konsolidację rynku czyli stopniową likwidację niezależnych, rodzinnych firm na rzecz kilku korporacji, z którymi łatwo będzie ustalić nowe reguły gry, zawyżyć drastycznie ceny i ściagać od nich odpowiednie daniny.Co zrobić gdy wielki biznes ( ubezpieczeniowy, bankowy ) i polityka włażą z butami w turystykę?Należy milczeć i być ślepym?Tobie zatem brawo..   odpowiedz »

            • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

              [2012-08-04 12:06 194.15.124.*]

              Sluszna uwaga. Popieram Twoja wypowiedz. Nie mozemy milczec   odpowiedz »

      • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

        [2012-08-03 07:56 83.12.68.*]

        Dokładnie. W pełni się zgadzam! Małe firmy rodzinne, jak moja, organizujące autokarówkę są o wiele solidniejsze, niż molochy turystyczne, nastawione głównie na czartery! Mimo tych ostatnich sensacji na rynku turystycznym mamy klientów, którzy jeździli z nami i nadal będą jeździć.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-02 15:46 93.159.17.*]

      PR nic więcej. Nasi eksperci, nasze statystyki, nasza oferta i pomysły, nasze narzędzia. Nie czepiajcie się. To nie analiza tylko reklama.   odpowiedz »

      • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

        [2012-08-02 22:21 195.69.80.*]

        ale bzdurny PR masakra   odpowiedz »

      • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

        [2012-08-03 10:42 78.9.0.*]

        No, bardzo merytoryczny głos w dyskusji.Czy ty wiesz, że Travelpl to firma notowana na giełdzie? musi podawać prawdziwe inforamcje, inaczej pudło dla prezesa. Zastanów się czasem zanim coś napiszesz.
        A skoro to wywiad to o czyich wynikach i statystykach miał opowiadać ten gościu?   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-02 17:39 79.184.155.*]

      Pewnie im kasę poblokowali z chargeback z powodu upadłości Sky Clubu, Alba Tour, Africano i Blue Rays których do samego końca sprzedawali i teraz próbują pokazać się jako prężna firma..haha.   odpowiedz »

    • Agenci, uważajcie na małych touroperatorów 

      [2012-08-02 18:31 89.231.24.*]

      Aquamaris ... kolejny . Oswiadczenie jest juz na stronie.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 02:28 81.193.135.*]

      Jak zorganizować sobie wyjazd samemu?

      http://www. krzysztofgierak. pl/2012/08/jak-samemu-zorganizowac-wakac je-i-urlop. html   odpowiedz »

    • Agenci, uważajcie na małych touroperatorów 

      [2012-08-03 09:10 87.205.2.*]

      Chyba Travelplanet nie ma już wyjścia i musi w kazdy sposób sie reklamować, kioski świeca pustkami a firma sprzedaje wszystko narazajac Klientow na ryzyko :(
      Od dawna bylo wiadome ze Aquamaris padnie wiec tylko glupota Agentów i Klientów ze sprzedawali i kupowali ich oferty :(   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 10:28 109.243.158.*]

      Temu panu popieprzyło się w głowie. Skay Club nie był małym turoperatorem a właśnie ci wielcy są najbardziej narażeni. U mnie już klienci boją się właśnie tych dużych i znanych. Dobrze teraz sprzedają się oferty mniejszych turoperatorów.   odpowiedz »

      • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

        [2012-08-03 10:32 194.15.124.*]

        Racja: Sky Club, Triada, Orbis, Selectours, Alba Tour to byli mali ? Kilkaset lub kilka tysiecy ludzi za granica. Mali TO maja kontrole nad tym co sie dzieje, maja wiecej czasu dla Klienta, bo ich biura to nie fabryka. Ale najlepiej robic nagonke na malych nawet ich nie znajac. Moja kolezanka ma biuro-tylko do Egiptu lataja i tylko z Warszawy. Rzucila korporacje zeby robic to co kocha. Ale jest mala wiec co zla ? nie ! Robi to z pasja, szanuje ludzi   odpowiedz »

        • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

          [2012-08-03 13:28 89.234.218.*]

          Święta racja. To nie rozmiar się liczy. Nie od tego zależy, czy się ogłosi upadłość, czy nie. Wielkość biura ma taki wpływ : mały zaliczy małą klapę a duży WIELKĄ.
          Cena niekoniecznie musi byc gwarancją bezpieczeństwa, ale sprzedaż w duzych ilościach imprez po niskiej cenie to gwarancja adrenaliny. Czy biuro padnie w trakcie naszego wyjazdu, czy po nim?
          Istotne jest, czy biuro spłaca stare długi nowymi zamówieniami, które MUSI ZDOBYĆ chocby za bezcen. Tylko skąd to wiedzieć?   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 10:30 178.36.162.*]

      hehe a itaka za 999zl all in sprzedawala caly czerwiec, dobra sciema   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 10:51 188.33.23.*]

        odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 10:54 80.53.222.*]

      Kolejny jasnowidz nawiedzony plecie co mu ślina na język przyniesie-straszy a siebie wychwala na takich trzeba uważać ,inni mniejsi a zdrowo myślący dadzą sobie prędzej radę tylko troche oleju w głowie a nie na zasdadzie jak postrasze ludzi to zaraz u mnie sie zacznie boom i hossa-troche pokory i rozumku panie pon ot to   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 10:57 188.33.23.*]

      Travelplanet niestety też nie ma racji,. największym zagrożeniem jest sprzedaż internetowa.Natomiast jeśli chodzi o małych i dużych touroperatorów "duży wykupuje całe hotele i czartery i albo sprzeda albo nie" "mały wykupuje miejsca w hotelach i czarterach tych dużych   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 12:43 85.14.102.*]

      A jak oceniacie Easy Travel? Są w miarę bezpieczni?   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 15:26 178.36.51.*]

      Uwaga: artykuł zawiera lokowanie produktu...   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 15:49 79.188.171.*]

      To jest wywiad z informatykiem, a nie specjalistą od turystyki .
      Handel iluzjami prze internet ramię w ramię gruponami.....proszę bardzo ale potem pretensje do siebie.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 16:20 83.19.133.*]

      Wczoraj też słyszalam wypowiedz jakiegoś szefa z Rainbow - też chwalił się, że duży jest lepszy.
      ciekawe jak zachowują się Izby Turystyczne np. Warszawska Izba Turystyki, w jaki sposób broni swoich członków - organizatorów - a to są zazwyczaj małe firmy. a może pozwala pluć na nich milcząc w ukryciu?   odpowiedz »

    • Agenci, uważajcie na małych touroperatorów 

      [2012-08-03 17:40 79.163.31.*]

      dajcie sobie spokoj z tym milymi. oni sa najmniej zagrozeni, nie maja milionowych dlugow. Rozmawialam z jedna Pania z malego TO i logicznie wyjasnila co i jak robia oraz dlaczego. Nie bylo opowiadania jacy sa cudowni, gruszek na wierzbie. tylko konkrety przyklady. Nawet wyjasnila mi jak rozwiazuja sprawe samolotow z kim i dlaczego tak. to mali sa dzsiaj gwarancja a nie duzi co pobrali samoloty i zeby nie bulic za puste miejsca sprzedaja sie ponizej kosztow a to krotka pilka.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 19:51 87.205.9.*]

      Kolego ty nie odzywaj sie bo nie musisz płacić depozytów ani alotmentów, nie musisz planować, organizować imprez turystycznych pewnie byś nie potrafił, a sprzedawać opierając się na czyjejś pracy, zaangażowaniu środków i ryzyka TO ŻADNA SZTUKA. ZAPOMNIAŁEŚ JAKIE STRATY BEZ TAKICH KOSZTÓW MIAŁEŚ? Możesz mówić o statystykach co sprzedaje się, jakie kierunki ALE NIE ZABIERAJ GŁOSU NA TEMATY NA KTÓRE BRAK CI KOMPETENCJI I JAJ bo wiesz, że twoja egzystencja zależy od organizatorów!   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 19:52 87.205.9.*]

      krawczyk daj sobie spokój z takimi uwagami jak nie masz pojęcia o pracy touroperatora!!   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 20:54 178.37.86.*]

      Chyba facet nie wie o czym mówi. Niech popróbuje poprowadzić biuro podróży, to może coś do niego dotrze.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-03 23:01 80.52.142.*]

      bardzo słuszne uwagi tylko ten człowiek zielonego pojęcia o turystyce nie ma! , ale skoro minister turystyki też nie ma nawet fioletowego to bankructwa nie dziwią   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-04 16:31 78.10.98.*]

      Jak się cieszę, że prowadzę małe Biuro Turystyczne EL-KA, które trzyma się ziemi i nie ma strat.
      Zapraszam wszystkich do przyjazdu w Karkonosze z doskonałą bazą wypadową na stronę czeską, niemiecką, austriacką.U mnie nie ma wyjazdów bez powrotów, jest za to rzeteloność, profesjonalizm, miła atmosfera, zapraszam na stronę www.wycieczkielka.pl   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-04 21:00 83.22.45.*]

      Duży jest lepszy, ciekawe, nie wiedziałem że Triada to był malutki i nieznany touroperator. Stek bzdur i idiotyzmów, wyjątkowo szkodliwy dla branży, ale być może dobry dla pana prezesa!!! W.   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-05 07:40 159.255.191.*]

      TEKST SPONSOROWANY - proszę o dodanie informacji do treści wywiadu   odpowiedz »

    • Bankructwa biur, a rynek turystyczny 

      [2012-08-06 15:31 80.53.222.*]

      jak mamy takich fachowców w naszej branży ot przyład i szefa resortu takiego samego co widać,slychać i c... to si ę nie dziwmy róznej maści bankructwom kontrolowanym,przeróznej maści hosztaplerów,bo to jest tak robione pod tym k ątem same nazwy ich firm już nieładnie pachną   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję