TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Sopot: edukacja w kierunku turystyki to jest to!

W ramach Sopockiego Klastra Turystycznego prowadzone są działania, których celem jest usprawnienie programu praktyk uczniów i studentów szkół o kierunkach hotelarskich i turystycznych w sopockich obiektach noclegowych oraz w punktach informacji turystycznej w Sopocie.


Budowa partnerstwa i współpracy sopockiego biznesu i Gminy Miasta Sopotu z partnerami ze sfery jednostek edukacyjnych i naukowych była tematem kolejnego spotkania Sopockiego Klastra Turystycznego. Zaprezentowana koncepcja zakłada przepływ wiedzy, nauki i nowości pomiędzy jednostkami naukowo badawczymi, a sopocką branżą turystyczną na rzecz podniesienia potencjału i rozwoju sopockiej gospodarki opartej o sektor turystyczny.

W spotkaniu w Zespole Szkół Handlowych w Sopocie uczestniczyli przedstawiciele sopockiej branży turystycznej oraz Europejskiej Szkoły Wyższej w Sopocie, Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Akademii Morskiej w Gdyni oraz Zespołu Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni.

Hotelarze i przedstawiciele szkół oraz Sopockiego Stowarzyszenia Turystycznego uważają, że liczba godzin na praktyki w programach nauczania szkół średnich i wyższych jest za mała. Zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym student powinien odbyć 120 godzin praktyk podczas trwania studiów.

- Osoba ucząca się nie powinna traktować praktyk jako zła koniecznego, lecz jako szeroką furtkę do obserwacji i nauki - mówi Joanna Kostrzyńska, Dyrektor Personalny Sheraton Sopot Hotel, Conference Center & Spa. - Głównym mankamentem obecnego systemu praktyk studenckich jest to, że trwają za krótko. Jeżeli praktykant chciałby się w późniejszym czasie związać z naszym hotelem, to największe szanse mają osoby, które wyróżniły się podczas praktyk oraz w przypadku stanowisk związanych z kontaktem z gościem, osoby które znają język angielski. - Dla nas przy wyborze praktykantów najbardziej liczy się ich pozytywne nastawienie, czyli chęć zdobywania doświadczeń i poznawania nowych rzeczy- stwierdza Joanna Kostrzyńska.

Przeprowadzane konsultacje wskazują, że powinien zostać wydłużony program praktyk oraz stworzony system monitorowania ich efektywności. Ponadto istotna jest wzajemna wymiana informacji pomiędzy środowiskiem akademickim a branżą turystyczną przy opracowywaniu programu nauczania na uczelniach oraz przygotowywaniu programu praktyk.

W ramach Sopockiego Klastra Turystycznego zostanie wypracowana ankieta, która będzie wypełniana przez uczniów i studentów po zrealizowanych przez nich praktykach. Jest pomysł, aby opiekun praktyk raz na kwartał przekazywał przedstawicielom obiektów sugestie i opinie swoich podopiecznych. Celem jest usprawnienie programu praktyk w sopockich obiektach.

- Podczas praktyk uczniowie chcą wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną i poszerzyć ją o umiejętności praktyczne - mówi Katarzyna Synowiecka, kierownik szkolenia praktycznego Zespołu Szkół Handlowych w Sopocie - Często zdarza się ,ze uczniowie są zatrudniani w czasie wakacji w miejscach , w których odbywali praktykę zawodową: hotele, biura turystyczne. Nierzadko kontynuują swoją karierę zawodową w tych miejscach, znajdują tam zatrudnienie.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Turystycznego Sopot zwracali uwagę na kwestię przeprowadzania praktyk w sopockich punktach informacji turystycznej. Praktykanci mają możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem-turystą. Przyszły pracownik branży turystycznej powinien również być świadomy atrakcji turystycznych regionu. Te umiejętności i wiedzę może nabyć na praktykach w punktach informacji turystycznej w Sopocie. Najlepsi praktykanci są zatrudniani w okresie letnim a także mają szansę na podjęcie dalszej współpracy.

Studenci-praktykanci w największych sopockich hotelach mogą liczyć na praktyki w działach księgowości, sprzedaży i marketingu oraz działach operacyjnych. Tym nie mniej oczekiwania hoteli wobec osób ubiegających się o praktyki w tych działach są zdecydowanie wyższe niż wobec uczniów szkół średnich. Student ma szansę odbycia praktyk jeśli wykaże się znajomością języków obcych, biegłej obsługi komputera i biurowych programów komputerowych.

Pamiętać trzeba, że w każdym hotelu praktykanci są integralną częścią zespołu. Czynnie uczestniczą w życiu hotelu, a w oczach gości są również wizytówką hotelu. Praktyki to dobry czas na weryfikację swoich oczekiwań zawodowych.

Jak mówi Klaudia Popielska, Reception Manager z Hotelu Haffner, inne są wymagania wobec praktykantów na poziomie szkoły średniej, a inne wobec studentów. Ci pierwsi dopiero poznają arkana pracy hotelarza, podczas poznawania specyfiki pracy w poszczególnych działach hotelowych maja szansę tak naprawdę sprawdzić czy hotel i branża turystyczna to jest miejsce, w którym widzą się w przyszłości. Natomiast studenci, którzy myślą o przyszłym zatrudnieniu, powinni wykazać się nie tylko posiadaną już wiedzą teoretyczną i znajomością języków obcych - mówi Klaudia Popielska, Reception Manager z Hotelu Haffner - Równie istotne są: samodzielność, inicjatywa i aktywność w pracy, zainteresowania branżą, elastyczność i umiejętnością adaptacji do zmieniającej się sytuacji. Pilnie też obserwujemy, czy student wykonuje swoje obowiązki z pasją, bo branża turystyczna tego wymaga i takie też osoby mają największe szanse na szybkie zatrudnienie. Jednym z pomysłów realizowanych przez hotele jest tworzenie trzyletnich praktyk dedykowanych. Praktykant przez trzy lata odbywa praktyki w jednym obiekcie. Podczas pierwszego roku praktyka odbywana jest we wszystkich działach, podczas drugiego roku również w całym hotelu, ale z uwzględnieniem preferencji praktykanta natomiast podczas ostatniego roku student sam wybiera dział zgodny z jego zainteresowaniami i planami zawodowymi. Podczas takiego programu praktyk student ma szansę poznać organizacje pracy w całym hotelu oraz rozwijać swoje kwalifikacje zawodowe na wybranym stanowisku.

Projekt pt. "Od inicjatywy klastrowej do Sopockiego Klastra Turystycznego - program wsparcia i rozwoju" został opracowany przez Gminę Miasta Sopotu - lidera projektu i Stowarzyszenie Turystyczne Sopot - partnera projektu. Uczestniczą w nim przedsiębiorstwa sektora turystycznego i gastronomicznego, organizacje branżowe oraz jednostki edukacyjno- badawcze oraz samorządowe. Ważne jest połączenie doświadczenia przedsiębiorców, wiedzy i badań jednostek edukacyjnych oraz wsparcia władz samorządowych. Udział w klastrze przynosi szereg korzyści: wpływa na obniżenie kosztu własnego biznesu i tworzenie lokalnych miejsc pracy, zapewnia dostęp do wiedzy, informacji, kapitału, pozwala poszerzać ofertę, daje możliwość nawiązania kontaktów osobistych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Sopot edukacja w kierunku turystyki Sopocki Klaster Turystyczny praktyki kierunek hotelarstwo turystyka sektor turystyczny sopocka branża turystyczna




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję