Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds. turystyki
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
Travelplanet: ile płaci narciarz?
Austria i Włochy: od 10 zł za km przejechanej nartostrady, Francja i Szwajcaria - od ok 20 zł. Słowacja - od ok. 45 zł. Szusowanie w Polsce lub Czechach wychodzi najdrożej - to od 70 zł, jeśli wziąć pod uwagę koszt narciarskich wakacji i długość dostępnych za te pieniądze tras.
Na narty w Tatry, Karkonosze czy w Alpy? - takie pytanie często zadają sobie miłośnicy białego szaleństwa przed każdą zimą. Travelplanet.pl przeliczył, gdzie zimowe wakacje wypadną najtaniej. Jednak oprócz kalkulowania cen pobytu, przejazdu i karnetów, przy tych rachunkach wzięto pewien istotny dla każdego prawdziwego narciarza przelicznik. Ile kilometrów nartostrad mogę przejechać za wydane pieniądze. Jak wynika z analizy Travelplanet.pl. Alpy są drogie, ale tylko nominalnie.
Kwoty wydane na tygodniowy wypad dwóch osób do Austrii Francji czy Włoch z podobnym pobytem w w Polsce, Czechach czy Słowacji są zdecydowanie wyższe. Na Austrię trzeba zarezerwować przynajmniej 4500 - 5000 zł, w Beskidach czy Tatrach pojeździmy już za ok 3000 zł. Jednak kwintesencją każdego wyjazdu na narty lub deskę jest szusowanie. Tydzień "rzeźbienia" tego samego stoku może wyglądać zniechęcająco, stąd w naszym porównaniu nie ma np. Zakopanego (niewielka długość nartostrad, konieczność kupowania osobnych karnetów na poszczególne masywy), Harrachova, niewielkich słowackich kurortów oraz miniaturowych alpejskich stacji (choć te, jak np. w Karyntii, oferują jeden wspólny karnet na cały Land i ofertę ski safari).
Z prostego podzielenia kosztów zimowych wakacji przez dostępną długość nartostrad może wynikać że najlepiej pojechać w Dolomity, gdzie 1 km trasy "kosztuje" tylko 2 zł. Żaden jednak narciarz nie jest w stanie przejechać 1220 km w tydzień, podobnie zresztą jak w austriackim Skiwelt Amade (860 km tras), szwajcarskich Czterech Dolinach (450 km), francuskich Trzech Dolinach (600 km) czy wreszcie francusko szwajcarskich Bramach Słońca (650 km).
Zakładając, że dobry narciarz jest w stanie przejechać na deskach ok 300 km w tydzień to i tak przy takim mianowniku naszej matematycznej operacji wyniki okazują się wymowne. Najdrożej szusuje się w Czechach (Szpindlerowy Młyn) i w Polsce (Szczyrk). Porównywalne ceny hoteli przy zasadniczo niższych cenach karnetów i kosztach dojazdu powodują, że ogólna kwota na narciarskie wakacje jest dużo niższa niż w krajach alpejskich. Na narty w polskie czy czeskie góry jedziemy krótko, karnety nie są poważną pozycją w budżecie ale... przez tydzień jeździmy po ok 20 km nartostrad. Dobry narciarz przejedzie je w jeden dzień, i to dwa razy...
Z przyjętej metodologii liczenia ile naprawdę płacimy za jazdę na nartach czy desce wychodzi, że kilometr przejechanej nartostrady kosztuje ok 70 - 80 zł. Wypad na Słowację, paradoksalni mimo obowiązującego w tym kraju euro, może obniżyć ten koszt do 46 zł (Jasna). A w Alpach? Tu koszt spada radykalnie, nawet do ok. 10 zł za km nartostrady zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na Włochy (Val di Fassa) i Austrię (Gasteinertal). Ale i koszty nawet w tak słynnych ośrodkach jak austriackie Soelden czy włoska Madonna di Campiglio (18 zł) nie są ułamkiem tego, co trzeba zapłacić w czeskich czy polskich kurortach. Co ciekawe, nawet uważane za wyjątkowo drogie kraje na narty jak Francja czy Szwajcaria okazują się przy zaproponowanym przeliczniku przeszło trzykrotnie tańsze.
Problemem może być - zwłaszcza dla narciarzy z północy czy wschodu Polski - duża odległość, którą trzeba pokonać samochodem. Warto wówczas sprawdzić ofertę narciarskich wakacji połączoną z transportem samolotem. Przy kwotach rzędu 1000 - 1500 zł za paliwo, przelot może okazać się atrakcyjną alternatywą, zwłaszcza że wiele ośrodków zapewnia transport z lotniska do hotelu.
Porównując wakacje w Alpach i polskich/czeskich/słowackich górach wybieraliśmy również ośrodki z najwyższej półki. Również w Alpach znajdziemy małe, kameralne stacje o długości tras nieprzekraczającej 50 km, ale to raczej dla koneserów, narciarzy którzy zjeździli znane alpejskie kurorty. Większość Polaków udaje się zazwyczaj do renomowanych ośrodków, płacąc za to relatywnie więcej za pobyt i karnety.
Co ciekawe, pobyty z wyżywieniem, zwłaszcza we włoskich i austriackich kurortach nie odbiegają tak znacznie cenowo od siebie, dużą różnicę robią ceny karnetów. Za "alpejskie" trzeba zapłacić kilkaset zł więcej niż za skipassy w Polsce czy Czechach. Te różnice można zniwelować polując na oferty tzw. free ski. W naszej analizie wybraliśmy jednak wariant wakacji w tzw. wysokim sezonie. Ceny wówczas są najwyższe a oferty karnetu w cenie są raczej niedostępne.
Istnieje jeszcze jeden, pozafinansowy rodzaj oporu przed wyjazdem w Alpy. Często początkujący narciarze mają obawy przed takimi wyjazdami, uważając, że to góry dla dobrze i bardzo dobrze jeżdżących. Jeśli tak, to dlaczego w Sudety czy Tatry masowo nie przyjeżdżają Holendrzy, Szwedzi, Duńczycy, którzy na nartach pierwsze kroki stawiają właśnie w Alpach?...
Założenia analizy Travelplanet.pl
Pobyt
- pierwszy tydzień lutego 2013 roku (pomiędzy 2 a 10 lutego) oferta z serwisu Travelplanet. pl z początku listopada (pobyt w Polsce z serwisu Hotele24.pl). Porównywaliśmy pobyty w Hotelu 3*, podana cena dotyczy pokoju dwuosobowego, przy przeliczaniu kosztów braliśmy pod uwagę 1/2 ceny hotelu. W niektórych wypadkach cena dotyczy 6 a nie 7 noclegów, nie braliśmy tego pod uwagę ze względu na jedynie poglądowy charakter wyliczeń. Ważne: nie uwzględnialiśmy możliwości uzyskania 5 proc. zniżki cashback przy płaceniu przez internet kartą Alior Sync lub za pomocą funkcji «płacę z Alior Sync» na stronie Travelplanet.pl
Karnety
- 6 dniowe, w wysokim sezonie, dla osoby dorosłej
Podróż
- do każdego z ośrodków przeliczyliśmy trasę z centrum Polski (Łódź) zakładając przejazd dwóch osób samochodem spalającym 7 litrów etyliny E95 na 100 km. Mieszkańcy innych regionów powinni przekalulować to za pomocą popularnych stron przeliczających te parametry. Przy przeliczaniu kosztu przejechania 1 km nartostrady uwzględnialiśmy połowę wyliczonej kwoty.
Przy wyjeździe do Włoch założyliśmy tankowanie w Austrii a przy wyjeździe do Szwajcarii — w Niemczech (odległości są na tyle niewielkie, że zbiornik benzyny wystarczy na przejechanie od i do granicy austriackiej bądź niemieckiej)
Przy przejeździe w Alpy przeliczaliśmy, że 1/3 trasy pokonana jest na paliwie
Nie uwzględnialiśmy kosztu winiet (Austria, Czechy, Szwajcaria) i opłat autostradowych (Francja, Włochy) gdyż te nie zmieniają zasadniczo kosztów podróży
Koszt paliwa
- 5,70 zł/litr w Polsce, za granicą ceny ze strony e-petrol.pl aktualne na początku listopada:
Austria: 1,48 euro (6,1 zł)
Niemcy: 1,61 euro/l (6,6 zł)
Francja: 1,60
Włochy: 1,84 (7,54 zł)
Szwajcaria 1,83 euro
Kursy walut
kurs walut
euro - 4,10 zł
korona czeska - 17 gr
frank szwajcarski - 3,41 zł
Ile za km nartostrady w poszczególnych krajach - wyliczenia:
POLSKA
Hotel Skalite 3*, Szczyrk, 2128 zł za 7 noclegów z HB, przy wyciągu
koszt dojazdu i powrotu — 540 km — 215 zł
karnet — 320 zł
ośrodek i długość tras
Szczyrk SON — 21 km
koszt przejechanego km nartostrady — 71 zł
SŁOWACJA
Hotel Junior Jasna 3*, 2334 zł (za 6 noclegów z HB), bezpośrednio przy wyciągu
skipass — 178 euro
koszt dojazdu i powrotu (860 km) 350 zł
miejscowość i długość tras
Jasna pod Chopokiem, 45 km
koszt przejechanego km nartostrady 46 zł
Hotel Hubert Vital resort 4*, Tatrzańska Łomnica 2142 zł za 7 noclegów z HB, 6 — 12 km do wyciągów
Karnet 138 euro (565 zł)
koszt dojazdu i powrotu (800 km) — 320 zł
miejscowość i długość tras -Tatrzańska Łomnica, Strbskie Pleso, smokovec — 22 km
koszt przejechanego km nartostrady 82 zł
CZECHY
Hotel Spilndlerova Bouda (3*), Szpindlerowy Młyn, 2078 zł (6 noclegów z HB), 8 km do wyciągów
Hotel Esprit (3*) Szpindlerowy Młyn 2226 zł /6 noclegów z HB, 3 km do wyciągów
karnet 3200 koron (z ub. sezonu) — 550 zł
koszt dojazdu i powrotu (800 km) — 320 zł
ośrodek narciarski i długość tras — Szpindlerowy Młyn, 22 km
koszt przejechanego km nartostrady — ok. 80 zł
AUSTRIA
Hotel Pension Sonnhof 3*, Rauris (Gasteinertal) 2394 zł /6 noclegów z HB, 600 m do wyciągów,
karnet — 218 euro (na Ski Amade — 860 km tras)
koszt dojazdu i powrotu — 1900 km — 765 zł
ośrodek narciarski i dlugość tras: Ski Amade — 860 km, Gasteirnertal, 220 km
koszt przejechanego km nartostrady — 11 zł (Gasterinertal) 2,90 zł (Ski Amade)
Hotel Bad salzburgerhof, Bad Hofgastein 3220 zł / 7 noclegów z HB, 700 m do wyciągów,
karnet — 218 euro (na Ski Amade — 860 km tras)
koszt dojazdu i powrotu — 1900 km — 765 zł
koszt przejechanego km nartostrady — 13 zł (Gasterinertal) 3,40 zł (Ski Amade)
Hotel Bergheimat 3*, Langenfeld / Soelden, 2546 zł/7noclegów z HB, 13 km do wyciągów,
karnet — 238 euro (976 zł)
koszt dojazdu i powrotu — ok 2400 km — 1000 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Soelden, 150 km
koszt przejechanego km nartostrady — 18 zł
FRANCJA
Hotel Altis Val Vert 3* Brides les Baines/3 Doliny (dojazd do teerenow narciarskich kolejką linową Olimpic — ok 20 minut) 4250 zł za 7 noclegów z HB,
karnet — 212 euro 870 zł (Meribel), 260 euro 1060 zł (3 Doliny)
koszt dojazdu i powrotu (3200 km) — 1410 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Meribel — 100 km, Trzy Doliny — 600 km
koszt przejechanego km nartostrady — 37 zł (Meribel), 6 zł (Trzy Doliny)
Hotel Belambra L"Aiguille Rouge, Les Arcs, 5110 zł / 7 noclegów z HB, przy stoku,
karnet — 222 euro — 910 zł (Les Arcs) 262 euro 1075 zł (Paradiski Unlimited)
koszt dojazdu i powrotu: 3400 km — 1500 zł
ośrodek narciarski: i długość tras:
Les Arc 200 km, Paradiski (Les Arc i LA Plagne) — 425 km
koszt przejechanego km nartostrady — 21 zł (Les Arcs), 10,30 zł (Paradiski)
WŁOCHY
hotel Caciatori Ponte di Legno / Passo Tonale 2230 zł/7 noclegów (3*) z HB1,5 km od wyciągów
karnet: 192 euro, 790 zł, Skirama Dolmiti — 247 euro, 1010 zł
koszt dojazdu i powrotu 2600 km 1100 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Adamello Ski (Pontedilegno — Passo Tonale) — 100 km, Skirama Dolomiti — 380 km
koszt przejechanego km nartostrady — 25 zł Adamello Ski, 6,50 zł Skirama
Hotel Dolomiti 3* Dimaro / Val Di Sole 2320 zł / 7 noclegów z HB, 3 km do wyciągów
karnet: 209 euro VdS VR 855 zł
koszt dojazdu i powrotu — 2500 km 1050 zł
Ośrodek narciarski i długość tras:
Val di Sole i Val Rendena (Folgarida, Marilleva, Madonna di Campiglio, Pinzolo) 140 km
koszt przejechanego km nartostrady - 18 zł
Hotel Piccolo 3* San Lugano, Val di Fiemme, 2230 zł / 7 noclegów z HB, 10 km do wyciągów
karnet — 214 euro (880 zł) na Val di Fiemme, 254 euro (1040 zł) na Dolomiti Superski
koszt dojazdu i powrotu — 2500 km 1050 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Val di Fiemme — Obereggen — 140 km, Dolomiti Superski — 1220 km
koszt przejechanego km nartostrady — 18 zł Val di Fiemme, 2 zł Dolomiti Superski
Hotel Nevada 3* Campitello (VdFassa) 2664 zł / 7 noclegów z HB, 900 m do wyciągów
karnet — 218 euro (890 zł) Val di Fassa, 254 euro (1040 zł) Dolomiti Superski
koszt dojazdu i powrotu — 2400 km 1000 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Val di Fassa — 280 km, Dolomiti Superski — 1220 km
koszt przejechanego km nartostrady — 9,70 zł Val di Fassa, 2,20 zł Dolomiti Superski
SZWAJCARIA
Hotel Etoile 3* Saas Grund, 3468 zł/7 noclegów z HB przy kolejce kabinowej,
karnet — 344 CHF (1170 zł)
koszt dojazdu i powrotu — 2800 km — 1240 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Saas Fee 150 km
koszt przejechanego km nartostrady — 23,50 zł
Hotel Belvedere 3* Wengen 4500 zł/6 noclegów z HB,
karnet — CHF (1170 zł)
koszt dojazdu i powrotu — 2800 km — 1240 zł
ośrodek narciarski i długość tras:
Jungfrau Top Ski Region, 215 km tras
koszt przejechanego km nartostrady — 18,80 zł
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Rainbow inwestuje w hotel z
Dział hotele, pensjonaty:
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Każdy może zostać restauratorem
MerlinX - opłaca się poczekać?
Kto zadba o kwalifikacje pilotów i przewodników?
Biuro podróży Regent - kierunek wschód
Uwaga: strajk we Frankfurcie wciąż trwa
Ogłoszono zwycięzców Gold Circle Awards
Polak we władzach Stowarzyszenia Europejskich Przewoźników
Wakacje miały być droższe, a wyjdą jak zwykle
Kto zwyciężył w Kulinarnym Rajdzie Mistrzów