Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki Warszawa Bielany
- Specjalista ds. Turystyki
- REZYDENT TURYSTYCZNY - GRECJA / KRETA -...
- Pilot Mediolan 19 - 22.06.2025
- PILOT Bratysława Wiedeń Brno
- Praca w biurze podróży w Krakowie
- Przewodnik w Toskanii
- Pracownik biura podróży
- PRACA W TURCJI - SEZON 2025
- Pilotaż wycieczek szkolnych z Pucka/kwiecień,maj


Lotnisko-widmo zostanie sprzedane?
2013-12-10Jedna z najbardziej nietrafionych inwestycji w Hiszpanii być może już wkrótce zostanie zlicytowana. Lotnisko Ciudad Real Central, którego budowa pochłonęła ogromne fundusze, zostało wystawione na sprzedaż.
r e k l a m a
Port lotniczy zbudowano nakładem ponad miliarda euro. Pomysł na realizację przedsięwzięcia pojawił się jeszcze w latach 90' ubiegłego wieku. Po wielu perturbacjach lotnisko ostatecznie oddano do użytku w 2009 roku. Dobrze brzmiące zapowiedzi co do ruchu pasażerów, jaki miał odbywać się na porcie lotniczym, były jednak formułowane na wyrost.
Hucznie otwierane lotnisko miało w założeniu pomysłodawców obsługiwać 2,5 mln pasażerów rocznie. W rok po uruchomieniu portu okazało się, że przyjęto zaledwie 31 tysięcy podróżnych. Niskie wyniki utrzymywały się przez cały okres działalności lotniska. Ostatni samolot wylądował na płycie Ciudad Real Central Airport w październiku 2011 roku. Decyzję o ostatecznym zakończeniu działania lotniska podjęto kilka miesięcy później. Całe zamieszanie pochłonęło ogromne fundusze związane z budową portu, a działalność portu lotniczego zakończyła się z długiem 529 mln euro.
Dlaczego inwestycja okazała się nietrafiona? Powodów jest kilka. Niesprzyjający okazał się sam moment otwarcia lotniska. W Hiszpanii szalał wówczas kryzys, a bank Caja Castilla La Mancha-większościowy udziałowiec- zbankrutował. Przewoźnicy również nie wykazali takiego zainteresowania realizacją połączeń, jak pierwotnie zakładano. Miasto nie jest wielkie, a od Madrytu dzieli je 200 km.
Swoich sił w realizacji połączeń próbował Ryanair. Irlandzkie linie kontynuowały swoją działalność przez 6 miesięcy, po czym zrezygnowały z wykonywania połączeń. Losy innych przewoźników, którzy podejmowali współpracę z portem przebiegały podobnie. O braku rentowności takich połączeń przekonały się Vueling, Air Nostrum czy Air Berlin. W lokalnej prasie pojawiły się nawet sygnały, że budowa inwestycji miała wyłącznie przynieść kontrakty dla konkretnych firm.
Obecnie Hiszpanie chcą się pozbyć nietrafionej inwestycji. Licytacja rozpocznie się od kwoty 100 mln euro. Mimo to, nikt do tej pory oficjalnie nie zgłosił zamiaru kupna lotniska. "Nie mamy jeszcze żadnych konkretnych ofert, ale wiele podmiotów jest zainteresowanych kupnem" - zachowują optymizm organizatorzy licytacji. Oferty składać można do 27 grudnia.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
GUS: liczba turystów w Polsce
ETC: Turystyka wykazała się
WTTC: Turyści mówią o zrównoważonej turystyce, ale co
Dział dla turystów:
Nowe połączenie z Kraków
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
Starsze aktualności:
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Duży touroperator
Światowe Forum Ekonomiczne o rozwoju sektora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Hotel Gołębiewski nie ruszy w
Turystyka dużo lepiej oceniana przez
Rainbow Tours szuka franczyzobiorców
Travelplanet: ile płaci narciarz?
Dodatni bilans Germany Travel Mart
Przyjemne z pożytecznym, czyli nauka języka obcego na stoku
Top Trendy wyszukiwania ofert turystycznych
Nowe stawki dla przewoźników autobusowych
Każdy może zostać restauratorem
MerlinX - opłaca się poczekać?
Kto zadba o kwalifikacje pilotów i przewodników?
Biuro podróży Regent - kierunek wschód