TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PIT odgrzewa kotleta!

Zarządzanie milionami złotych, możliwość kontrolowania wszystkich biur, intratne posady - tak można widzieć pomysł Funduszu Gwarancyjnego, do którego wraca PIT.


Pomysł wypłynął w 2009 roku po bankructwie Kopernika, a teraz wraca przy każdej okazji. W Rzeczpospolitej od wczoraj pojawiają się o nim wypowiedzi przy okazji spraw odzyskiwania pieniędzy przez klientów Selectours.

Niedziwne jest to, iż zabezpieczeń zewnętrznych szuka izba, której członkowie ostatnio bankrutowali. Być może PIT powinien we własnym gronie ustalić taki fundusz dla członków PIT? A dopiero po kilku latach funkcjonowania u siebie takiego rozwiązania miałby prawo proponować przeniesienie tego eksperymentu na skalę ogólnopolską. Teraz jednak nie ma, ani prawa, ani merytorycznego uzasadnienia, aby zmuszać wszystkich do łożenia na kolejną instytucję, która będzie dysponować naszymi pieniędzmi!

Argumenty przeciw Funduszowi Zabezpieczeń Turystycznych podawaliśmy już w 2009 roku PIT chciałaby decydować, kto ma prawo działać w branży, a kto nie?. Jest jasne, że fundusz nie tyle rozwiąże problemy, co je zamaskuje i stworzy nowe.

Teraz można tamtą listę uzupełnić o kolejną istotną pozycję. Skoro biura teraz ponoszą wyższe koszty ubezpieczeń/gwarancji, to czemu miałyby płacić dwa razy za to samo? W końcu stawki zostały bardzo dużo podniesione i niezrozumiałym jest w tym momencie pomysł dokładania kolejnego zabezpieczenia, które skrępuje zwłaszcza mniejsze biura i nałoży na nie kolejne biurokratyczne i finansowe pęta.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Fundusz gwarancyjny


Komentarze:

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 14:45 178.181.175.*]

      Dodając komentarz Państwo sugerujecie nam podpisanie się.
      A może tak zaczniecie od siebie.
      Kto napisał ten tekst?
      Dziennikarze chyba powinni być bezstronni i prezentować różne racje w opisywanym temacie.
      Tu widać jedyną słuszną opcję!
      No tak powinni .....

      Ciekawski   odpowiedz »

      • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

        [2011-12-20 16:19 83.22.175.*]

        w/g mnie wszelkie sprawy związane z odszkodowaniami powinny zajmować się profesjonalne instytucje, które mają znajomość tematu na co dzień, a takimi w/g mnie są firmy ubezpieczeniowe. I w ten sposób wyjaśniam, że skoro organizator ma wykupioną polisę w firmie ubezpieczeniowej to już wystarcza i nie ma sensu tworzyć kolejnych jeszcze 500 instytucji, które będą przejadały pieniądze turystów.   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 16:34 83.25.113.*]

      juz dawno ktos powinien zabrać się za PIT. Towarzystwo, które nic nie robi, kasuje skladki i nic z tego nie wynika. Przynaleznosz do PIt juz dawno przestala byc gwarancja stabilnosci biura.   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 16:46 80.53.222.*]

      Towarzystwo wzajemnej adoracji -widoczn ie małlo mają jescze kasy na wyjazdy zagraniczne to w ramach niby wspólpracy,to organizacji zebrań róznej maści ,no i lukratywne posadki też by się zdały na to by poszły pieniądze ze skladek biur-żenada   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 16:57 87.207.172.*]

      PIT jedna wielka balanga imprezki to taki dla mnie P.....ZPN... ale w turystyce   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 17:01 87.207.172.*]

      dzisiaj w RP opisano sprawę SELECTOURSA - wywalono 2 mln na zwiezienie turystow rozumiem że Pani x-kasia z urzedu marszalkowskiego nie majaca pojecia o negocjacji cen bierze pierwszy lepszy samolot bez negocjacji ceny i leci ? to chore tym samym zmniejsza szanse na odszkodowania do wypłaty bo tworzy KOSZTY ! to chore ale polska to chory kraj , PIT kolesie pijacy i balangujacy i tyle - dla mne polska turystyka to PROWINCJA i tyle   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 18:51 91.194.107.*]

      kiedyś na spotkaniu dotyczącym nowej oferty turystycznej miałem okazję spotkać pełne przedstawicielstwo pomorskiego oddziału PIT.przy wieczornej rozmowie słyszałem ich mądre pomysły na których chyba tylko oni by skorzystali. pomysły dotyczyły tego że powinna być zmiana w ustawodawstwie. zmiana miałaby dotyczyć tego że między innymi agencji turystyczni powinni mieć obowiązek przynależności do PIT. i co dawać składki na ich fundusze reprezentacyjne, imprezki i wyjazdy. taaaa, prędzej padnę   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-20 20:07 83.243.105.*]

      Czy przynależność do PIT jest obowiązkowa? Nie!! Więc zamiast cwaniakować na forach wypiszcie się z tej pseudoinstytucji, nie sponsorujcie jej sami! Wystarczyłoby przestać płacić składki i koniec PIT! Tyle w tym temacie. Więcej komantarzy chyba nie trzeba...   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-21 11:22 83.6.147.*]

      kiedy padały biura turystyczne kilka lat temu - a było to dość częste, ktos (?????) ciagle dawał informacje w mediach dla klientów, zeby sprawdzali czy biuro zktorego uslug korzysta nalezy do PIT - bo to jedyna /!!!!/ gwarancja solidnosci usług. Jak sie okazywalo to przewazająca większość tych biur to byli członkowie PIT /może nawet wszystkie/. tak robiono "wode z mózgu" ludziom. Miałam tez kilku klientów w tym czasie, którzy mnie o to pytali. szybko i rzeczowo wytłumaczyłam im, na czym ten fakt polega i że przynalezność nie jest obowiązkowa, nic nie wnosi do działalnosci i nie daje żadnych gwarancji solidnosci usług. A wracając do PIT i upadku firm turystycznych - podano że PIT wiedziala wczesniej o zlej sytuacji biur - i co z tym zrobila????? NIC!!nawet nie powiadomiono o tym nikogo. Dlatego uwazam że w takiej sytuacji PIT ponosi współodpowiedzialność w stosunku do oszukanych klintów i powinno być stroną odpowiedzialną w sporze o odszkodowania. W prawie polskim nazywa sie to chyba zaniechaniem - czy tak????? Krystyna   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-21 12:11 178.183.254.*]

      to jest obrzydliwe, w ten sposób niszczy się przedsiębiorczość bo to kolejne obciążenia   odpowiedz »

      • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

        [2011-12-21 17:50 79.184.157.*]

        PIT to jedno wielkie bagno!   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-21 14:07 83.24.106.*]

      Polski Związek Organizatorów Turystyki pisze do Redakcji Rzeczpospolitej

      Szanowna Redakcjo,

      Tekst "Gorzki finał przerwanych wakacji" to taki odgrzewany kotlet o starej historii sprzed ponad roku, dodatkowo oparty na fałszywej tezie, "że polisy są niewystarczające"

      Polisy były niewystarczające i z tego powodu Minister Finansów w Rozporządzeniu wydanym 16 grudnia 2010 drastycznie zwiększył minimalną wysokość gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej dla organizatorów turystyki z dotychczasowych 6% do nawet 20% rocznych przychodów. Wysokość gwarancji dla czołowych touroperatorów na rok 2012 osiągnęła kosmiczne poziomy kilkudziesięciu milionów złotych a w przypadku lidera Itaki nawet 125 milionów zł.

      Można sobie bez trudu wyobrazić jak wzrosły koszty uzyskania gwarancji na tak wysokim poziomie - koszty, które w ostatecznym rachunku pokryje klient. Z tego względu rozważania n/t dalszego podnoszenia i tak już bardzo wysokich gwarancji lub tworzenia nowych funduszy gwarancyjnych, przecież nie za darmo, nie mają dobrych perspektyw.

      W aktualnej sytuacji rynkowej upadki się zdarzają i dotyczą nie tylko przedsiębiorców, znanych firm, światowych koncernów ale w obecnych czasach nawet rządów i państw.
      Wszystko jest możliwe i żadne zapewnienia o stabilności i gwarancjach nie zmienią tej rzeczywistości. Nie jest to jednak powód do zmartwień dla klientów biur podróży.

      Należałoby skupić uwagę na zmianie przepisów dla usprawnienia i przyspieszenia procesu likwidacji szkód i wypłaty odszkodowań za niezrealizowane imprezy turystyczne. Trzeba skrócić okres zgłaszania roszczeń z 1 roku do 1 maksymalnie 3 miesięcy aby poszkodowani szybciej otrzymali zwrot pieniędzy.

      Trzeba zadbać o jak najlepsze wykorzystanie środków z gwarancji na likwidację szkód w tym np. sprowadzenie turystów do kraju.
      Polski Związek Organizatorów Turystyki proponował w tym celu utworzenie sztabu kryzysowego z grona czołowych touroperatorów i ich partnerów handlowych - linii lotniczych, lokalnych agencji i rezydentów na wypadek konieczności zapewnienia transportu powrotnego i/lub dodatkowego zakwaterowania polskim turystom.
      Któż jeśli nie touroperatorzy są w stanie wynegocjować najlepsze stawki za transport i zakwaterowanie? Mogliby stanowić profesjonalną i skuteczną pomoc dla Urzędów Marszałkowskich w wypełnieniu ich obecnych obowiązków.

      W sprawach gwarancji pozostanie na pewno grono stale niezadowolonych malkontentów, domagających się kolejnych zabezpieczeń.
      Dla nich też mamy rozwiązanie. Można się w końcu ubezpieczyć od wszystkiego i pewnie znajdzie się firma ubezpieczeniowa, oferująca polisę "Gwarancja Udanego Urlopu" = spełnienia założeń i postanowień Ustawy o Usługach Turystycznych.

      Każdy 1000 zł wpłaconej zaliczki, można by za drobną opłatą ubezpieczyć od wszelkich przeciwności losu uniemożliwiających realizację imprezy zgodnie z zawartą umową.

      Bo nie ma to jak spokojna głowa na udanym urlopie!

      Z poważaniem,

      Krzysztof Piątek   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-21 21:13 91.231.104.*]

      Ja się wypisałem z PIT i mam więcej kasy (bo nie płacę nikomu haraczu), jestem szczęśliwy że nie wydają moich pieniędzy i proponuję Wam zrobić to samo. Zdrowych i Spokojnych Świąt oraz Szczęśliwego Nowego Roku. Szczęśliwy   odpowiedz »

      • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

        [2011-12-21 22:45 46.204.2.*]

        Fundusz ma być przystanią dla 2 vice prezesów PIT , którzy położyli swoje biura i paru inncyh PIT-olków, którym się nie chce pracować.   odpowiedz »

    • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

      [2011-12-22 10:13 91.213.88.*]

      Pozwole sobie niezgodzić sie praktycznie z wszystkimi wypowiedziami tutaj. Pomine też zasadność przynależnośco do PIT i innych tego typu organizacji o dobrowolnym charakterze przystąpienia. Izb turystycznych jest przeciez kilka:)
      Uważam, że Fundusz Gwarancyjny jest niezbędny. Podobne sprawdziły się w wielu krajach Unii Europejskiej i tam gdzie funkcjonuje żaden z klientów upadłego biura nie został poszkodowany bo własnie Fundusz uzupełnił brakujące pieniadze z gwarancji. Kwestią do rozważenia jest kto ma zorganizować taki fundusz i kto ma wpłacić pieniądze, zwłaszcza na poczatek jego działalności. Powstanie Funduszu musi spowodowoć oczywiście zmniejszenie obecnych gwarancji ubezpieczeniowych. Zwróćcie uwagę, że praktycznie żaden bank dziś nie wystawia gwarancji dla turystyki! To nie PIT jest odpowiedzialny za złe prawo tylko Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Minister Finansów. Nowe sumy gwarancyjne co prawda wzrosły dla "wielkich", ale dla bardzo wielu biur zabezpieczenia są niższe niż dotychczas. Popytajcie w Urzędach Marszałkowskich. Upadki były są i będą, a wturystyce od 1997 roku, a więc od czasu wejścia w życie ustawy upadlo tylko 34 organizatorów z tego zdecydowana większość do jednak male biura, glośne co prawda były te większe upadki, bo są medialnym kąskiem. W wielu tych upadkach zabezpieczeń wystarczylo nawet jak zabezpieczenia byly wg starych przepisów. Fundusz nie ma być zamiast, ma być tylko uzupelnieniem dla gwarancji aby klienci mogli odzyskać wpłacone pieniądze. Nie życze tego nikomu, ale nawet wielka gwarancja Itaki nie wystarczy jeśli upadek nastapiłby w środku sezonu!
      Wydaje sie, że prędzej czy później taki Fudusz jednak powstanie, pytanie brzmi tylko kto powinien nim zarządzać. Podobne fudusze już istnieją choćby Bankowy Fundusz Gwarancyjny czy Ubezpieczeniowy Fudusz gwarancyjny. Jedno jest pewne, muszą to być zawodowcy, ktorzy więdzą, że koszty można minimalizować i aby, jak ktoś tu napisał, żadna pani Kasia z Urzędu Marszałkowskiego nie szastała pieniędzmi na przepłacone samoloty, bo zdecydowanie można to zrobic taniej! - Zwolennik Funduszu JM   odpowiedz »

      • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

        [2011-12-27 10:35 77.237.16.*]

        Trudno porównywać sektor bankowy czy ubezpieczeniowy z sektorem biur podróży tłumacząc powstanie Funduszu. A tak na marginesie wielu z Państwa wypowiada się, że takie Fundusze istnieją w innych państwach europejskich. Tylko czy macie wiedzę jak te Fundusze tam funkcjonują? np. w Holandii gdzie straty z tytułu istnienia funduszu są wielomilionowe.Ja również myślę, że powstanie Funduszu jest nieuniknione tylko nie w takiej formie jak zaproponował PIT. W obecnym czasie jest wiele organizacji turystycznych - czy w związku z tym będą umiały współpracować przy tworzeniu projektu takiego Funduszu, czy też znowu , kiedy MSiT zostanie zobowiązane do napisania zasad funkcjonowania Funduszu każda z tych organizacji zacznie swoją grę i ciągnięcie "koca" w swoją stronę. Efektu nie trzeba się domyślać, wystarczy przypomnieć sobie pracę nad ustawą o usługach turystycznych a przede wszystkim prace nad zabezpieczeniami finansowymi, gdzie liderzy jednej z wiodących organizacji strzelali gole do własnej bramki.   odpowiedz »

        • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

          [2011-12-27 14:33 91.213.88.*]

          Fundusz w Holandii rzeczywiście miał problemy. Wynikały one jednak z tego, że z Funduszu dokonano wypłat po upadku biur podróży, a nie z powodu, że był źle zarządzany! JM   odpowiedz »

        • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

          [2011-12-27 14:36 91.213.88.*]

          Rzeczywiście Fundusz W Holandii mial kiedys problemy. Wynikały one jednak z powudu upadku biuro podrózy i wypłaty z Fuduszu na rzecz poszkodowanych klientów a nie dlatego że był źle zarzadzany. Warto sprawdzać fakty! JM   odpowiedz »

        • Fundusz Zabezpieczeń Turystycznych 

          [2013-01-02 20:30 31.182.123.*]

          Gdyby Fundusz był wprowadzony 2 lata temu, jak chciał tego PIT to w chwili obecnej obok biur turystycznych - bankrutów, mielibyśmy jeszcze jednego bankruta tj. Fundusz. Stałoby się to co w Holandii - bo problemy funduszu w Holandii nie wynikały ze złego zarządzania , a jedynie z dotkliwych upadków biur - jego członków. Niestety przyglądając się pomysłom Min. Sportu i Turystyki , absolutnie skrajnym , od bezkosztowego funduszu przepływowego do funduszu z osobowością prawną i kosztami utrzymania 1-6 mln jestem pełny obaw coraz bardziej co do ostatecznego kształtu pomysłu resortu turystyki.   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję