Og³oszenia
Og³oszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podró¿y...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podró¿y...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzeda¿y i Obs³ugi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Zobacz tak¿e
Ma³opolska zarobi³a na turystyce wiêcej ni¿ przed rokiem
POT i PPL bêd± wspó³pracowaæ na rzecz promocji Polski
Jest decyzja w sprawie gwarancji Join Up
Austriacka turystyka wychodzi z propozycj± do influencerów
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykê w MSiT
Chorwacja doceniona za osi±gniêcia w rozwoju zrównowa¿onej turystyki
Ma³opolska chce przyci±gn±æ turystów swoim smakiem
Promocja regionalnych przysmaków, organizacja kolejnych edycji "Ma³opolskiego Festiwalu Smaku" oraz jego ¶wi±tecznych ods³on ("Wigilijny Ma³opolski Smak" i "Wielkanocny Ma³opolski Smak") oraz tworzenie produktów turystycznych, promuj±cych dziedzictwo kulinarne Ma³opolski to najwa¿niejsze przedsiêwziêcia Województwa Ma³opolskiego, maj±ce na celu wspieranie turystyki kulinarnej w regionie.
Organizuj±c wypoczynek coraz czê¶ciej wybieramy cel podró¿y bior±c pod uwagê fakt, czy w danym miejscu dostaniemy smaczne, regionalne jedzenie. Ma³opolska jest pod tym k±tem bardzo atrakcyjnym kierunkiem. I to nie tylko za spraw± oscypków, kwa¶nicy czy kie³basy lisieckiej… Dlaczego? A¿ 10 z 32, czyli prawie jedna trzecia wszystkich polskich produktów objêtych ochron± przez Uniê Europejsk±, pochodzi w³a¶nie z Ma³opolski (w ostatnich dniach unijn± ochronê uzyska³a fasola "Piêkny Ja¶ z Doliny Dunajca"). Z kolei na rodzimej "Li¶cie Produktów Tradycyjnych", prowadzonej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi figuruje a¿ 46 ma³opolskich przysmaków.
Przysmaki pochodz±ce z Ma³opolski mo¿na by wymieniaæ bez koñca. Przez dziesiêciolecia "sztandarowymi" i powszechnie znanymi ma³opolskimi produktami by³y m.in. góralski ser oscypek, zupa kwa¶nica czy krakowskie obwarzanki. Województwo Ma³opolskie podejmuje wiele dzia³añ, maj±cych na celu promocjê dziedzictwa kulinarnego regionu oraz odkrywanie mniej znanych tradycyjnych specja³ów. Jednym z g³ównych przedsiêwziêæ realizuj±cych ten cel jest "Ma³opolski Festiwal Smaku", w którym bior± udzia³ regionalni producenci. Podczas siedmiu edycji tego wydarzenia wybrano ju¿ ³±cznie niemal 50 laureatów, a "Ma³opolski Festiwal Smaku" na sta³e wpisa³ siê w kalendarz najwa¿niejszych wydarzeñ organizowanych przez Województwo Ma³opolskie. Dodatkowo tworzymy wiele produktów turystycznych, maj±cych na celu promocjê dziedzictwa kulinarnego naszego regionu - podkre¶la El¿bieta Kantor, dyrektor Departamentu Turystyki, Sportu i Promocji Urzêdu Marsza³kowskiego Województwa Ma³opolskiego.
W ramach "Ma³opolskiego Festiwalu Smaku" na prze³omie czerwca i lipca w najwiêkszych miastach Ma³opolski organizowane s± pó³fina³owe kiermasze, w czasie których wybierani s± zwyciêzcy - producenci najlepszych produktów oraz dañ regionalnych. W ostatni weekend wakacji spotykaj± siê oni podczas wielkiego fina³u na krakowskim placu Wolnica, gdzie co rok zbiera siê nawet kilkadziesi±t tysiêcy wielbicieli kuchni regionalnej. Ostatnio Festiwal zosta³ laureatem plebiscytu "Wielkie Odkrywanie Ma³opolski 2011", a podczas targów turystycznych Tour Salon 2011, uhonorowano go Certyfikatem POT dla najlepszego produktu turystycznego. Województwo Ma³opolskie organizuje tak¿e ¶wi±teczne "ods³ony" Festiwalu: "Wigilijny Ma³opolski Smak" oraz "Wielkanocny Ma³opolski Smak".
Dziedzictwo kulinarne Ma³opolski sta³o siê jednym z g³ównych elementów, branych pod uwagê podczas tworzenia wielu produktów turystycznych w regionie. I tak, na szlaku agroturystycznym "Ma³opolska Wie¶ Pachn±ca Zio³ami" znalaz³y siê gospodarstwa agroturystyczne oferuj±ce ró¿norodne dania regionalne przygotowywane na bazie zió³. Z kolei prezentuj±cy dziedzictwo pszczelarskie szlak "Ma³opolska Miodowa Kraina" obejmuje miejsca, gdzie m.in. mo¿na skosztowaæ miodu, poznaæ tajniki jego produkcji, podgl±dn±æ ¿ycie pszczó³ oraz pobyæ w ich s±siedztwie. Stosunkowo niedawno powsta³a tak¿e "Ma³opolska Trasa Smakoszy", na której znalaz³y siê karczmy regionalne Ma³opolski. Inne ma³opolskie szlaki kulinarne to m.in. "Szlak Oscypkowy" oraz oferta "Na ¦liwkowym Szlaku".
Unia Europejska objê³a swoj± ochron± ³±cznie 32 polskie produkty. 10 z nich pochodzi z Ma³opolski. Na li¶cie produktów zarejestrowanych jako "Chronione Nazwy Pochodzenia", "Chronione Oznaczenia Geograficzne" oraz "Gwarantowane Tradycyjne Specjalno¶ci" znalaz³y siê: bryndza podhalañska, oscypek (nazywany tak¿e "oszczypkiem"), redyko³ka, chleb pr±dnicki, kie³basa lisiecka, obwarzanek krakowski, suska sechloñska, jab³ka ³±ckie, karp zatorski oraz fasola "Piêkny Ja¶ z Doliny Dunajca". Objêcie konkretnych produktów unijn± ochron± oznacza, ¿e nazwa tych produktów jest zastrze¿ona w ca³ej Unii Europejskiej i mog± one byæ wytwarzane tylko na obszarze, którego granice okre¶lono we wniosku o rejestracjê oraz wed³ug specjalnej receptury. Europejskie logo jest wykorzystywane do reklamowania produktów o najwy¿szej jako¶ci. To gwarancja, ¿e nie s± to podróbki, ale produkty oryginalne, które spe³niaj± wysokie, unijne standardy.
Natomiast na rodzimej "Li¶cie Produktów Tradycyjnych", prowadzonej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, znajduje siê a¿ 46 pozycji z Ma³opolski. Produkty tradycyjne to produkty rolne i ¶rodki spo¿ywcze, których jako¶æ lub wyj±tkowe cechy oraz w³a¶ciwo¶ci wynikaj± ze stosowania dawnych metod produkcji. Za takie metody uwa¿a siê rozwi±zania stosowane co najmniej od 25 lat. Oto pe³na lista produktów z Ma³opolski:
- sery i inne produkty mleczne: bryndza podhalañska, oscypek (oszczypek), redyko³ka, bundz (bunc), ¿entyca oraz ser gazdowski - go³ka (pucok, kara);
- miêso ¶wie¿e oraz produkty miêsne: kie³basa lisiecka, tuszka gêsi zatorskiej oraz jagniêcina podhalañska;
- miody: s±decki miód spadziowy oraz ma³opolski miód spadziowy;
- gotowe dania i potrawy: ¿urek po krakowsku, barszcz czerwony krakowski, su³kowicka kszonówka, ziemniaki po cabañsku, pierogi ³omniczañskie, moskol;
- ryby: karp zatorski, karp zatorski wêdzony;
- wyroby piekarnicze i cukiernicze: obwarzanek krakowski, precelek krakowski, chleb pr±dnicki, jod³ownicki ko³acz z serem, bajgiel z Kazimierza, chleb ¿arnowy z £omnej, ciasteczka wy¶mienite, chleb jurajski, kukie³ka lisiecka, ko³acz jurajski, kukie³ka podegrodzka, chleb miciñski;
- orzechy, nasiona, zbo¿a, warzywa i owoce: charsznicka kapusta kwaszona, fasola "Piêkny Ja¶ z Doliny Dunajca", ³ukowicka ¶liwka suszona, suska sechloñska, jab³ka z Raciechowic ("Kalinka Czerwona", "Kulon", "Zorza Polarna", "Cezar Wilhelm", "Grafsztajn", "Go³±bek", "Landsberska"), jab³ka ³±ckie, polska fasola z orze³kiem;
- napoje alkoholowe i bezalkoholowe: ¶liwowica wyborna, ¶liwowica ³±cka, jarzêbiak izdebnicki, jarzêbinka;
inne produkty: sól wielicka, balsam kapucyñski, lody nowotarskie, syropy owocowe.
Wiêcej informacji o "Ma³opolskim Festiwalu Smaku" oraz spis wszystkich jego laureatów, mo¿na znale¼æ na stronie: www.smak.malopolska.pl
Komentarze
Tagi:
Dzia³ gastronomia:
GUS: Pomorze Zachodnie z dwucyfrowym
Dzia³ biura turystyczne:
POT i PPL bêd± wspó³pracowaæ na rzecz promocji
Miasta upominaj± siê o op³atê
Rada UE przyjê³a mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualno¶ci:
Przed³u¿enie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowa³a najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Bran¿y
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wej¶ciówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kusz± do¶wiadczonych
Targi ITM Warsaw ju¿ za dwa tygodnie
W Wielkopolsce tury¶ci skorzystaj± z infokiosków
Ile wyda Polak na samodzielne wakacje?
Kultura i Turystyka - Wspólne Korzenie
Jest akt oskar¿enia za ¶mieræ turystów
Na co tury¶ci zwracaj± uwagê rezerwuj±c hotel?
Warszawa: alarm z powodu podejrzanej walizki
Noc Restauracji w trzech miastach
Polacy coraz czê¶ciej nocuj± w hotelach
Strajk pracowników transportu publicznego w Atenach trwa!
Najbardziej romantyczne miasto w Polsce
Czy Triada ma problemy finansowe?