TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy turystyka biznesowa ma szanse na rozwój w Polsce?

Polski rynek konferencyjny przeszedł w ostatnich latach bardzo dużą przemianę. Niektóre rzeczy zmieniły się na lepsze, inne trzeba jeszcze poprawić.


Raport "Rynek obiektów konferencyjnych w Polsce", którego twórcami są magazyn Biznes Hotel oraz serwis salebiznesowe.pl, przedstawia sytuacje branży turystyki biznesowej i ukazuje obowiązujące trendy i prognozy na przyszłość. Analizę przeprowadzono z punktu widzenia hotelarzy i obiektów szkoleniowo‑konferencyjnych.

Umożliwia poznanie najnowszych trendów, stanowiąc cenne źródło informacji o sytuacji w branży i działaniach niezwykle konkurencyjnego otoczenia, pozwalając jeszcze lepiej poznać specyfikę rynku, a przede wszystkim utrzymać usługi na możliwie najwyższym poziomie poprzez dostosowanie oferowanych warunków do wymagań klientów.

Istniejące wcześniej w kraju sale biznesowo‑konferencyjne uległy metamorfozie, wcześniej nierzadko mało atrakcyjne obiekty stały się bardzo dobrze zorganizowanymi miejscami. Polska dogania pod tym względem kraje europy Zachodniej, oferując usługi na coraz wyższym poziomie.

Pozycja Polski jako miejsca destynacji konferencyjnej w europie Południowo‑Wschodniej została zresztą potwierdzona w opublikowanym opracowaniu branżowego portalu Kongres. W rankingu na najlepsze lokalizacje konferencyjne dwa polskie miasta, Kraków oraz Gdańsk, zajęły odpowiednio 5 i 9 miejsce. Niemniej, pomimo coraz lepszej jakości usług konferencyjnych, nadal wiele pozostaje do zrobienia. Polska wciąż jest poza dziesiątką państw organizujących najwięcej spotkań międzynarodowych (na czele tej listy są Singapur, Japonia i USA).





Na szkolenia i konferencje decydują się najczęściej małe i średnie przedsiębiorstwa (28%), firmy szkoleniowe (25%) oraz w mniejszym zakresie duże firmy i korporacje (20%).

Jaka branża najczęściej organizuje te imprezy? Na pierwszym miejscu pozostały usługi finansowe, chociaż ich odsetek w porównaniu z zeszłym rokiem uległ sporej obniżce (o 18%). Z niewielką korektą na odpowiednio drugim oraz czwartym miejscu znalazły się branże medyczno‑farmaceutyczna oraz handlowa, które zanotowały podobny spadek. Wyniki potwierdzają, że to właśnie ich przedstawiciele są odpowiedzialni w największej mierze za organizację imprez w ankietowanych obiektach.

Sytuacja taka utrzymuje się od kilku lat, co świadczy o tym, że właśnie te branże dysponują odpowiednim zapleczem finansowym niezbędnym do organizacji takich wydarzeń. Wydaje się również, że istnieje tam po prostu największe zapotrzebowanie na takie usługi z uwagi na specyfikę prowadzonej działalności. na trzecim miejscu niespodziewanie znalazła się branża edukacyjno‑naukowa ze sporym odsetkiem organizatorów - na poziomie 50%.

Autorzy kwestionariusza badali także kwestie finansowe. Przeciętny koszt organizacji szkolenia w badanych obiektach już od kilku lat pozostaje na podobnym poziomie i mieści się w przedziale cenowym pomiędzy 2 a 4 tys. zł (30%). Z kolei przeciętny koszt organizacji konferencji pozostaje na podobnym poziomie co w ubiegłorocznym badaniu i wynosi 5‑10 tys. zł. Wzrosła przy tym liczba konferencji najtańszych, a spadła liczba najdroższych.





W szkoleniach i konferencjach bierze udział różna liczba uczestników. najczęściej wymienianą odpowiedzią było 11‑30 osób (ponad 70%), często wskazywano też przedział 51‑100, wybrany przez 38% spośród ankietowanych obiektów. Otrzymane wyniki potwierdzają dotychczasowy pozytywny trend w postaci wzrostu liczby uczestników organizowanych wydarzeń.

Osoby organizujące turystykę biznesową mają dość szczegółowo sprecyzowane wymagania, świadomość własnych potrzeb oraz tego, jakie czynniki są dla nich najistotniejsze przy wyborze konkretnego obiektu. Najważniejsza jest cena, wskazało ją aż 83% badanych. W dalszej kolejności organizatorzy zwracają uwagę na dostępność sali w danym terminie, jej wyposażenie oraz możliwość zapewnienia cateringu i noclegu.





Jaki obraz branży szkoleniowo - konferencyjnej wyłania się z raportu? Wykazał on, że sytuacja na tym rynku jest pozytywna. Wzrasta liczba szkoleń i osób biorących
udział w nich i w konferencjach. Respondenci prognozują, że rok 2014 będzie dobry dla turystyki biznesowej. Ma w tym pomóc stopniowo rozwijający się rynek usług oraz popularność jaką zyskuje Polska na rynku konferencyjnym.

Cały raport znajduje się poniżej:

Możesz także pobrać plik: turinfo_20140819_rapor_-_rynek_obiektow_konferencyjnych_w_polsce_2014.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
konferencje spotkania turystyka biznesowa hotele noclegi firmy branża turystyka




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję