TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Produkcja pendolino już się rozpoczęła, a PKP Intercity czeka na decyzję Brukseli

Pod koniec 2013 r. na polskich torach mają pojawić się nowe pociągi pendolino. Maszyny powstają we włoskiej fabryce w Savigliano. Pojawił się jednak problem. PKP Intercity czeka na decyzję Brukseli w sprawie finansowania zakupu dwudziestu pociągów.


Właścicielem zakładów Fiata Ferrovarii jest francuski Alstom. Wcześniej, przed zawarciem umowy z PKP Intercity sugerowano, że część zamówienia zrealizuje zakład Alstom-Konstal w Chorzowie. Tak się jednak nie stało.

Prawdopodobnie nowe pociągi będą kursowały pod nazwą Bielik, zatem Aero i Błyskawica odpadną. Są to jednak niepotwierdzone jak na razie informacje. Wstępna wersja znaku graficznego jest już gotowa. Zostanie on wkomponowany w malaturę pociągów (ich wzór malowania).

W Pendolino Intercity podróżni będą mogli wybrać klasę drugą, pierwszą albo biznes (to całkowita nowość). Ceny biletów za podróż w klasie biznes i pierwszej będą zależne od liczby odbywanych podróży, przewoźnik ma zamiar wprowadzić program lojalnościowy. Opłata za przejazd w klasie drugiej będzie natomiast uzależniona od daty zakupu biletu, im wcześniej i dalej od szczytu przewozów, tym taniej. Przykładowo, najmniej za bilet na pociąg Pendolino z Warszawy do Gdyni, Krakowa lub Katowic w drugiej klasie zapłacimy ok. 60 zł, zaś najwięcej w pierwszej - ok. 150 zł. Koszty podróży w klasie biznesowej wciąż owiane są tajemnicą. Pasażerowie będą mogli skorzystać z sieci WiFi, za dodatkową opłatą.

PKP Intercity zapowiada, że na pokładach Pendolino będzie można pojechać z Warszawy do Trójmiasta (na remontowanej linii E65, na której modernizację zostanie wydanych 10 mld zł do 2013 r.) w 2,5 godziny, zaś ze stolicy do Krakowa i Katowic w 2 godz. 15 minut. Na trasie z Warszawy do Gdańska pendolino ma się rozpędzić do 160 km/h, 200 km/h na CMK.

PKP Intercity ma jednak problem. Do tej pory inwestycja nie ma oficjalnie zapewnionego finansowania. Połowa potrzebnych na pendolino środków ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Resztę spółka ma pozyskać z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Komisja Europejska ma wątpliwości co do zaproponowanego modelu finansowania i 10-letniej umowy na świadczenie przewozów międzywojewódzkich zawartej przez spółkę PKP IC i Ministerstwem Infrastruktury w lutym 2011 r. KE bada czy taka pomoc publiczna jest dozwolona.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PKP Intercity pendolino Alstom Fiat Ferovaria Aero Bielik Błyskawica Salvigliano Bruksela Komisja Europejska klasa biznes pierwsza klasa druga klasa cena biletów z Warszawy do Gdyni z Warszawy do Krakowa z Warszawy do Katowic CMK z Warszawy do Trójmiasta Europejski Bank Inwestycyjny program Infrastruktura i Środowisko przewozy międzywojewódzkie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję