Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Prawa konsumenta w trakcie zimowych wyjazdów
Miłośnicy białego szaleństwa wybiorą się już niedługo na urlop. Zbliżają się bowiem ferie zimowe. Co zrobić, gdy pojawią się na ich drodze nieprzewidziane trudności, o czym warto pamiętać przed podróżą?
Dla wszystkich tych, którzy zdecydują się na wyjazd ECK Polska ma kilka praktycznych porad konsumenckich.
TRANSPORT
Porysowane przez przewoźnika narty
Walizka zaginęła lub została zniszczona podczas przeładunku? W takiej sytuacji należy udać się do punktu informacyjnego i wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR), zachowując jego kopię. Następny krok to złożenie reklamacji do linii lotniczej.
Należy pamiętać o dwóch podstawowych kwestiach - terminach i dowodach na poniesienie szkody. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu, ale już w przypadku zniszczenia walizki pasażer ma 7 dni na wysłanie reklamacji, a w razie opóźnienia bagażu 21 dni. Maksymalna kwota odszkodowania, o jaką można się ubiegać, wynosi 1131 SDR, czyli około 5800 zł.
Powinniśmy mieć jednak na uwadze, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które często wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj. laptop, biżuteria, sprzęt sportowy. Przed wylotem trzeba więc zapoznać się z treścią warunków przewozu i zapytać przewoźnika o możliwość dodatkowego ubezpieczenia sprzętu narciarskiego czy snowboardowego. W naszym interesie leży też odpowiednie spakowanie go i zabezpieczanie przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.
UWAGA: Pamiętajmy, że linie lotnicze mogą wymagać od nas zgłoszenia chęci przewozu sprzętu sportowego z wyprzedzeniem np. na minimum 24 godziny przed odlotem
Zaśnieżony pas startowy
Opóźnienie spowodowane obfitymi opadami? W takich sytuacjach przewoźnicy mają obowiązek tzw. opieki. Powinni na bieżąco informować o stanie opóźnienia, ale także zapewnić bezpłatnie posiłki i napoje, czy darmowy nocleg w hotelu. Jeżeli przewoźnik zaniedba pasażerów, to mogą złożyć reklamację. Warto do niej załączyć rachunki, np. za posiłek z restauracji na lotnisku z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów.
Po 5 godzinach opóźnienia dodatkowo przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Pasażerowie mogą domagać się też odszkodowania w wysokości od 250 - 600 EUR w dwóch sytuacjach: gdy z powodu opóźnienia lotu dotarli na miejsce co najmniej 3 godziny po planowanym czasie lądowania lub gdy lot został odwołany.
UWAGA: Przewoźnik jednak nie będzie zobowiązany do wypłaty rekompensaty, jeśli odwołanie lub opóźnienie lotu było spowodowane tzw. siłą wyższą np. złą sytuacją atmosferyczną spowodowaną silnymi opadami śniegu.
Godziny stracone na dworcu w słowackim kurorcie
Podróż wydłużyła się? Jeśli opóźnienie przyjazdu na stację docelową przekracza 60 minut pasażerowie mają do wyboru: natychmiastowy zwrot kosztu biletu lub zmianę trasę podróży na pierwszy możliwy termin, czy wybrany termin późniejszy. Za opóźnienie można domagać się też odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. W kasie, u konduktora lub kierownika pociągu należy uzyskać potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem powinniśmy złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.
UWAGA: Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy, jest krótsze niż 60 minut.
ZAKWATEROWANIE
Nieczynny wyciąg w hotelu
Hotel oddalony od stoku o 5 km zamiast 500 metrów? Poszukajmy w internecie opinii na temat naszego hotelu np. na forach internetowych. Sprawdźmy też jego położenie poprzez zdjęcia satelitarne. Jeżeli standard hotelu był niezgodny z opisem udogodnień, o których zapewniano w umowie, konsument powinien złożyć reklamację do organizatora wyjazdu lub bezpośrednio do hotelu, gdy samodzielnie rezerwował noclegi, np. przez internet.
Brak śniegu na stoku? Uzyskanie odszkodowania za grymasy pogody jest raczej trudne. Jednak, gdy konsument kupił karnet na 10 dni, ale z powodu awarii wyciąg były nieczynny przez 3 dni, to jest to podstawa do żądania zwrotu pieniędzy.
ZAKUPY - WYPRZEDAŻE
Włoskie kozaki z odklejoną podeszwą
Markowe buty okazały się bublem? Każdą wadliwą rzecz nabytą na terenie Unii Europejskiej można reklamować. Istnieją dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta lub napisanie reklamacji do sprzedawcy. O ile przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), o tyle każdy sprzedawca jest bezpośrednio odpowiedzialny przed konsumentem za zgodność towarów z umową przez 2 lata od dnia wydania towaru. Mamy minimum dwa miesiące na poinformowanie sprzedawcy o wadzie produktu od momentu jej zauważenia. Gotowe wzorce formularzy reklamacyjnych w językach polskim i angielskim znajdują się na stornie www.konsument.gov.pl Rzeczy kupione podczas wyprzedaży również podlegają reklamacji!
ZDROWIE
Każdy posiadacz EKUZ (kartę wyrabia się w wojewódzkim oddziale NFZ) ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu. Pacjent musi dopłacić, jeżeli rodzaj świadczenia związanego z daną chorobą klasyfikowany jest jako inny niż pilny, wymagający natychmiastowego leczenia.
Europejskie Centrum Konsumenckie poleca aplikację ECC-Net: Travel zapewniającą szybki dostęp do porad konsumenckich - zakupy, wynajem samochodów, zakwaterowanie w hotelu, opieka medyczna, prawa pasażera - z automatycznym tłumaczeniem na 25 języków. Aplikacja jest bezpłatna i działa również w trybie offline. Jest dostępna dla telefonów z systemami iOS, Android i Windows Phone
Komentarze
Tagi:
Dział dla turystów:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Lotnisko Chopina pobiło swój
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Grecka polityka namiesza w turystyce?
Kolejny przewoźnik w sojuszu lotniczym
Polska chce przyciągnąć ukraińskich turystów
Rainbow Tours wyczarterował Enter Air
Polska najbardziej gościnnym krajem świata? Niestety nie
Gdzie podróżować, aby się nie udusić?
Piwo bije rekordy popularności
Meksyk: turyści uwięzieni w kurorcie
Park Miniatur - Ogrodzieniec ogłasza Majówkowy Konkurs
Nowy hotel w sieci Best Western
Browary chcą rozwoju gastronomii
Grupa Hoteli WAM szuka nowego prezesa