TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kto nie przedłużył gwarancji?

2013-06-18

W maju weszły w życie nowe regulacje dotyczące gwarancji ubezpieczeniowych touroperatorów. Nowe przepisy szczególnie mocno zaostrzają kryteria dla nowych biur podróży, które chcą prowadzić działalność w oparciu o loty czarterowe oraz zmieniają sposób naliczania sumy gwarancyjnej dla działających już na rynku touroperatorów.

r e k l a m a


Przedsiębiorca rozpoczynający działalność w oparciu o loty czarterowe do krajów w Europie i poza nią, musi posiadać minimalną gwarancję ubezpieczeniową w wysokości 250 tys. euro. Z kolei w przypadku biur, które nie wykorzystują lotów czarterowych 90 tys. euro. Takie minimalne progi będą obowiązywać nowe biura przez dwa lata.

W przypadku touroperatorów obecnych na rynku usług turystycznych, nowe przepisy zmieniają sposób liczenia minimalnej wysokości sumy gwarancyjnej, rosną też - w stosunku do poprzednich przepisów - kwoty tych sum. Od teraz biuro będzie musiało podać roczny przychód, deklarowany na okres najbliższych 12 miesięcy. W przypadku przekroczenia deklarowanego dochodu, organizator będzie mieć obowiązek podwyższenia gwarancji.

Jak każde nowe regulacje, zmiany dotyczące minimalnych zabezpieczeń finansowych organizatorów dały oczywisty powód do wszczęcia dyskusji w środowisku turystycznym. Wielu alarmowało o problemach, z którymi przyjdzie się zmierzyć touroperatorom, którzy nie mieli czasu się przygotować do zmiany przepisów.

Postanowiliśmy sprawdzić, którzy spośród organizatorów posiadających gwarancję do maja br. nie dopełnili obowiązku i nie przedłużyli ubezpieczenia na nowych warunkach i wobec, których zostało wszczęte postanowienie w sprawie wykreślenia z rejestru organizatorów turystycznych.





W województwie małopolskim odnotowano trzy przypadki zalegania ze złożeniem wniosków o przedłużenie gwarancji ubezpieczeniowej. Wszczęte postępowania przeciwko właścicielom Biura Turystyki Aktywnej HIT-SPORT oraz Biura Turystycznego ORNAK zostało umorzone, w związku z dostarczeniem przez przedsiębiorców aktualnych gwarancji zapewniających ciągłość zabezpieczenia finansowego klientów. Decyzje nie są jeszcze prawomocne. - dowiedzieliśmy się z biura prasowego Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.

W przypadku Biura Podróży Jama Tur nadal toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wykreślenia z ww. rejestru i zakazu wykonywania działalności - w dniu 11.06.2013 r. przedsiębiorca złożył wniosek o wykreślenie.

28 maja 2013 wszczęte zostało postępowanie wobec Biura Usług Turystycznych "Turysta" Anna Grzelak. Jak poinformowała nas Anna Parzyńska - Paschke z biura prasowego Marszałka Województwa Mazowieckiego firma została wykreślona z rejestru na wniosek przedsiębiorcy z uwagi na zakończenie wykonywania działalności objętej wpisem (decyzja z 13.06.2013 r.).

W rozmowie telefonicznej Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego poinformował nas, że Biuro Podróży InterTours nie przedstawiło jeszcze fizycznie potwierdzenia zakupu nowej gwarancji ubezpieczeniowej (stan na dzień 17.06.2013), w związku z czym istnieją podstawy do podjęcia czynności wykreślenia organizatora z CEOiPT.

W województwie mazowieckim na początku maja wszczęto postępowania wobec dwóch organizatorów: Happy Tours oraz EvenTour Jacek Turczynowicz. W rozmowie telefonicznej z Wydziałem Turystyki Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego zostaliśmy poinformowani, że obie firmy nie przedłożyły wymaganej gwarancji ubezpieczeniowej do dnia dzisiejszego (stan na 18.06.2013). Z kolei postępowanie wszczęte wobec biura podróży R`Tur zakończyło się upadłością tego touroperatora.

Należy pamiętać, że nie zawsze wszczęte postępowanie z urzędu kończy się wydaniem decyzji w sprawie wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru oraz zakazem wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez okres 3 lat. W sytuacji, gdy przedsiębiorca przedłoży oryginał umowy gwarancji w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, która zachowuje ciągłość zabezpieczenia finansowego, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o usługach turystycznych, w zakreślonym terminie, wówczas ww. postępowanie administracyjne z urzędu jest umarzane i przedsiębiorca dalej prowadzi swoją działalność. - poucza Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego.

Jak widać problemy z przedłużeniem gwarancji jak do tej pory miały głównie podmioty, których charakter prowadzenia działalności obejmuje Polskę oraz kraje sąsiadujące, czyli organizatorzy, których nie objęły nowe regulacje, i których gwarancje pozostają na dotychczasowym poziomie. Wyjątkiem okazał się R`TUR, który jako jedyny z tej grupy prowadził działalność czarterową.

Większości touroperatorom, szczególnie tym organizującym wycieczki w oparciu o transport lotniczy czarterowy poza granicami UE gwarancje ubezpieczeniowe kończą się we wrześniu. Konieczność zapłacenia wyższej gwarancji, w trwającym jeszcze sezonie może oznaczać dla wielu problemy finansowe. Dlatego sprawa będzie jeszcze przez nas monitorowana i na pewno powrócimy do tego tematu.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Urząd Marszałkowski biuro podróży touroperator postępowanie administracyjne klient gwarancja ubezpieczeniowa kwota


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję