TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Polacy ufają biurom podróży

Na wakacje z biurami podróży wyjechało tego lata znacznie więcej turystów niż w ubiegłym roku. Ale w wielu wypadkach obniżyli oni standard wypoczynku.


Jak wynika ze statystyk Travelplanet.pl, mimo politycznej zawieruchy w Egipcie, która spowodowała perturbacje na polskim rynku turystycznym, ten letni sezon branża turystyczna powinna uznać za udany. Na zagraniczne wakacje tego lata z biurami podróży wyjechało aż o 15 proc. Polaków więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Taką skalę wzrostu wyjazdów pokazują statystyki Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta. Obejmują one okres od 15 czerwca do 15 września 2013 roku i są porównywane do analogicznego okresu w 2012 roku.

- Wyniki potwierdzają nasze prognozy co do kilku najważniejszych faktów - mówi Radosław Damasiewicz, analityk Travelplanet.pl. - Polacy dostrzegają przewagę ofert spakietowanych przez biura podróży nad samodzielnym przygotowywaniem urlopu. Mimo ubiegłorocznej fali bankructw nadal darzą tourperatorów i agentów turystycznych zaufaniem.

Niebagatelne znaczenie ma tu również sposób, w jaki polscy turyści docierają na urlopy. Tego lata na wakacje samolotem poleciało aż 94,5 proc. klientów Travelplanet.pl, na dojazd własny zdecydowało się natomiast 1,8 proc. a autokarem - 3,5 proc. - Polacy potrafią kalkulować i wiedzą doskonale, że za pieniądze, jakich żąda biuro podróży za wakacyjny pobyt z dolotem nie są w stanie zorganizować tego na własną rękę - uważa Damasiewicz. - A przy obecnych cenach paliwa, winiet itp. dojazdy samochodem też są bardzo kosztowne.

Dojazd własny może być zdecydowanie droższy od dolotu jeśli wziąć pod uwagę najpopularniejsze kierunki tego lata: Grecję i Turcję.

Już wczesne rezerwacje pokazywały, że tego lata nastąpi zmiana na miejscu najbardziej popularnego kierunku wakacyjnego. Statystyki sezonu letniego potwierdzają, że palmę pierwszeństwa przejęła Grecja a Egipt, ubiegłoroczny lider, spadł na 3 miejsce.
- Na jego wynik niewątpliwie rzutuje sytuacja z drugiej połowy sierpnia, kiedy to większość biur zawiesiła wyjazdy do tego kraju - zauważa Damasiewicz. I przypomina, że co dziesiąty klient Travelplanet.pl prosił wówczas o zamianę nie tyle kierunku wycieczki, co touroperatora na takiego, który mimo napiętej sytuacji wysyłał turystów do Egiptu.

Drugim obok Grecji, wielkim wygranym letniego sezonu jest Bułgaria. Od kilku lat ocierała się o tzw. Wielką Piątkę, tym razem wyprzedziła Tunezję, która nawet nieznacznie poprawiła swój wynik. - Bułgaria wcale nie była beneficjentem wymuszonych zamian egipskich wypraw - twierdzi Radosław Damasiewicz. - Rezerwacje dokonane do połowy kwietnia pokazywały, że popularność tego kraju na wakacje będzie w tym roku bardzo duża.

Ta wymiana w Wielkiej Piątce do pewnego stopnia zatrzymuje wieloletni trend, który daje się ująć w stwierdzenie: Polacy lubią powracać na wakacje do krajów, które już odwiedzali.

Innym znamiennym zjawiskiem jest ograniczanie wydatków na zagraniczne urlopy. - Wzrost wyjazdów aż o 15 proc. pokazuje, że wakacyjny wypoczynek to dla Polaków oczywistość - zauważa Radosław Damasiewicz.

Damasiewicz zauważa, że takie zachowanie polskich turystów to odwrócenie wieloletniego trendu. - Dotychczas odpoczywali oni w coraz lepszych hotelach z wyżywieniem All Inclusice. W te wakacje przenieśli się do mniej komfortowych obiektów - mówi analityk. - Trudno przesądzić na ile to trwałe zachowanie, ale tegoroczna skala zmian jest znacząca.

Według Damasiewicza to zjawisko wpłynęło na średnią cenę wycieczki, która tego lata wyniosła 2405 zł i wzrosła o 5,5 proc. w stosunku do ceny z lata 2012. Wówczas było to 2280 zł.

Tego lata wyjeżdżający na zagraniczne wakacje obdarzyli zaufaniem największe biura podróży. Pierwsza piątka, która sprzedała wakacje za pośrednictwem Travelplanet.pl, przejęła aż 70,6 proc. rynku. W lecie 2012 pierwsza piątka touroperatorów sprzedała za pośrednictwem Travelplanet.pl 66,2 proc. wyjazdów.

Konsolidację rynku widać również w obszarze agentów turystyki. Wzrost sprzedaży Travelplanet.pl kształtuje się od zeszłego roku powyżej średniej wszystkich agentów, podawanej przez Polski Związek Organizatorów Turystyki - Te dane można potraktować jako wskaźnik zaufania do sprawdzonych firm, dających poczucie większego bezpieczeństwa, że wakacje będą udane - zauważa analityk Traveplanet.pl.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Travelplanet.pl agent turystyczny raport podróżnika Polski Związek Organizatorów Turystyki PZOT Radosław Damasiewicz rynek turystyczny Egipt




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję