TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Przepisy Unii Europejskiej budzą sprzeciw

Wczoraj odbył się protest 26 krajów zrzeszonych w Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Kraje te sprzeciwiają się włączeniu ich linii do europejskiego handlu emisjami CO2. Za unijne pozwolenia nie chcą płacić między innymi Stany Zjednoczone i Rosja.


Komisja Europejska chce, aby od 2012 r. wszystkie samoloty, które startują lub lądują na europejskich lotniskach, płaciły za część pozwoleń na emisje CO2 w Europie. Kraje protestujące uważają, że plany UE są dyskryminujące i łamią międzynarodowe prawo.

W ubiegłym tygodniu amerykański Kongres uznał zmuszanie linii lotniczych do przestrzegania prawa UE, dotyczącego CO2, za nielegalne. Wcześniej zastępca sekretarza ds. transportu Krishna R. Urs oświadczył, że rząd Stanów Zjednoczonych podtrzymuje "silny sprzeciw wobec włączenia lotów przewoźników spoza UE do unijnego systemu handlu emisjami(ETS)". Zapowiedział dalszy nacisk na europejskich partnerów, by wykluczyć takie loty z ETS i zamiast tego współpracować w tej sprawie na forum ICAO.

ICAO była jedynie skłonna rozważyć włączenie międzynarodowego lotnictwa do otwartego handlu emisjami (obejmującego wszystkie sektory) w krajach członkowskich - wskazała KE. Miałoby to się odbyć zgodnie z wytycznymi Ramowej Konwencji ds. Zmian Klimatu ONZ (UNFCCC). "Do dzisiaj ani ICAO, ani UNFCCC nie uzgodniły wytycznych co do zakresu i środków takiego włączenia" - napisała KE w informacji. KE przypomniała też, że ICAO odrzuciła w 2006 roku propozycję Komisji, dotyczącą opłat ze emisje w lotnictwie.

W październiku Rzecznik Trybunału UE w reakcji na pozwy amerykańskich linii lotniczych wydał niewiążącą jeszcze opinię. Uznał, że unijny system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w lotnictwie od 2012 r. jest zgodny z prawem międzynarodowym.

Europejski system handlu emisjami (ETS) istnieje od 2005 r. Początkowo obejmował wyłącznie naziemne instalacje przemysłowe. Według wchodzących w życie zasad, linie lotnicze obsługujące loty z i do UE będą musiały kupić w 2012 r. na unijnym rynku ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2, a resztę dostaną darmo. KE wyliczyła niedawno, że wskutek tego bilety na trasach transatlantyckich mogą podrożeć od 2 do 12 euro

Kraje, które protestują przeciw włączeniu ich linii lotniczych do ETS, to: Stany Zjednoczone, Argentyna, Brazylia, Burkina Faso, Kamerun, Chile, Chiny, Kolumbia, Kuba, Egipt, Indie, Japonia, Południowa Korea, Malezja, Meksyk, Nigeria, Paragwaj, Peru, Katar, Rosja, Arabia Saudyjska, Singapur, Republika Południowej Afryki, Suazi, Uganda i Zjednoczone Emiraty Arabskie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ICAO Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego stany Zjednoczone Rosja protest europejskie lotniska emisje CO2 amerykański Kongres ETS ONZ zmiany klimatu UNFCCC handel emisjami Rzecznik trybunału Trybunał Europejski Argentyna Brazylia Burkina Faso Kamerun Chile Chiny Kolumbia Kuba Egipt Indie Japonia Południowa Korea Malezja Meksyk Nigeria Paragwaj Peru Katar Rosja Arabia Saudyjska Singapur Republika Południowej Afryki Suazi Uganda i Zjednoczone Emiraty Arabskie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję