TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Gwarancje ubezpieczeniowe - kto przepłacił?

Gwarancje ubezpieczeniowe to temat, z którym corocznie borykają się touroperatorzy. Czy możliwa jest sytuacja, że ktoś ma naliczoną gwarancję wyższą niż powinien? Wielu przedsiębiorców dla świętego spokoju opłaca gwarancje proporcjonalnie do całego obrotu firmy, mimo iż nie ma takiej potrzeby!


Dla dużych biur zajmujących się turystyką wyjazdową wysoka suma gwarancji jest potwierdzeniem stabilności ekonomicznej, co ma pozytywnie oddziaływać na klientów i zapewnić brak problemów w wypadku biznesowej porażki. Natomiast w przypadku biur turystyki przyjazdowej pojawiają się wątpliwości - zwłaszcza, iż w odczuciu wielu przedsiębiorców Urzędy, jak i niektórzy ubezpieczyciele, z chęcią wymuszały konieczność wykupu polis na duże kwoty.

Chcieliśmy poznać oficjalne stanowisko Urzędów Marszałkowskich, które zapytaliśmy o zasady odnośnie wyliczania stawek w danym urzędzie. Bowiem wiele biur przyjazdowych kieruje swoją ofertę nie do turystów indywidualnych, lecz do zagranicznych biur podróży przysyłających swoich klientów do Polski. Dla wielu biur działających w przyjazdówce, obsługa prawdziwych klientów indywidualnych jest tylko wąskim marginesem działalności, podczas gdy znakomita większość obsługiwanych przez nich osób to klienci zagranicznych biur podróży.

Podsumowując zasady wyliczania gwarancji ubezpieczeniowej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2013r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników (Dz. U. z 2013r., poz. 511), oraz rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2013r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników (Dz. U. z 2013r., poz. 510)

"Przy wyliczaniu sumy gwarancyjnej brane są pod uwagę m.in.: zasięg terytorialny prowadzonej działalności w tym rodzaj wykorzystywanego transportu, termin i wysokość przyjmowanych przedpłat na przyszłą imprezę turystyczną oraz deklarowany na okres najbliższych 12 miesięcy, na który ma zostać zawarta umowa gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, przychód wyłącznie z tytułu organizowania imprez turystycznych na rzecz klientów, w tym deklarowany przychód, w którego uzyskaniu będą pośredniczyli agenci i pośrednicy turystyczni" - informuje Krzysztof Kopystyński z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

"W przypadku połączenia przedsiębiorców prowadzących działalność organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego lub przejęcia przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego zobowiązań innego przedsiębiorcy, wynikających z zawartych przez niego umów o organizowanie imprez turystycznych lub umów o pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, roczny przychód z tytułu działalności gospodarczej stanowi odpowiednio sumę deklarowanych przychodów połączonych przedsiębiorców albo sumę deklarowanych przychodów przedsiębiorcy i deklarowanych przychodów wynikających z przejętych zobowiązań" - dodaje rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Marta Milewska.

Obecnie chyba już wszyscy oficjalnie się zgadzają, że ustawową definicją klienta jest osoba, która zamierza zawrzeć lub zawarła umowę o świadczenie usług turystycznych na swoją rzecz lub na rzecz innej osoby, a zawarcie tej umowy nie stanowi przedmiotu jej działalności gospodarczej, jak i osobę, na rzecz której umowa została zawarta, a także osobę, której przekazano prawo do korzystania z usług turystycznych objętych uprzednio zawartą umową. Zatem, zgodnie z definicją zagraniczne biuro podróży zamawiające obsługę wycieczki u polskiego kontrahenta nie jest klientem! Co za tym idzie przychody z tytułu obsługi jego turystów nie powinny być brane pod uwagę przy wyliczaniu sumy gwarancyjnej.

Inaczej natomiast sytuacja przedstawia się w przypadku obsługi grup zorganizowanych przez podmioty zajmujące się inną niż turystyczna działalność (np. firmy państwowe, urzędy, korporacje zamawiające wyjazdy integracyjne itp.). To już jak najbardziej są klienci i przychody z tytułu organizacji tych imprez oczywiście muszą zostać wzięte pod uwagę przy wyliczaniu kwoty gwarancyjnej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
gwarancja ubezpieczeniowa biuro turystyczne turystyka przyjazdowa minister finansów suma gwarancyjna


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję